در حالي مديركل ماشينسازي و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف و جبران افت توليد خودرو در سال جاري خبر داده كه اين روزها خودروسازان با مشكلات مختلفي دست و پنجه نرم ميكنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق آمارهاي رسمي، توليد خودرو در سه ماه نخست امسال با كاهش 36 درصدي روبرو بوده است. در اين ميان برخي منابع نيز از كاهش 50 درصدي توليد خودرو خبر دادهاند.
بحران نقدينگي صنعت خودرو و در نتيجه عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوي خودروسازان و كاهش توليد قطعه مهمترين دلايل كاهش شديد توليد خودرو در سال جاري عنوان شده است.
در چنين وضعيتي در واكنش به كاهش شديد توليد خودرو بود كه ماه گذشته معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت از برنامهريزي براي توقف و جبران كاهش توليد خودرو در ماههاي آتي خبر داد.
پس از آن نيز اخيرا مديركل دفتر ماشينسازي و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف كاهش توليد خودرو در تير ماه و جبران افت توليد در ماههاي آتي خبر داده است.
در اين شرايط و با وجود مشكلات متعدد صنعت خودرو معلوم نيست چگونه قرار است اين وعدهها محقق شود. از يك سو هنوز تكليف تسهيلات 2000 ميليارد توماني اين صنعت مشخص نشده و از سوي ديگر نيز مشكلات ديگري همچون عدم تخصيص ارز مرجع براي واردات قطعات و مواد اوليه خودرويي وجود دارد.
حال اگر تسهيلات 2000 ميليارد توماني پرداخت و مشكلات ارزي مواد اوليه صنعت خودرو حل شود، ميتوان اميدوار بود كه خودروسازان بتوانند توليد كاهش يافته را جبران كنند، در غير اين صورت توليد خودرو با دلار آزاد قيمت اين محصول را به شدت افزايش خواهد داد كه نتيجه آن هم چيزي جز كاهش توليد نيست.
انتهاي پيام