قطعهسازان خواستار تشکیل کمیتهای برای تعیین قیمت واقعی خودرو پیش از هرگونه اقدامی برای کاهش قیمت این محصولات شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گلوردی گلستانی - رییس انجمن قطعهسازان ایران - در نشست خبری اظهار کرد: مدعیان کاهش قیمت خودرو بهتر است ابتدا مستندات خود را درباره گران بودن قیمت فعلی خودروها بیان و پس از آن نسبت به کاهش قیمتها اقدام کنند.
وی با بیان اینکه خواستار تشکیل کمیتهای با حضور نمایندگان قطعهسازان، خودروسازان و مسوولان دولتی برای محاسبه قیمت واقعی خودروها هستیم، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم قیمتهای فعلی تا حدی هزینههای تمام شده تولید خود را پوشش داده و هرگونه کاهش آن منجر به از دور خارج شدن قطعهسازان خواهد شد.
گلستانی تصریح کرد: حدود 82 درصد یک خودرو از قطعات آن تشکیل شده است بنابراین وقتی که قیمتها کاهش مییابد این قطعهسازان هستند که بیش از خودروسازان متضرر خواهند شد زیرا خودروساز درنهایت میتواند قطعات را از چین وارد کرده و تولید کند.
ساسان قربانی - دبیر انجمن قطعهسازان - نیز در این نشست اظهار کرد: ارزش پول ملی در یک ساله اخیر یک سوم شده است بنابراین طبیعی است که قیمتها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک سوم ظرفیت تولید دو میلیون دستگاهی خودرو در کشور فعال است، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب افزایش هزینههای سربار و قیمت تمام شده تولید خودروها شده است.
قربانی تصریح کرد: خودروسازان ممکن است که به دنبال تصمیمات اخیر مسوولان قیمت محصولات خود را کاهش دهند اما این کار نه از روی واقعیت بلکه از روی اجبار بوده و درنهایت ممکن است موجب از بین رفتن صنعت خودرو و قطعه شود.
فرهاد بهنیا - عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان - نیز اظهار کرد: تاکنون 87 واحد قطعهسازی به دلیل زیان انباشته تعطیل شده، 80 واحد به دلیل بلاتکلیفی تولید را متوقف کرده و 62 قطعهسازی نیز تغییر شغل دادهاند. بنابراین در حال حاضر از مجموع 820 عضو انجمن قطعهسازان، 230 قطعهساز از چرخه تولید قطعات خارج شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به واقعی شدن نسبی قیمت خودروها در یک ماهه اخیر، باید اندکی صبر کرد تا با تامین نقدینگی و رشد تولید قطعه و خودرو، قیمتها در بازار به مرور کاهش یابد اما اگر قرار باشد در حال حاضر قیمتها را به طور دستوری کاهش دهیم، شیب کاهشی تولید خودرو در کشور افزایش یافته و در آینده مجبور خواهیم شد قیمتها را در حد بسیاری افزایش دهیم.
سامعی - عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان - نیز در این نشست اظهار کرد: قطعهسازان سال گذشته دلار را با قیمت 1226 تومان دریافت میکردند اما در حال حاضر قیمت آن به بیش از 3600 تومان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته با پرداخت 10 درصد مبلغ کل ال.سی خارجی را گشایش و مواد اولیه مورد نیاز را وارد میکردیم، خاطرنشان کرد: اما هماکنون بیش از 110 درصد مبلغ گشایش اعتبار باید پرداخت شود. آن هم در شرایطی که نرخ ارز مورد نظر به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
محمدرضا نجفیمنش - عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان - نیز اظهار کرد: زمانیکه صنعت قطعهسازی در ایران پا گرفت دشمنانی در خارج از کشور پیدا شدند که نابودی این صنعت را دنبال میکردند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که رشد صنعت قطعهسازی باعث تقویت صنایع مادر داخلی نیز شده است. در حال حاضر نسبت به افزایش قیمت خودرو انتقاد میکنند در حالیکه اگر این صنعت نبود، بسیاری از صنایع مادر نیز در جایگاه فعلی نبودند.
انتهای پیام