ساخت سامانه‌ استحصال آنی هیدروژن در کشور

گروه پژوهشی فناوری پیل‌سوختی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، سامانه عملیاتی تولید آنی هیدروژن با سوخت مایع سدیم بوروهیدرید با توان یک کیلووات (SLPM15) را برای کاربری هوایی طراحی و ساخته است.

گروه پژوهشی فناوری پیل‌سوختی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری دفاعی شمال، سامانه عملیاتی تولید آنی هیدروژن با سوخت مایع سدیم بوروهیدرید با توان یک کیلووات (SLPM15) را برای کاربری هوایی طراحی و ساخته است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این سامانه، آزمایش‌های عملیاتی زمینی خود را بر اساس استانداردهای مربوط با موفقیت طی کرده است.

سامانه‌ استحصال آنی هیدروژن از سدیم‌بورهیدرید هیدروژن مورد نیاز برای عملکرد یک پیل‌سوختی پلیمری یک کیلووات را به خوبی تأمین می‌کند. در این سامانه‌ با استفاده از هیدرولیز محلول 20 درصد وزنی سدیم‌بورهیدرید، هیدروژن با خلوص بالا (99/999%) و جریان پیوسته و قابل کنترل با توجه به نیاز مصرف‌کننده (پیل‌سوختی پلیمری) به‌طور پایدار مستحصل می‌شود.

نرخ جریان هیدروژن خروجی این سامانه در بازه‌ی 15-0 لیتر بر دقیقه قابل تنظیم و کنترل است که بر اساس نیاز پیل‌سوختی پلیمری یک کیلووات تعیین و اعمال شده ‌است.

در این سامانه، برای فعال کردن واکنش تولید هیدروژن، یک کاتالیست مناسب و ارزان‌قیمت ساخته و به کار گرفته شد. هم‌چنین، توزیع مناسب پروفیل دما و فشار رآکتور حین کار، دلیلی بر انجام یکنواخت واکنش در کل زمان مورد‌انتظار ‌است. به علاوه، پاسخ سامانه نسبت به تغییرات دینامیک نیاز مصرف‌کننده کاملاً مناسب و با کم‌ترین تأخیر (کم‌تر از 30 ثانیه) می‌باشد.

این سامانه با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است به‌گونه‌ای که نمونه‌ی مشابه آنکه در نمایشگاه هیدروژن و پیل‌سوختی هانوور 2013 آلمان عرضه شده بود که با داشتن وزن دوبرابر از ظرفیت بسیار کمتر ( SLPM8/1) برخوردار بود.

از جمله مزیت‌های عمده سامانه‌ی استحصال آنی هیدروژن از سدیم‌بورهیدرید، پتانسیل و سرعت بالای ذخیره و تولید هیدروژن، پایداری در هوا و شعله‌ور نشدن،

عدم احتیاج به فشار بالا و قابلیت انجام واکنش استحصال در دمای محیط، قابلیت تغییر و کنترل آسان نرخ هیدروژن خروجی و قابل بازیافت بودن ضایعات تولیدی،

خلوص بسیار بالا و مخلوط بودن گاز هیدروژن تولیدی با بخار آب (مناسب برای پیل‌سوختی پلیمری)، عدم تولید گاز مونوکسیدکربن،

استفاده از کاتالیست منحصر به فرد با قابلیت رقابت با کاتالیست‌های بر پایه فلزات گرانقیمت و فعالیت در غلظت‌های بالای محلول سوخت تا 30 درصد وزنی از سدیم بوروهیدرید، مجهز بودن به سیستم میکروکنترلر به منظور مشاهده و کنترل پارامتر‌های عملیاتی دستگاه و عملکرد به صورت آنی و در فشار پایین (2 تا 5 بار) عنوان شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ تیر ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92041710666
  • خبرنگار :