منتظرقائم با نقد عملکرد رسانه‌ها در فاجعه منا:

رسانه‌ها اصلا به عواطف خانواده‌های حجاج فکر نکردند

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به «فاجعه منا» و پرداخت رسانه‌ها به این موضوع، بیان کرد: این حادثه باعث شد تا به وجود یک بحران عمیق و دامنه‌دار در رسانه‌های کشور پی ببریم.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به «فاجعه منا» و پرداخت رسانه‌ها به این موضوع، بیان کرد: این حادثه باعث شد تا به وجود یک بحران عمیق و دامنه‌دار در رسانه‌های کشور پی ببریم.

به گزارش بخش رسانه ایسنا، در نشست تخصصی «بررسی ابعاد رسانه‌ای فاجعه منا»، مهدی منتظرقائم ضمن عرض تسلیت بابت «فاجعه منا»، گفت: ما باید عملکرد رسانه‌ها را پس از این حادثه مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم آینده‌ای کم‌خطا‌تر و پر‌صواب‌تر داشته باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه اولین حضور رسانه‌ها در مواقع بحران بر روی جهت‌دهی افکار تاثیر بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: آشفتگی در اطلاع‌رسانی رسانه‌های ما باعث شد تا میدان به رقبا واگذار شود، این در حالی است که کشور ما به عنوان کشوری که از لحاظ دانش جزو پیشگامان است، شناخته شده است.

منتظر قائم

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد رسانه‌ها به ویژه صداوسیما پس از وقوع این فاجعه تلخ انسانی و بردن فضای حاکم به سمت بازنمایی‌های سیاه‌گونه، گفت: در رسانه‌ها به هیچ‌وجه به عواطف و احساسات خانواده‌های آن 65 هزار زائر ایرانی توجه نشد.

او با تاکید بر اینکه در مواقع بحرانی باید با زبان احتمالات سخن گفت، اخبار فاجعه منا در رسانه‌ها را با زبانی قطعی و از دید دانای کل ارزیابی کرد.

منتظر قائم با بیان اینکه عملکرد رسانه‌ها پس از «فاجعه منا» باعث شد تا بر اختلاف میان شیعه و سنی و عرب‌ستیزی در میان ایرانیان دامن زده شود، افزود: شیعه و سنی اگر هر دو خطا بروند، اشتباه است و اینکه بگوییم آنها یک اشتباهی مرتکب شده‌اند و ما هم باید مقابله به مثل کنیم کاملا اشتباه است، چراکه هزار راه عقلانی نرفته دیگر وجود دارد.

او با بیان جملاتی چون «هدف سعودی‌ها ایرانیان، شیعیان و حتی یک فرد خاص بوده است» که پس از وقوع «فاجعه منا» در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرده بودند، توضیح داد: من نمی‌گویم که اینها درست و یا غلط است، اما مساله این است که تا زمانی که هنوز اطلاعات درست و موثقی در دست نداریم انتشار اینگونه اخبار کاملا اشتباه است.

او با بیان اینکه صداوسیما دوست دارد خودش را رسانه ملی بداند، افزود: باید به این نکته توجه کرد که در این رسانه‌های ملی باید بتوان به تمام اقشار، ملیت‌ها، گروه‌ها، مرد، زن و غیره توجه کرد. شهوت کل شدن را همه دارند ولی توفیق این کل شدن تنها از طریق مطالعه و بررسی به وجود می‌آید.

او با اشاره به عملکرد رسانه‌ها پس از وقوع «فاجعه منا» بیان کرد: از سوی هیچ‌کدام از رسانه ها و متخصصین حوزه خبر، سیاست و تاریخ تحلیل، تفسیر و راهکاری ارائه نشد و تنها در 10 روز اول پس از وقوع این حادثه شاهد اعلام تسلیت افراد مختلف در رسانه‌ها بودیم.

منتظر قائم در ادامه سخنانش با بیان اینکه حادثه یک منشور است و ابعاد مختلفی را دربرمی‌گیرد، گفت: حادثه‌ای مثل «فاجعه منا» این امکان را فراهم می‌کند تا ابعاد مختلفی چون ملی، بین‌المللی، دینی، فرهنگی و غیره را مورد بررسی قرار داد و از آن درس گرفت.

او با بیان اینکه ما درک درستی از انقلاب ارتباطات و تبعات آن در جهان پیدا نکرده‌ایم، افزود: در ارتباط با ابعاد رسانه‌ای «فاجعه منا» می‌توان از چهار بعد ارزش‌های خبری، نظام خبر رسانه، رسانه‌ها و امنیت ملی و همچنین ارتباطات بحران نگریست.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر در نظام ارتباطی ملی ما، هزاران کانال ارتباطی کوچک شکل گرفته که از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش هستند تاثیر آنها را به وضوح در کاهش میزان تیراژ مطبوعات کاغذی می‌بینیم.

منتظر قائم همچنین در بخشی از سخنانش آگاهی و تخصص، سرعت و پیشگامی، رقابت‌پذیری و اعتبار و مرجعیت را چهار اصل مهم در راستای رسیدن به یک نظام رسانه‌ای سالم به ویژه رسانه بحران، برشمرد.

او در پایان با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها در اقلیت هستند، تاکید کرد: از آنجا که ما در اقلیت هستیم، باید عقلانیت و احتیاط بیشتری داشته باشیم تا فضا را برای بازگشایی این دست از توطئه‌هایی که در این مدت به وجود آمد، فراهم نکنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94072114164
  • خبرنگار : 71548