بهروز آقایی در گفت وگو با ایسنا افزود: چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریایی است.
مدیرکل بنادر استان در ادامه اظهار کرد: وجود آبهای عمیق در خلیج وسیع شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است.
وی بیان کرد: چابهار نزدیکترین فاصله زمینی به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را دارد و تخفیفها و معافیتهای در نظر گرفته شده برای صادرات و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار میرود.
آقایی ادامه داد: چابهار تنها کلید توسعه شرق کشور است و پس از تکمیل زیرساختهای ریلی، بندری، هوایی و جادههای ارتباطی و طرحهای در دست اجرا نقش مهمی در آبادانی سیستان وبلوچستان و رونق جنوب شرق کشور خواهد داشت.
وی افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان طرح برتر در سطح اقتصاد حمل و نقل موفق به دریافت جایزه دادمان شده است.
مدیر کل بنادر استان تصریح کرد: این طرح در فاز یک اسکلههای کنتینری و پسکرانه با پیشرفت بیش از 95 درصدی در مرحله بهره برداری است.
وی ادامه داد: ظرفیت بندر شهید بهشتی پس از تکمیل مرحله (فاز) نخست به هشت و نیم میلیون تن میرسد که بزودی با حضور مسئولان ارشد کشوری و کشورهای همسایه به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر کل بناد و دریانوردی استان با تشریح آخرین اقدامات در اجرای پروژه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: در فاز نخست هزار و 650 مترموج شکن، بیش از 5 کیلومتر دایک حفاظتی، پنج پست اسکله شامل 2 پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله کالای عمومی به طول هزار و 700 متر احداث شده است.
وی ادامه داد: از مجموع 15 میلیون و 800 هزار مترمکعب عملیات لایروبی مقدار 14 میلیون و 500هزار مترمکعب انجام شده که در این بخش حجم عملیات 94 درصد است.
آقایی افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در دهانه ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند و خارج از آبهای تنگه هرمز قرار دارد و از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: وجود بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی میتواند اقتصاد این منطقه را متحول کند.
انتهای پیام