به گزارش ایسنا، جواد اطاعت در همایش علمی تحزب و توسعه اظهار کرد: این پرسش مطرح میشود که آیا در اسلام حزب میتواند تحقق یابد؟ آیا اسلام مقوم حزب است یا در اسلام حزب محقق نمیشود؟
وی ادامه داد: سه دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ اول اینکه اسلام مقوم دموکراسی است، دوم اینکه اسلام با دموکراسی سنخیتی ندارد و دیدگاه سوم اینکه اشتراکاتی میان اسلام و دموکراسی وجود دارد.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن درباره لزوم شورا و حاکم بودن انسان بر سرنوشت خود تصریح کرد: خداوند شیوه مشورتگیری پیامبر در یکی از جنگهای صدر اسلام از صحابه و مسلمانان را تایید کرده است. وقتی نظر و رای مردم در آن مقطع زمانی مورد تایید خداوند است، میشود نتیجه گرفت که اکنون هم دموکراسی و رای مردم مبنای کار باشد البته این فقط یک دیدگاه است و دیدگاه دیگری این نتیجهگیری را قبول ندارد و جایگاهی برای رای و نظر مردم قائل نیست که از این دیدگاه دموکراسی و حزب به دست نمیآید.
این استاد دانشگاه گفت: اهل سنت معتقدند مشورت حاکم اسلامی اختیاری است و لازم الاجرا نیست.
وی در پایان بیان کرد : برداشت من این است که دیدگاه سوم یعنی وجود اشتراک و تفاوت میان اسلام و دموکراسی؛ اینکه هم حزب، قانون اساسی داریم و هم نداریم بخاطر این تفسیر از اسلام است.
انتهای پیام