به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، در این دیدار که عصر روز دوشنبه (۲۹ اردیبهشتماه) همزمان با سومین روز هفته بزرگداشت روابط عمومی برگزار شد، بیش از ۱۵ تن از اعضای این ستاد و روسای انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانهای ایران حضور داشتند.
در این دیدار، امیرعباس تقیپور، عضو شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی و مدیر مسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات» ضمن معرفی روزهای هفته روابط عمومی، اظهار کرد: روز سوم این هفته، به نام روابط عمومی و سواد رسانهای نامگذاری شده است و به همین مناسبت اعضای شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی از مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار میکنند؛ چراکه این مرکز نقش مهمی در ترویج و ارتقای سطح سواد رسانهای کشور داشته و دارد و لذا ما امیدواریم همکاریهای خوبی بین فعالان عرصه روابط عمومی با این مرکز صورت بگیرد.
او افزود: شعار سال ۹۹ روابط عمومی در کشور با عنوان «روابط عمومی هوشمند انسان سالم، جامعه سالم» تعیین شده است و مرکز رسانههای دیجیتال نقش مهمی در تحقق این شعار میتواند داشته باشد.
همچنین خسرو رفیعی، رییس انجمن روابط عمومی ایران در این دیدار با بیان اینکه «پیشتر روابط عمومیها با وزارت فرهنگ و ارشاد ارتباط ارگانیک داشتند، اما مدتی است این ارتباط قطع شده است»، اظهار کرد: انجمن روابط عمومی ایران آمادگی دارد مجددا این ارتباط را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهویژه مرکز رسانههای دیجیتال که در ساماندهی فعالان و رسانههای دیجیتال محوریت دارد، برقرار سازد.
در این دیدار صمیمانه، تعدادی از اعضای جامعه روابط عمومی ایران از جمله مدیران روابط عمومی برخی از بانکها، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تئاتر ایران، برخی از استادان حوزه ارتباطات و روابط عمومی نیز حضور داشتند و در سخنانی پیشنهاداتی در مورد نحوه همکاری فعالان روابط عمومی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند.
در همین راستا، مرتضی موسویان _ رییس انجمن سواد رسانهای _ با اشاره به تحولات جدید در حوزه فضای مجازی، اظهار کرد: مفهوم تنظیمگری در فضای مجازی امروزه کاملا تغییر کرده است و دیگر اعمال دیسیپلینهای از پیش تعیینشده بر این فضا امکانپذیر نیست؛ چراکه به محض اعلام و اعمال مقررات و ضوابط، فناوریها و ابزار تازهای میآید و آن مقررات بیاثر میشود. در نتیجه تنها راه این است که مسئولیت اجتماعی و خودآموزی افراد و تولیدکنندگان محتوا و دریافتکنندگان محتوا ارتقا یابد و در این دوران، آموزش سواد رسانهای و سواد فضای مجازی برای همگان ضرورت دارد.
در ادامه، محمدرضا بهمنی _ رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال _ نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه بازطراحی روابط عمومی در ایران نیازمند یک رویکرد تمدنی است، اظهار کرد: در تمدن بهمثابه مناسبات انسانی، حداقل سه سطح از ارتباطات و مناسبات انسانی، نیازمند مطلوبیتبخشی و تعالی است که این سه سطح مناسبات عبارتند از «مناسبات مردم با مردم»، «مناسبات مردم با کارگزاران و حاکمیت» و «مناسبات فراحاکمیتی».
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خاطرنشان کرد: روابط عمومی تراز تمدنی، در واقع نقش و جایگاه مهمی در هر سه سطح این مناسبات دارد و لذا در این رویکرد، روابط عمومیها را نباید به اطلاعرسانی صرف تقلیل داد.
بهمنی در ادامه تبیین روابط عمومی تراز تمدنی یادآور شد: در این رویکرد، روابط عمومی باید در ارتقای «قدرت انتخابگری مردم»، در رفتارهای اجتماعی و مناسبات سه سطح پیشگفته، فعالیتهای خود را ناظر به آینده و با هدف تعالی مناسبات انسانی در لایهها و سطوح ارتباطاتی مختلف، طراحی و اجرا کند، که بر همین اساس، رسالت و مأموریت نوین روابط عمومیها را باید «ارتقای سواد رسانهای مردم و کارگزاران» تعریف کرد.
او با اشاره به برنامههای سال جاری مرکز رسانههای دیجیتال گفت: راهاندازی کلینیک سواد رسانهای جزء برنامههای امسال این مرکز است که البته با توجه به محدویتهای منابع مالی از یک سو و ضرورت مشارکتی بودن چنین اقدامی از سوی دیگر، تحقق این برنامه در گرو حمایت کلیدی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاههای اجرایی است. در نتیجه برای تقویت این طرح، مشارکت ظرفیتهای غیرحاکمیتی مانند انجمن روابط عمومی ایران و انجمن سواد رسانهای اهمیت زیادی دارد و آمادگی داریم این همکاری و تعامل در چارچوب یک تفاهمنامه میان طرفین دنبال شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، فعالسازی هیأت اندیشهورز سواد رسانهای، تدوین نگاشت نهادی ارتقای سواد رسانهای و نیز طراحی و اجرای پویشهای ملی و استانی تولید محتوا در فضای مجازی را برنامههای جدید این مرکز در حوزه سواد رسانهای عنوان کرد.
انتهای پیام