نگار بزرگ زاده یزدی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال ۸۸ شورای شهر تهران مصوبه «شهر دوستدار کودک» را ابلاغ کرد، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه شهرداری موظف شد تا با همکاری و هماهنگی سایر مراجع ذیربط در جهت تحقق امور در شش زمینهی فضاهای عمومی، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی، بهداشتی، شهرسازی و معماری و مشارکتهای اجتماعی و مردمی برای رفاه کودکان اقدام کند.
وی ادامه داد: قرار بر این شد که دو ماه پس از ابلاغ مصوبه، آیین نامه اجرایی آن نوشته شود درحالی که با توجه به اسناد، شش سال بعد یعنی در سال ۹۴ این آیین نامهی اجرایی نوشته شد و در سال ۹۵ اصلاحیه خورد.
مصوبه«شهر دوستدار کودک» نیازمند اقدامات پایهای تر بجای اقدامات «کالبدی»
بزرگ زاده یزدی با بیان اینکه با نگاه اول به آییننامه اجرایی شورای شهر میتوان فهمید کار تخصصی در این زمینه انجام نشده است و تنها به فعالیتهایی نظیر راهاندازی و تجهیز مهدسرا در سرای محلات اکتفا شده است، گفت: این درحالیست که «شهر دوستدار کودک» علاوه بر کالبدی بودن به حوزههای اجتماعی نظیر توانمند سازی کودک در گرفتن مسئولیت در حوزه شهری و پرورش کودکان برای تبدیل شدن به شهروندان فعال نیز میپردازد.
وی در تعریف «شهر دوستدار کودک» اظهار کرد: اگر بخواهم تعریفی ساده دراین باره ارائه دهم میگویم شهری پیشرفته و دوستدار کودک است که یک کودک بتواند ایمن و پیوسته با سهچرخه خود از یک نقطهی شهر به نقطه دیگر آن حرکت کند و این در حالی است که هماکنون شهرهای ما برای رِنج سنی جوان سالم، طراحی و برنامهریزی میشوند و کهنسالان و کودکان در طراحی آن در نظر گرفته نمیشوند.
کودکان شهروندان خاموش شهرها
این کارشناس ارشد برنامهریزی شهری افزود: کودکان از لحاظ اینکه هیچ صدایی در شهر ندارند که بتوانند حق و حقوق خود را دریافت کنند میتوان گفت به نوعی شهروندان خاموشی هستند که در شهر دیده نمیشوند.
بزرگ زاده یزدی تصریح کرد: در زمینه «شهر دوستدار کودک» میتوان گفت تحقیقات ابتدایی و اصولی انجام نشده و از نظر اجتماعی فعالیتی انجام نشده و تنها به فعالیتهایی نظیر برگزاری یک سری جشنواره اکتفا شده است که به نوبه خود خوب است؛ اما اگر بخواهیم در تهران «شهر دوستدار کودک» داشته باشیم نیازمند اقدامات پایهایتری هستیم.
این کارشناس ادامه داد: بیشتر اقدامات، کالبدی و از بالا به پایین بوده است، بگونهای که کودکان درگیر شهر نمیشوند.