• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 00062095892
  • خبرنگار : 30057

حذف آلودگی‌های روغنی و آرسنیک از آب با دستگاه‌های ایران‌ساخت

حذف آلودگی‌های روغنی و آرسنیک از آب با دستگاه‌های ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌هایی را بر اساس نانو جاذب‌ها به بازار معرفی کردند که علاوه بر حذف آرسنیک از آب، قادر به جداسازی آلودگی‌های روغن از پساب هستند.

منصوره زاهدی، سرپرست بخش تحقیق و توسعه این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا را از محصولات دانش‌بنیان این شرکت دانست و گفت: دستگاه‌هایی که در این شرکت طراحی و عرضه شده‌اند، قادر به شیرین‌سازی آب و حذف نمک، نیترات و آرسنیک از آب هستند.

وی با اشاره به این دستگاه نیترات‌زدایی از آب، اظهار کرد: نیترات موجود در آب آشامیدنی به دلیل اثرات سوء شناخته شده بر سلامت انسان به عنوان یک آلاینده محسوب می‌شود و از آن جایی که نیترات در آب به صورت محلول وجود دارد، روش‌های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند و مشکل تولید پیوسته نیترات و انتشار آن در منابع زیرزمینی را سبب خواهند شد و مهمترین تکنولوژی روز دنیا در این زمینه روش الکترودیالیز انتخابی است.

زاهدی، حدف آرسنیک از آب را از دیگر قابلیت‌های دستگاه تصفیه این شرکت ذکر کرد و ادامه داد: یکی از چالش‌های ایران وجود آرسنیک در مقیاس بالا در آب آشامیدنی است که با استفاده از این دستگاه می‌توان آرسنیک را از آب آشامیدنی حذف کرد.

سرپرست بخش تحقیق و توسعه این شرکت، استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه‌های تصفیه آب تولید شده در این شرکت را از دیگر مزایای این محصول دانش بنیان نام برد و یادآور شد: این دستگاه‌ها با استفاده از نانو جاذب‌ها اقدام به تصفیه آب و پساب می‌کنند.

وی، تصفیه پساب‌های روغنی را از دیگر قابلیت‌های این شرکت نام برد و در این باره توضیح داد: پساب‌های روغنی در صنایعی چون نفت، پتروشیمی و صنایع غذایی تولید می‌شوند و عمدتا به شکل امولسیون‌های روغن-آب هستند. این پساب‌ها به دلیل پایداری دراز مدت در محیط، در صورت عدم تصفیه خسارات جبران ناپذیر و وسیعی را به جای خواهند گذاشت و ما در زمینه تصفیه پساب‌های روغنی پکیجی را پیشنهاد دادیم.

به گفته وی در این مجموعه دانش‌بنیان، با تولید نانوحباب‌های هوا، آلودگی‌های روغنی مانند مواد نفتی و یا گریس در سطح آب جمع‌آوری می‌شود و افزایش پایداری حباب‌ها در آب و افزایش زمان تماس، راندمان سیستم را نسبت به روش‌های رایج هوادهی چندین برابر می‌کند. در ادامه با استفاده از فرایند انعقاد الکتریکی پیشرفته، رنگ و سایر آلودگی‌های آلی موجود در پساب حذف خواهند شد.

وی عدم نیاز به مواد شیمیایی، حداقل جریان الکتریکی مصرفی، پایداری عملکرد نسبت به شرایط دما و pH، سهولت نگهداری و استفاده، فضای اشغالی کم و قابلیت استفاده مجدد از پساب در خط تولید را از دیگر مزایای این دستگاه نام برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha