• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1400020604127
  • منبع : باشگاه دانشجویان

کاربرد «سنسورهای مایکروویو غیر تهاجمی در علوم پزشکی» بررسی می شود

کاربرد «سنسورهای مایکروویو غیر تهاجمی در علوم پزشکی» بررسی می شود

گروه مهندسی برق دانشگاه ایلام با همکاری انجمن علمی برق دانشگاه ایلام و با حمایت معاونت پژوهشی فناوری دانشگاه ایلام و انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شاخه ایلام و اتحادیه علمی دانشجویی مهندسی برق، وبینار کاربرد سنسورهای مایکروویو غیر تهاجمی در علوم پزشکی را برگزار می کنند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، بیوسنسورها کاربردهای بسیاری در پزشکی، تحلیل محیطی و صنایع شیمیایی دارند. نیاز به روش هایی جهت حس کردن مولکول های زیستی کوچک وجود دارد. حس های بویایی و چشایی ما دقیقا همین کار را انجام می دهد و سیستم ایمنی بدن میلیون ها نوع مولکول مختلف را شناسایی می کند. شناسایی مولکول های کوچک تخصص بیومولکول ها است، لذا اینها شیوه جدید و جذابی برای ساخت سنسورهای خاص را پیش رو قرار می دهد.

دو مولفه اساسی در این راستا وجود دارد. المان شناساگر و روش هایی برای فراخوانی زمانی که المان شناساگر هدف خودش را پیدا می‌کند. اغلب المان شناساگر تحت تاثیر منبع زیست فناوری تغییر نمی‌کند. مشکل اصلی در این کار طراحی یک واسطه مناسب به یک وسیله بازخوانی بزرگ است. از آنتی بادی ها به صورت گسترده به عنوان بیوسنسور استفاده می شود. آنتی بادی ها بیوسنسورهای پیشتاز در طبیعت اند، به همین دلیل توسعه تست های تشخیصی با استفاده از آنتیبادی ها، یکی از زمینه های بسیار موفق در بیوفناوری است. شاید آشناترین مثال تست ساده ای است که برای تعیین گروه خونی استفاده می شود. بیوسنسورهای گلوکز از موفق ترین بیوسنسورهای موجود در بازار است. بیماران مبتلا به دیابت نیاز به شیوه های مرسوم جهت پایش سطح گلوکز خود دارد. سنسورهای قابل کاشت و غیر تهاجمی در حال توسعه است، اما در حال حاضر در دسترس ترین شیوه بیوسنسور دستی است که یک قطره از خون را تحلیل می‌کند.

این برنامه با ارائه  دکتر مسعود باقلانی ـ دانشیار گروه مهندسی برق دانشگاه ایلام و عضو وابسته دانشگاه آلبرتا کانادا روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۲۲، به صورت آنلاین برگزار می شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت شرکت در این برنامه به لینک  https://room.ilam.ac.ir/webinar/ila-jul-zu8-4b9 مراجعه کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha