• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400022618032
  • خبرنگار : 71452

به مناسبت پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی صورت گرفت؛

بررسی تحلیلی موضوعات "زبان فارسی" و "فردوسی" در پایگاه SID

بررسی تحلیلی موضوعات "زبان فارسی" و "فردوسی" در پایگاه SID

مرکز اطلاعات علمی (SID) جهاد دانشگاهی به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، 10 عنوان مقاله پربازدید به زبان فارسی با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" در این پایگاه و همچنین 10 نشریه با بیشترین تعداد عنوان مقاله با این کلیدواژه‌ها را معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، مرکز اطلاعات علمی (SID) جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مراجع اصلی نمایه‌سازی مقالات علمی به زبان فارسی و انگلیسی، با بازدید روزانه 100 تا 120 هزار کاربر، شناخته می‌شود. این مرکز به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، 10 عنوان مقاله پربازدید به زبان فارسی با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" در پایگاه SID و همچنین 10 نشریه با بیشترین تعداد عنوان مقاله با این کلیدواژه‌ها را معرفی کرد. مقاله‌های علمی فارسی پربازدید با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" در بازه هزار روزه معرفی شدند.

جدول 1 نشان‌دهنده‌ تعداد کل دانلود مقالات در بازه هزار روزه با کلید واژه‌های مذکور 138هزار و 596 عنوان مقاله است؛ که از این میان عنوان مقاله‌های "فعل مرکب در زبان فارسی" در نشریه "نامه فرهنگستان" با تعداد 1 هزار و 737، "مطالعه اهداف و مولفه‌های آموزش مهارت‌های زبانی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن) در برنامه درسی زبان فارسی دوره متوسطه ایران" در نشریه "نوآوری‌های آموزشی" با تعداد 1هزار و 625 و "اندیشه سیاسی فردوسی" در نشریه "علوم سیاسی" با تعداد 1 هزار و 564 دانلود در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

جدول 1 بیشترین دانلود مقاله‌ با کلیدواژه "زبان فارسی" یا "فردوسی" در بازه هزار روزه

جدول 2 مقاله‌های پربازدید با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" را نشان می‌دهد که عنوان مقاله‌های "فعل مرکب در زبان فارسی" در نشریه "نامه فرهنگستان" با تعداد 22 هزار و 528، "ساخت‌های تعجبی در زبان فارسی" در نشریه "جستارهای زبانی" با تعداد 14 هزار و 243 و "نقش زبان فارسی در یکپارچگی و وحدت ملی ایران" در نشریه "پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)" با تعداد 8 هزار و 439 بازدید در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

جدول 2 مقاله‌های پربازدید با کلید واژه "زبان فارسی" یا "فردوسی" در بازه هزارروزه

جدول 3 نشریات دارای بیشترین مقاله با کلید واژه "زبان فارسی" یا "فردوسی" را نشان می‌دهد که نشریه‌های "جستارهای زبانی" با تعداد 77، "نامه فرهنگستان" با تعداد 67 و "زبان پژوهی (علوم انسانی)" با تعداد 59 مقاله مرتبط در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

جدول 3 نشریات دارای بیشترین مقاله با کلید واژه "زبان فارسی" یا "فردوسی" در بازه هزار روزه

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی(SID)، در این گزارش تعداد کل بازدید از مقالات پایگاه SID با کلیدواژه‌های "زبان فارسی" یا "فردوسی" در سال‌های 2018 تا 2021، 617هزارو284 عنوان است؛ که تعداد 123هزار و 689 عنوان در سال 2018، 187 هزار و 650 عنوان در سال 2019، 201 هزار و 945 عنوان در سال 2020 و 104هزار عنوان مربوط به 5ماه اول سال 2021 است.

همچنین با بررسی برخی موضوعات مرتبط با زبان فارسی در سامانه Depth.sid.ir که سامانه‌ای برای استخراج دانش از مقالات علمی است، به موضوعات مرتبط با "زبان فارسی" و "فردوسی" به شرح زیر دست یافتیم. در هریک از نمودارهای زیر کلیدواژه‌های مرتبط با موضوعات یادشده نمایش داده شده است. لازم به ذکر است بزرگی دایره‌ مربوط به هر کلیدواژه نشان‌دهنده‌ میزان ارتباط بیشتر آن با موضوع است.

مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "زبان فارسی"

مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "ادبیات فارسی"

مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "خط فارسی"

مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "فردوسی"

مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با شاهنامه "فردوسی"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha