به گزارش ایسنا، سوانح ترافیکی در ایران به عنوان دومین علّت مرگومیر، اولین عامل سالهای از دسترفته عمر بهدلیل مرگ زودرس و شایعترین علت مصدومیت در نظر گرفته میشوند. براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی و گزارشات سازمان پزشکی قانونی، ایران در گروه کشورهایی قرار گرفته که بالاترین میزان مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی را به خود اختصاص میدهد.
به رغم اهمیت مسائل گفته شده، براساس گزارش سازمان راهداری و حملونقل جادّهای وسایل نقلیه سنگین بیشترین سهم را در جابجایی مسافر و کالا در کشور دارند. با توجّه به اینکه هرگونه خطا در راندن این وسایل جان عده زیادی از افراد را به مخاطره میاندازد؛ لذا توجه به سلامت این گروه از رانندگان و تصادفات آنها از اهمیّت بالایی برخوردار است. از طرفی تاکنون پژوهش جامعی مرگ و میر ناشی از وسایل نقلیه سنگین را در کشور مورد بررسی قرار نداده است.
بررسیهای یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داد، در بازه زمانی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ در مجموع سه هزار و ۵۶۰ نفر فقط به دلیل تصادفات با وسایل نقلیه سنگین جان خود را از دست دادند و میزان مرگ و میر استاندارد شده در سنین ۳۴.۴ در هر ۱۰۰ هزار جمعیت بود.
میانگین سنی قربانیان ۸.۲۰ ± ۳۸.۹ سال بود. همچنین ۸۰٪ قربانیان مرد بودند. نتایج نشان داد که ۸۳٪ از کل مرگ و میرها در خارج از شهرها رخ داده است و متداولترین نوع وسیله نقلیه مورد استفاده قربانیان کامیون و تریلی بوده است بیشترین درصد(۵۷.۳٪) تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سنگین و سبک بود.
این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی روند و سهم مرگ و میر ناشی از تصادفات وسایل نقلیه سنگین در بین کلیه تصادفات رانندگی در فاصله سالهای ۹۶-۱۳۸۵ در پایگاه نتایج پژوهشهای سلامت کشور منتشر شده و توسط سعید هاشمی نظری، فاطمه شهبازی و حمید سوری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انجام شده است.
انتهای پیام
نظرات