• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400032417135
  • خبرنگار : 30165

حمایت ٨٢٠٠ یورویی از طرح پژوهشی مشترک با هلند

حمایت ٨٢٠٠ یورویی از طرح پژوهشی مشترک با هلند

طرح پژوهشی بین المللی مشترک عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشگران دانشگاه آمستردام هلند با حمایت هشت هزار و ۲۰۰ یورویی NWO (سازمان تحقیقات علمی هلند) انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سمیه دولت آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواریگفت: این طرح پژوهشی با عنوان “Comparing genome organization and adaptive regions in Rhizopus spp. ” به بررسی مقایسه ای ژنوم گونه های قارچ ریزوپوس می پردازد.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: مقایسه ژنوم این گونه‌ها، اطلاعات وسیعی در جهت درک بهتر اکولوژی، بیماریزایی، توانایی آنزیمی، و روند تکاملی این گونه ها در اختیار ما قرار خواهد داد و حامی مالی طرح سازمانNWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه قارچ ریزوپوس جزو قدیمی ترین قارچ هایی هستند که زندگی در محیط‌های خشکی را آغاز کرده‌اند و حضور آنها به ۸۰۰-۱۴۰۰ میلیون سال پیش در عصر پریکامبرین بر میگردد، اظهار کرد: این قارچ ها در محیط های مختلفی مانند خاک، آب، و مواد در حال فساد دیده می شوند و باعث فساد، تغییر طعم و مزه در محصولات کشاورزی می شوند و قادر به تولید طیف وسیعی از متابولیت های ثانویه مانند اسیدهای آلی، کاروتن، آنزیم های مختلف، الکل، سوخت های زیستی، و مواد دارویی هستند، این قارچ ها همچنین قادر به ایجاد عفونت موکورمایکوزیس هستند که درصد مرگ و میر و سرعت پیشرفت آن بسته به نوع بیماری زمینه ای افراد و موضع عفونت، بین ۲۰-۱۰۰ درصد گزارش شده است.

بنابر اعلام  روابط عمومی وزارت علوم، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: در مطالعه مروری انجام شده در ایران توسط این پژوهشگر، دیابت نوع ۲ اصلی ترین بیماری زمینه ای شناخته شده و گونه Rhizopus arrhizus، گونه رایج در ایجاد موکورمایکوزیس در ایران شناخته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha