• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400051712016
  • خبرنگار : 71452

دکتر طیبی در مراسم چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد

برنامه هفتم توسعه، تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند

برنامه هفتم توسعه، تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس این نهاد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: پیشنهاد می کنیم برنامه هفتم توسعه به گونه ای نوشته شود که تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند و باور داریم که این امر، امکانپذیر است.

به گزارش ایسنا، مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی صبح امروز (۱۷ مرداد) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، مهندس میرسلیم، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، جمعی از معاونین و روسای پژوهشگاه ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. 

دکتر طیبی در ابتدای این مراسم، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی را به تمامی علاقه مندان پیشرفت دانش بنیان کشور تبریک گفت.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی، نه غربی به پیروزی رسید و قطعا دشمنان زیادی دارد. مردم و مسئولان کشور، این شعار را سرلوحه خود قرار دادند. با درک درست شرایط، متوجه شدیم که کشور برای حراست از خود، به دو عنصر اساسی توسعه فرهنگی که زیرساخت پیشرفت کشور است، و توسعه علمی و فناورانه نیاز دارد.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: این تفکر در بین جوانان مومن و انقلابی کشور وجود داشت و تشکیل جهاد سازندگی، تلنگری بود که در حوزه دانشگاهی نیز نهادی شکل بگیرد. با تحقق انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ تشکیل شد. با تشکیل این نهاد تلاش شد تا از ظرفیت این حوزه برای تربیت دانشجویان مومن و معتقد برای استفاده از آنها در بخش های مختلف کشور استفاده کنیم.

دکتر طیبی افزود: با شروع جنگ تحمیلی، جهاد دانشگاهی به سمت لجستیک جنگ حرکت کرد. اقدامات مختلفی از جمله نوسازی سیستم ناوبری هواپیمای F5، خط تولید موشک کاتیوشا، طراحی بالن های پدافند غیرعامل انجام دادیم. 

وی تاکید کرد: از سال ۱۳۶۲ که مدیریت دانشگاه ها به شکل طبیعی بازگشت، تمرکز اصلی فعالیت ما روی حوزه های علمی و فرهنگی ادامه پیدا کرد. در حوزه پزشکی نیز با توجه به نیاز جامعه، به حوزه درمان ناباروری ورود پیدا کردیم. در جهاد دانشگاهی همواره تلاش می کنیم تا تحقیقات کاربردی را تا دستیابی به دانش فنی و تولید محصول ادامه دهیم.

دکتر طیبی افزود: پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی، دستاوردهای بسیار قابل توجهی در حوزه درمان ناباروری داشته اند و امروزه این دو پژوهشکاه، از فناوری های بسیار نوین و به روز دنیا در درمان ناباروری استفاده می کنند.

پیشتازی جهاد دانشگاهی در ارائه خدمات ناباروری در کشور

رییس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به قرار گرفتن نام پژوهشگاه رویان در فهرست ۱۰ موسسه برتر جهان در حوزه تولیدات علمی درمان ناباروری تاکید کرد:  ۹ مرکز درمان ناباروری داریم، اما ۵۰ درصد سیکل درمان ناباروری در کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام می شود که نشان دهنده روحیه جهادی جهادگران این نهاد انقلابی است.

وی افزود: در بحث سرطان پستان نیز که از شیوع بالایی در ایران و جهان برخوردار است، پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم و پژوهشکده تحقیقات سرطان پستان معتمد، قطبی در حوزه غربالگری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان پستان در کشور محسوب می شود. در عین حال، در این پژوهشکده از روش های درمان های نوین برای کمک به بیماران استفاده شده و مطالعه در حوزه ژن درمانی با موفقیت انجام شده است.

دکتر طیبی خاطر نشان کرد: تمرکز جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی، توسعه درمان های نوین بیماری های صعب العلاج از جمله ژن درمانی، سلول درمانی، ویروس درمانی است. همچنین بحث تولید حیوانات تراریخته برای آزمایش داروهای مختلف را با جدیت پیگیری می کنیم. استفاده از سلول های کشنده طبیعی برای درمان نوعی از سرطان بدخیم مغزی را دنبال می کنیم که روی ۵ بیمار با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است. سال گذشته نیز مرکز تولیدات زنی در پژوهشگاه رویان افتتاح شد که نخستین مرکز در کشور محسوب می شود. 

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت های اخیر جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی، کمک به درمان بیماری کووید ۱۹ و تولید واکسن کرونا بود. واکسن کرونا باید روی حیوانات آزمایشگاهی از جمله موش مورد آزمایش قرار بگیرد، اما موش ها فاقد گیرنده  ویروس هستند. پژوهشگران پژوهشگاه رویان موفق شدند گیرنده انسانی ویروس را به بدن موش منتقل کرده و موشی با قابلیت ابتلا به کرونا (موش کوویدسا) تولید کنند تا دارو و واکسن روی این حیوان مورد آزمایش قرار گرفته و در کنار سرعت بخشیدن به تولید دارو، هزینه ها کاهش پیدا کند.

دکتر طیبی خاطر نشان کرد: با شیوع همه گیری کرونا در چین، تحقیقات روی ساخت کیت های تشخیصی را به سرعت آغاز کردیم و نخستین کیت تشخیصی کرونا توسط پژوهشکده معتمد ساخته شد.

رییس جهاد دانشگاهی یکی دیگر از حوزه های مهم فعالیت این نهاد را بحث ذخایر ژنتیکی کشور عنوان کرد و گفت: گروهی از پژوهشگران و دانشمندان کشور، پیشنهاد ایجاد مرکز ملی ذخایر ژنتیکی تحت عنوان زیست بانک را به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه کردند. با ابلاغ فرمان رهبری به جهاد دانشگاهی مبنی بر تاسیس این بانک (سال ۱۳۸۶)، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به همت جهادگران جهاد دانشگاهی تشکیل شد.

وی افزود: حوزه دیگر فعالیت جهاد دانشگاهی بحث گیاهان دارویی است که از سابقه زیادی در کشور ما برخوردار است. جهاد دانشگاهی نخستین پژوهشکده گیاهان دارویی در کشور را ایجاد کرد. بحث اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین ایران نیز از دیگر حوزه های مهمی است که جهاد دانشگاهی به آن ورود پیدا کرده است. با توجه به میزان علوفه مصرفی دام ها و گوشت تولیدی آنها، همچنین بحث چربی مناسب شیر تولیدی برای تامین کره مورد نیاز کشور، پروژه اصلاح نژاد و تکثیر دام های مرغوب، همچنین اصلاح نژاد دام سنگین را در جهاد دانشگاهی اصفهان و پژوهشگاه ابن سینا انجام دادیم. 

دکتر طیبی، حوزه فنی و مهندسی را یکی دیگر از حوزه های موفق جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: یکی از کارهای موفقی که با حمایت شما (دکتر قالیباف) صورت گرفت، طراحی و ساخت رکتیفایرهای پرقدرت برای مترو است که در خط ۸ مترو تهران، خط قم و یکی از خطوط مترو مشهد نصب شده اند. 

وی تاکید کرد: طراحی و ساخت مته های حفاری یکی از حوزه هایی است که جهاد دانشگاهی در آن مشغول فعالیت است. مته های حفاری جزو های تک ترین فناوری های صنعت نفت محسوب می شوند و بعد از ۵ سال کار و تحقیق در این حوزه، صنعت نفت موافقت خود را با خریداری این تجهیز از جهاد دانشگاهی اعلام کرد.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم ما در حوزه تولید، نداشتن آزمایشگاه مرجع برای انجام تست های مورد نیاز است که امیدواریم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گیرد. 

فرصت سوزی به دلیل کمبود منابع مالی کافی

دکتر طیبی افزود: مشکل دیگری که در جهاد دانشگاهی با آن مواجه هستیم، زمان بر بودن اثبات قابلیت ها و توانایی های این نهاد برای مسئولین است. در برخی حوزه ها مانند یو پی اس (ups) و شارژرها، سال ها طول کشید تا توانایی خود را در این زمینه اثبات کنیم.  سال ۱۳۹۷ در دیدار با مقام معظم رهبری داشتیم و ارائه گزارش از فناوری های توسعه یافته توسط جهاد دانشگاهی، بحث فرصت سوزی به دلیل کمبود منابع را اعلام کردیم که این موضوع مورد تفقد ایشان قرار گرفت و در نهایت، با حمایت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس، ۳۰ میلیون یورو برای اجرای طرح های فناورانه در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

 وی افزود: توسعه سیستم رانش مترو در پروژه یک رام قطار ۷ واگنه ملی به عنوان "های تک" ترین بخش مترو توسط جهاد دانشگاهی انجام شد. این پروژه یکی از ۴۱ طرح فناورانه ای بود که مورد حمایت قرار گرفت.

تولید ۴ بذر هیبرید با کیفیت؛ تولید زخم پوش ها برای بیماران دیابتی، پروانه ای و افراد دچار سوختگی؛ تولید کربن فعال (اکتیو)؛ تولید ۵ نوع افت کش طبیعی؛ تولید مکمل های ورزشی از دیگر مواردی بودند که دکتر طیبی در این مراسم به آنها اشاره کرد و گفت: در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز پیمایش ملی خانواده و پیمایش ملی گردشگری توسط جهاد دانشگاهی انجام شدند.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: یکی از گله مندی های مقام معظم رهبری در حوزه تولید کتاب های زبان انگلیسی بود که موفق شدیم در جهاد دانشگاهی، مجموعه ۸ جلدی آموزش زبان انگلیسی را متناسب با فرهنگ کشورمان تهیه کنیم.

دکتر طیبی افزود: بحث مشاغل خانگی  نیز به صورت جدی مورد توجه ما قرار دارد. این موضوع که در این حوزه، آموزش با روش های نوین بتواند منجر به تولید پیوسته شود و این برنامه را با همکاری وزارت کار در ۳۱ استان درحال پیگیری داریم.

وی تاکید کرد: بحث ارتقای هویت دانشجویان نیز مورد توجه قرار دارد و فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری قرآنی ایکنا که اکنون به خبرگزاری های حرفه ای تبدیل شده اند، از جمله اقدامات در این حوزه هستند. شما (دکتر قالیباف) یکی از حامیان فعالیت های قرآنی در کشور هستید و امروز به مناسبت روز خبرنگار،  کارت خبرنگاری افتخاری این خبرگزاری به شما تقدیم می شود.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویی نیز یکی از اقدامات مهم جهاد دانشگاهی محسوب می شود. دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور باید بتوانند مباحث روز کشور را به صورت منطقی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این مسابقات که در سطح کشور برگزار می شود، با استقبال خوب دانشجویان همراه شده است.

دکتر طیبی با اشاره به وجود پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان تنها پارک در این حوزه، مشکل اصلی این پارک در مسیر توسعه فعالیت ها را کمبود فضای کافی عنوان کرد. 


مشکل اصلی در مسیر توسعه علمی و فناورانه، نداشتن اراده و برنامه مناسب

دکتر طیبی تاکید کرد: کشور هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه ندارد، به شرط آنکه به موقع به این مسائل پرداخته شود. مشکل اصلی در این مسیر، نداشتن اراده و برنامه مناسب است. پیشنهاد ما این است که برنامه هفتم توسعه را به گونه ای بنویسیم که تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند و معتقدیم این کار قابل اجرا است. برنامه هفتم توسعه باید پروژه محور نوشته شود. 

رییس جهاد دانشگاهی افزود: وضعیت کشور را مشخص کنیم؛ هرجا توانمندی لازم را داریم، از آن استفاده کنیم و هرجا توانمندی نداریم، از خارج وارد کنیم، البته به شرط انتقال فناوری به داخل، بازار را در اختیار خارجی ها قرار دهیم. 

دکتر طیبی تصریح کرد: در حوزه های مختلف می توانیم مسئولیت های مهم بزرگی برعهده بگیریم، به شرط اینکه این ماموریت ها به جهاد دانشگاهی واگذار شوند.  

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: کشور دارای توانمندی و پتانسیل بالایی برای پیشرفت است. در این مسیر باید اعتماد کرد و با برنامه ریزی صحیح از این توانمندی ها برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha