• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۹:۵۰
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 1400051813153
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

در آخرین در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مطرح شد

کاش خطاها و چالش‌ها را به مدیران بعدی منتقل کنیم

کاش خطاها و چالش‌ها را به مدیران بعدی منتقل کنیم

در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری از مجموعه مجلد «راه دانش» که مستند اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور و صورتجلسه نظرات تخصصی در طول دوران‌های مختلف بوده است و همچنین مجموعه دو جلدی گزارش عملکرد نظام آموزش عالی در هشت سال خدمت دولت تدبیر و امید رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، تعدادی از روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری نیز در این جلسه با بیان گزیده‌ای از مهمترین فعالیت‌ها طی چهار سال گذشته به ارائه نظرات خود پرداختند.

دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس موسسه علوم استنادی با اشاره به زیرساخت‌های دانشگاه‌ها و نقش شرکت‌های دانش‌پژوه در تولید محصول، به بیان رشدی که در آینده با توجه به این زیرساخت‌ها خواهند داشت پرداخت و گفت: ما از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ شاهد رشد مستمر و پرشتابی هستیم، به صورت خاص، در هفت سال اخیر از ۴۰۰ هزار مدرک به ۷۰۰ هزار مدرک که حدود ۶۰ درصد از تولیدات علمی را در بر می گیرد رسیدیم که نشان‌دهنده رشد تولیدات علمی طی این هفت سال است.

وی افزود: همچنین میزان رشد علمی از چهار درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است که با توجه به این میزان رشد، در بین ۲۰ کشور مطرح دنیا موفق به کسب رتبه سوم شدیم.

در حال حاضر رتبه ایران در پایگاه علمی اسکوپوس به رتبه ۱۵ ارتقا پیدا کرده است. از نظر مقالات برتر نیز از ۱۰۰ هزار دانشمند برتر دنیا که در سال ۹۲ تعداد دانشمندان کشور ۱۵۰ نفر بود، به ۵۰۰ نفر رسیده و سهم ما در تولید علم برتر ۳.۸ درصد شده که باعث افتخار است.

وی در ادامه با اشاره به بحث شناسنامه دار کردن نشریات علمی و دریافت کد شناسه، گفت: این کار باعث بین المللی شدن فعالیت‌های علمی شده است و امیدواریم فعالیت‌های علمی قبلی نیز این کد را دریافت کنند.

عملکرد آموزش عالی به مثابه رویش گلی از بین صخره و سنگ بود

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست، به فعالیت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف اشاره کرده وگفت: در حوزه دانشجویی طرح حمایت از ارتقا خوابگاه ها و رستوران ها، سازماندهی وام‌های دانشجویی، در حوزه فرهنگی برگزاری جشنواره های دانشجویی و ایجاد فضای پرنشاط برای دانشجویان، در حوزه آموزشی بالا بردن ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی و استعدادهای درخشان، در حوزه اداری مالی پی گیری تخصیص ها، افزایش حقوق کارکنان غیر هیات علمی و همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی؛ جذب نیروی متخصص غیر هیات علمی، جذب عضو هیات علمی را می توان اشاره کرد.

نصیری قیداری افزود: ما در این مدت ارتباط خوب و مناسبی با مجلس شورای اسلامی برقرار کردیم که موجب موفقیت‌های خوبی شد.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت رویکرد آرام و منطقی مجموعه وزارت علوم و به ویژه شخص وزیر محترم، باعث شد کارها با تدبیر پیش بروند که می توان آن را به رویش گلی که از شکاف سنگی می روید تشبیه کرد.

یک آبروداری ارزشمند

دکتر نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز با اشاره به تنگناها و معضلاتی که در پی پاندمی بیماری کرونا به وجود آمد، گفت: تلاش‌ها و فعالیت‌های با ارزشی که آموزش عالی کشور در این دوره از خود نشان داد، موجب شد پیروز و سربلند از این کارزار بیرون بیاییم.

وی با اشاره به تغییری که در این دوره به وجود آمد گفت: آموزش عالی کشور یک لحظه آموزش جوانان کشور را مختل نکرده و با ارائه آموزش های مجازی باعث آبروداری نظام آموزش عالی کشور شد.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: ما در دانشگاه طرحی با نام همیار دانشجو اجرا کردیم که در این طرح با حدود ۲۰ هزار دانشجو تماس تلفنی گرفته و آنها را تشویق به ارتباط مجازی در آموزش دروس کردیم.

ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه دنیا

از دیگر سخنرانان این نشست دکتر عصاری، رئیس دانشگاه جندی شاپور دزفول بود. وی ثبت جهانی دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه دنیا را اتفاق بزرگی دانسته و ادامه داد: این ثبت جهانی اقدام بزرگی بود که در این دوره انجام گرفت.

وی همچنین یادآور شد: به عنوان یک دانشگاهی به هویت ایرانی خود افتخار می‌کنم و به گفته دکتر غلامی ارج می‌نهم که پایان دوره مسئولیت پایان خدمت نیست و ان‌شاالله بتوانیم این گفته ایشان را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم.

از راه‌اندازی رستوران‌های پاک تا صنعتی کردن آشپزخانه‌ها

دکتر مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست با یادآوری شرایط سخت پاندمی کرونا، فعالیت‌های دانشگاه را در زمینه آموزش مجازی مثبت دانست و گفت: از اواخر سال ۹۸ به بعد دانشگاه تبریز با توجه به اینکه جزء دانشگاه‌هایی بود که در زمینه آموزش مجازی کار نکرده بود ولی در این مدت خوشبختانه توانستیم با بسترسازی مناسب هم آموزش وهم آزمون‌ها را به صورت مجازی و با موفقیت برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: راه اندازی رستوران‌های پاک، الکترونیکی کردن خدمات تغذیه‌ای و صنعتی کردن آشپزخانه‌ها از جمله فعالیت‌های موفق دانشگاه است و در زمینه‌های فرهنگی نیز بالغ بر ۱۶۰۰ برنامه مثل اردوهای منظم راهیان نور را داشتیم.

وی یادآور شد: تشکیل منظم جلسات با سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر مثل دادگستری، شهرداری و… و مستندسازی این جلسات از دیگر فعالیت‌های دانشگاه تبریز است.

ثروت یک جامعه تفکری است که در دانشگاهها پرورش می‌یابد

رئیس دانشگاه یاسوج، دکتر عصاری دیگر سخنران این نشست، با اشاره به دغدغه دانشگاهیان در مورد تخصیص اعتبارات لازم برای دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه یاسوج در رنکینگ جهانی به جایگاه خوبی رسیده است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که ثروت اصلی یک جامعه اندیشمندان، دانشمندان و تفکری است که در دانشگاه‌ها پرورش می‌یابد نه نفت و گاز و ثروتی که به ظاهر دارد.

خطاها و چالش‌ها را هم به مدیران بعدی منتقل کنیم

رئیس موسسه پژوهش و برنامه آموزش عالی نیز در این جلسه ضمن اشاره به رونمایی از مجموعه مستند مجلد" راه دانش" اظهار کرد: این ماموریت به موسسه ما داده شد و توسط دکتر داوری دانشمند منصف و فرهیخته گردآوری، تهیه و تنظیم شد.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی تاکید کرد: ای کاش همه ما سعی کنیم در مستند سازی فعالیت‌ها، هم موفقیت‌ها و هم خطاها و چالش‌ها را به مدیران بعدی منتقل کنیم تا از موفقیت‌ها استفاده کرده و از تکرار خطاهایی که در گذشته رخ داده جلوگیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.