• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400070301279
  • خبرنگار : 71567

انتقاد وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور

انتقاد وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور

وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور از سوی برخی از جمله سیاسیون انتقاد کرد و گفت: بارها می شنویم که در مجامع مختلف صحبت می شود که دانشگاه های ما نقش شان در عرصه مدیریت جامعه کشور کمرنگ است و وزارتخانه های متولی علم و آموزش و پژوهش در کشور ما مصرفی هستند در نتیجه نقش دانشگاه های ما کمرنگ دیده می شود که من این نوع نگاه را بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهیان می دانم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی کشور که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد ضمن تسلیت به تمامی کسانی که در دوره شیوع کرونا ویروس عزیزان خود را از دست داده و جامعه دانشگاهی که به این دلیل داغدار شدند، گفت: متأسفانه ما در این دوران شیوع کرونا شاهد از دست دادن بسیاری از عزیزان خود بودیم که  امیدوارم شهدای سلامت، خانواده دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی که داغدار هستند ما را شریک غم خود بدانند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: همه ما می دانیم که دانشگاه ها بدون حضور دانشجو معنایی ندارد و این دانشجویان هستند که شور و نشاط واقعی را در محیط دانشگاهی وارد می کنند و خدا را شاکریم که واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و شهروندان به صورت شبانه روزی انجام می شود و امیدواریم این روش استمرار داشته باشد تا ما بتوانیم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد بازگشایی کامل دانشگاه ها و حضور دانشجویان در این مراکز باشیم.

دکتر زلفی گل خاطر نشان کرد: اساتید و معلمان ما نیز باید بدانند که در سر کلاس درس آن ها آینده سازان این کشور می نشینند بنابراین باید خودشان را برای حضور در جمع بزرگان و آینده سازان آماده کنند و باید آن ها را جدی بگیرند و استادی موفق است که نسلی عالم تر و داناتر از خود را تحویل جامعه می دهد و همچنین دانشگاهی موفق است که بتواند نسل های موفق تر از نسل قبلی را تحویل کشور دهد.

وزیر علوم، سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی شریف را تبریک گفت و افزود: دانشگاه صنعتی شریف از دانشگاه های کشور محسوب می شود که همچون خورشیدی در سپهر علم و اندیشه جهان می درخشد و همه دانش آموزان آرزو می کنند که در سر کلاس اساتید این دانشگاه بنشینند چرا که آن ها سرآمد علمی، صنعتی، پژوهشی و آموزشی محسوب می شوند و امیدواریم ما نیز بتوانیم بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری در تمامی دانشگاه ها و از جمله دانشگاه شریف فراگیر کنیم.

وی از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور از سوی برخی از جمله سیاسیون انتقاد کرد و گفت: بارها می شنویم که در مجامع مختلف صحبت می شود که دانشگاه های ما نقش شان در عرصه مدیریت جامعه کشور کمرنگ است و وزارتخانه های متولی علم و آموزش و پژوهش در کشور ما مصرفی هستند در نتیجه نقش دانشگاه های ما کمرنگ دیده می شود که من این نوع نگاه را بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهیان می دانم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: تمامی مدیران ما کسانی هستند که مجوز حضور و فعالیت های در عرصه های مختلف را از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به دست آورده اند و تمامی توفیقاتی که امروز در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، نظامی، تأسیساتی، نانو، بایو و... به دست آوریم محصول دستاوردهای دانشگاهیان و دانش آموختگان ما می باشد.

دکتر زلفی گل همچنین به نقش مدیریتی دانش آموختگان دانشگاه ها در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه توفیقات نظام ما از سوی برخی از جمله سیاسیون نادیده گرفته می شود و رونق و موفقیت دانشگاه ها در عرصه بین المللی، داخلی و حتی توفیقات مختلف کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی بهترین سرمایه گذاری در کشور را سرمایه گذاری در عرصه آموزش، علم، پژوهش و فناوری دانست و گفت: به ازای هر ریالی که برای این عرصه هزینه شود چندصد تومان در آینده برداشت خواهیم کرد و اگر در عرصه علم و دانش سرمایه گذاری کنیم مطمئنا به پیشرفت توسعه منجر خواهد شد. بنابراین باید نوع نگاه به دانشگاه ها را تغییر بدهیم و نقش این مراکز را در عرصه های مختلف مدیریتی کشور جدی تلقی کنیم.

به گفته وزیر علوم اگر امروز رهبر ما به پیشرفت ایران در عرصه علمی و رتبه اول در منطقه می بالند این پیشرفت محصول تلاش اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان ما است. به همین جهت باید به راهبردها و سیستم های جدید در این عرصه دانشگاهی توجه داشته باشیم و ما لازم داریم که ضمن حفظ دستاوردهای گذشته دانشگاه ها، تحقیقات و پژوهش را به فناوری تبدیل کرده و در عرصه حل مشکلات جامعه گام برداریم و تغییر نگاه در عرصه دانشگاهی و علمی باید هم در اشل فردی اتفاق بیفتد و هم در اشل جمعی.

دکتر زلفی گل همچنین با تأکید بر اینکه در تدوین آیین نامه ها، مقررات و قوانین آموزش عالی باید دو اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اول اینکه این مقررات باید منافع ملی را تأمین کند و دوم اینکه خروجی آن قوانین بار فرهنگی در کشور ایجاد نماید و باید بدانیم که علم تکنولوژی ما در نتیجه این قوانین، حوزه فرهنگی جدیدی را ایجاد کند.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در حوزه علم و دانشگاه باید به گونه ای باشد که روسای دانشگاهی ما نگران تأمین هزینه های رفاهی و خوابگاهی دانشجویان نباشند.

وی در پایان از تمامی دانشگاهیان از جمله اساتید، دانشمندان و پژوهشگران خواست که در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت فعال داشته باشند، گفت: خواهش من از دانشگاهیان این است که در حال حاضر که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم این برنامه را از اول تا ششم مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند، نظرات، پیشنهادات و درخواست های خود را به منظور تصمیم سازی به مدیران ارجاع دهند و مطمئن باشند که این نظرات اعمال خواهد شد و امیدواریم که تمامی اساتید رشته های مختلف این مطالعات تطبیقی و فراملی را انجام بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha