• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400071107545
  • خبرنگار : 30054

برق خورشیدی در ایران

برق خورشیدی در ایران

هدف از این نوشته بررسی مختصر و اجمالی کاربرد برق خورشیدی در زندگی ماست. سیستم‌های خورشیدی را می‌توان با معیارهای مختلف دسته‌بندی‌ کرد. این معیارها می‌تواند توان، کاربرد یا متصل به شبکه بودن باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تک اینورتر، در ابتدای نوشته تعریف بسیار ساده‌ای از سیستم خورشیدی ارائه می‌دهیم.

سیستم خورشیدی

سیستم تولید برق خورشیدی را می توان بطور کلی سیستمی تعریف کرد که به واسطه سلول‌های خورشیدی (مواد فوتوولتاییک) انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نماید. در شبکه قدرت (شبکه قدرت : شبکه تولید،انتقال،توزیع یا مصرف انرژی الکتریکی) شاید بتوان استفاده از سیستم خورشیدی را به چهاردسته طبقه‌بندی کرد. این چهاردسته به ترتیب عبارت‌اند از سیستم روشنایی خورشیدی، سیستم خورشیدی منازل، سیستم خورشیدی مراکز تجاری و در نهایت نیروگاه خورشیدی.

باید توجه داشت که لزوما تمام موارد استفاده از سیستم‌های خورشیدی در دسته‌بندی بالا جای نخواهند گرفت. به عنوان مثال در چندسال اخیر شاهد خورشیدی کردن پمپ‌های کشاورزی در کشور عزیزمان هستیم که با اینکه یک کاربرد تجاری است اما چنانچه در ادامه خواهید دید به دلیل توان عموما کم پمپ‌ها در آن دسته جای نخواهد گرفت. مثال نقض دیگر ماشین حساب یا شارژر موبایل خورشیدی است که در هیچ‌کدام از دسته‌های بالا جای ندارند.

تجهیزات برق خورشیدی

پنل خورشیدی: سیستم پنل خورشیدی سقفی، فوتون انرژی خورشید طبیعی را جذب و به شکل انرژی قابل استفاده تبدیل می کند. سیستم پنل خورشیدی اغلب به عنوان سیستم انرژی خورشیدی یا فتوولتائیک انرژی نامیده می شوند.

پنل های خورشیدی متشکل از تعدادی سل خورشیدی (در مدار های سری و مدار های موازی) می باشد که در قاب های آلومینیوم و صفحه محافظ شیشه ای (Solar Grade) مونتاژ شده است. تک اینورتر با داشتن بیش از دو دهه فعالیت در زمینه تجهیزات صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و برقی پا به عرصه تولید و تامین پنل های خورشیدی و UPS های خورشیدی نهاده است تا بتواند سهم کوچکی در رفع مشکلات هم میهنانمان عزیزمان داشته باشد. همچنین بتوانیم از این انرژی پاک و بدون آلودگی خورشید که نعمت پاک و ارزشمند میهن عزیزمان می باشد، بهره لازم را ببریم. در خرید پنل خورشیدی باید به پارامترهای بازده و هزینه و کیفیت توجه داشت.

تک اینورتر آماده ارائه مشاوره و کارشناسی در باب احداث نیروگاه خورشیدی و ارائه لیست قیمت پنل های خورشیدی، لیست قیمت باتری خورشیدی، لیست قیمت یو پی اس خورشیدی، لیست قیمت شارژ کترلر خورشیدی، لیست قیمت اینورتر خورشیدی و لیست قیمت پنل خورشیدی و به طور کلی تمام تجهیزات وابسته به انرژی های خورشیدی به مشتریان عزیز خود می باشد.

اینورتر: اینورتر مکانیسمی است که جریان مستقیم (DC) تولید شده توسط پنل خورشیدی را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند که خانه ها نیاز دارند. اینورترها به سه نوع تقسیم می شوند:

اینورتررشته ای یا متمرکز(String/Centralized): در پایین ترین رده گرانی قرار دارد ولی امکان ناکارآمدی را دارد.

Micro-Inverter : کمی گران می باشد، به هر پنل خورشیدی که نصب گردد کارکرد آن را روان می کند حتی زمانی که تعدادی از پنل ها در سایه قرار گیرند.

Power Optimizer: این مولفه داخل هر پنل نصب می شود که برق DC را به یک اینورتر مرکزی برای تبدیل به AC هدایت می کند. نسبت به میکرواینورتر ارزانتر و کمی نسبت به اینورتر رشته ای گرانتر می باشد.

قفسه بندی: پنل به طور مستقیم به سقف متصل نیست. پنل در قفسه نصب شده و با یک درجه مطلوب در معرض آفتاب قرار می گیرد.

شارژکنترلر خورشیدی: شارژکنترلر خورشیدی وسیله ای است که جریان و ولتاژ ورودی به باتری را کنترلر می کند. البته عمده شارژ کنترلر های موجود در بازار علاوه بر کنترل شارژ ورودی به باتری ها وظایف دیگری نیز انجام می دهند.

باتری خورشیدی: بطور کلی صحبت از باتری برای سیستم‌خورشیدی زمانی مطرح است که قصد ذخیره‌سازی انرژی داشته باشیم؛ پس صحبت از باتری مختص به سیستم‌های Off Grid یا جدا از شبکه است. البته در کشورهای پیشرفته از باتری‌های با ظرفیت زیاد برای برخی مصارف On Grid (متصل به شبکه برق) هم استفاده می‌شود

از چه کسی برای نصب سیستم خورشیدی استفاده کنم؟

نصب و راه اندازی می تواند به عنوان یک عامل مهم در عملکرد آینده محصول و بازگشت سرمایه اولیه به شمار رود. آموزش گسترده و درک کامل از هرمولفه ضروری است. بهترین تولید کنندگان شناسایی و با نصابان واجد شرایط در هر منطقه جغرافیایی همکاری می کنند. این شرکت ها قبل از صدور گواهینامه، آموزش نصب و راه اندازی حرفه ای را تأیید می کنند.

ویژگی‌های مهم برای نصب کننده‌های فتوولتائیک خورشیدی

مهارت‌های مشتری مداری که نصاب پنل مسکونی باید در خانه‌های مشتری کار کند و در نتیجه کارگران باید حرفه‌ای بودن را حفظ کنند و کار را به موقع انجام دهند.

جزئیات گرا بودن نصب کنندگان PV باید به دقت در هنگام نصب دستورالعمل‌ها را دنبال کنند. اگر آن‌ها این کار را نکنند، سیستم ممکن است به درستی کار نکند.

مهارت‌های مکانیکی، نصب کنندگان PV با تجهیزات الکتریکی و مکانیکی پیچیده کار می‌کنند. آن‌ها باید بتوانند ساختارهای پشتیبانی کننده پنل‌های PV را در جای خود قرار می‌دهند و به طور صحیح پنل‌ها را به سیستم الکتریکی وصل کنند.

استقامت فیزیکی نصاب PV معمولا نیاز به حمل پنل و دیگر تجهیزات سنگین هستند. هنگام نصب پانل‌های روکش، کارگران ممکن است چندین بار احتیاج به بلند کردن نردبان در طول روز داشته باشند.

قدرت فیزیکی، نصب کننده‌های PV اغلب باید تجهیزات سنگین، قطعات و ابزار را جا بجا کنند. کارگران باید به اندازه کافی قوی باشند تا پانل‌هایی که تا ۲۵ کیلو وزن دارند، بلند کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha