• جمعه / ۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400072115166
  • منبع : فضای مجازی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وسوم مهر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وسوم مهر

قوای دولتی به فرماندهی سردار سپه، وزیر جنگ، وارد رشت گردید. بلافاصله خالوقربان تسلیم شد ولی میرزاکوچک‌خان حالت دفاعی و عقب‌نشینی به خود گرفت تا سرانجام در گردنه بین طالش و ناحیه خلخال از سرما جان باخت. عده‌ای سر او را از تن جدا کردند و در رشت نزد وزیر جنگ بردند.

به گزارش ایسنا، در ادامه مهم‌ترین رویدادهای بیست‌وسوم مهر را به نقل از پایگاه اینترنتی «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید:

رویدادهای بیست‌وسوم مهر

سال ۱۲۹۵

به دستور وثوق‌الدوله، رئیس‌الوزراء، اداره نظمیه مشکوةالدوله و امین‌الوزاره و بهاءالسلطنه را که متهم به اخلال در امر نان بودند، توقیف نمود.

سال ۱۲۸۶

در جلسه امروز مجلس شورای ملی نسبت به ادامۀ زمامداری مشیرالسطنه، رئیس‌الوزراء، رأی گرفته شد. ۸۴ نفر از نمایندگان به دولت رأی کبود دادند و دولت ساقط شد.

سال ۱۳۰۰

قوای دولتی به فرماندهی سردار سپه، وزیر جنگ، وارد رشت گردید. بلافاصله خالوقربان تسلیم شد ولی میرزاکوچک‌خان حالت دفاعی و عقب‌نشینی به خود گرفت تا سرانجام در گردنه بین طالش و ناحیه خلخال از سرما تلف شد. عده‌ای سر او را از تن جدا کردند و در رشت نزد وزیر جنگ بردند ولی سردارسپه عمل آنها را تقبیح نمود.

سال ۱۳۱۷

قانون اجاره دریافت ۷ میلیون ریال وام برای تکمیل ساختمان وزارت امورخارجه از بانک ملی تصویب شد.

سال ۱۳۳۳

دادگاه بدوی فوق‌العاده نظامی حکم اعدام دسته دوم افسران را صادر کرد.

سال ۱۳۳۷

آمریکا برای توسعه باند فرودگاه مهرآباد ۵/۲ میلیون دلار به ایران وام داد.

سال ۱۳۳۹

به دنبال تأسیس بانک مرکزی ایران، جواهرات سلطنتی که پشتوانه اسکناس می‌باشد، تحویل خزانه بانک مرکزی شد و از این تاریخ بانک ملی ایران یک بانک تجارتی است.

دکتر صفدری استاد دانشکده حقوق به ضرب چاقوی یک دانشجوی مردود به قتل رسید.

سال ۱۳۴۰

سندیکای صنایع ایران تشکیل شد و نخست‌وزیر آن را افتتاح کرد.

سال ۱۳۴۱

محمدرضا پهلوی پاسخ تلگراف آیات عظام را به این شرح به قم مخابره نمود: کاخ سعدآباد ـ قم ... جناب مستطاب حجت‌الاسلام ... دامت افاضاتهم. تلگراف جنابعالی واصل شد و از ادعیه خالصانه‌ای که اظهار داشته‌اید خوشوقتی و امتنان داریم. پاره‌ای قوانین که از طرف دولت صادر می‌شود چیز تازه‌ای نیست و یادآور می‌شویم که ما بیش از هر کس در حفظ شعائر دینی کوشا هستیم و این تلگراف برای دولت ارسال می‌شود. ضمناً توجه جنابعالی را به وضعیت زمانه و تاریخ و همچنین به وضع سایر ممالک دنیا جلب می‌نمائیم. توفیقات جناب مستطاب را در ترویج مقررات اسلامی و هدایت افکار عوام خواهانیم ۲۳ مهر ۱۳۴۱ شاه.

سال ۱۳۴۲

مهندس عبدالله ریاضی به ریاست مجلس شورای ملی انتخاب شد. دکتر باقر عاملی و دکتر شفیع امین نایب‌رئیس شدند. (مهندس عبدالله ریاضی استاد و رئیس دانشکده فنی بود. بعد از سال ۳۲ مستمراً رئیس دانشکده بود. شاه تصمیم داشت دکتر رضازاده شفق را به نمایندگی مجلس انتخاب کند و بعد مقام ریاست را بدو تفویض نماید. شریف امامی در این زمینه تلاش دامنه‌داری کرد و سرانجام شاه را از این فکر منصرف ساخت و مسئولیت مجلس شورای ملی را نیز شخصاً بر عهده گرفت و برای ظاهر کار مهندس ریاضی را در آنجا نشانید. حسنعلی منصور هم در ابتدای انتخابات سودای ریاست داشت که سرنگرفت.)

سال ۱۳۴۳

طبق موافقتنامه‌ای روادید بین سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه لغو شد.

حزب محافظه‌کار انگلیس پس از سیزده سال از حزب کارگر شکست خورد و در نتیجه دوگلاس هیوم استعفای خود را از نخست‌وزیری به ملکه داد و ملکه هم فرمان هارولد ویلسون را به نخست‌وزیری صادر کرد.

سال ۱۳۴۸

هوشنگ وصال به سمت مدیر عامل آب و برق خوزستان تعیین گردید.

سال ۱۳۵۲

سفارتخانه‌های ایران و عراق در تهران و بغداد رسماً به کار پرداختند.

سال ۱۳۵۴

حداکثر ویزیت پزشکان ۹۰۰ ریال تعیین شد.

سال ۱۳۵۶

ژنرال ضیاءالحق رئیس حکومت نظامی پاکستان برای یک دیدار غیر رسمی کوتاه‌مدت وارد تهران شد و با شاه ملاقات نمود. ضیاءالحق در این دیدار تحولات اخیر پاکستان را با شاه در میان گذاشت.

هیات‌های رئیسه دو مجلس سنا و شورای ملی با شاه ملاقات کردند. شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، آمادگی پارلمان را جهت فعالیت‌های پارلمانی اعلام داشت. شاه در این دیدار اشاره به وقایع کوی دانشگاه کرد و عنوان نمود: عاملات حوادث اخیر می‌خواهند مملکت را به عقب برانند. ارتجاع سیاه می‌خواهد ملت را دو هزار سال به عقب ببرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha