• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400072820804
  • خبرنگار : 71603

رییس سابق دانشگاه الزهرا:

هنوز به دنبال توجیه اعضای هیات علمی برای انتقال از عصر آموزشی به پژوهشی هستیم

هنوز به دنبال توجیه اعضای هیات علمی برای انتقال از عصر آموزشی به پژوهشی هستیم

رییس سابق دانشگاه الزهرا گفت: در حال حاضر و هنوز به دنبال توجیه برخی اعضای هیات علمی برای انتقال از عصر آموزشی به پژوهشی هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر مهناز ملانظری در مراسم تکریم خود و معارفه سرپرست جدید دانشگاه الزهرا که در این دانشگاه در حال برگزاری است، اظهار کرد: ۱۵ سالی که در آموزش عالی هستم، تغییرات به قدری سریع بوده که برای همه ملموس بوده است، در حالی که به نظر می رسد دانشگاه‌ها متناسب با این تغییرات،  تحول نداشته‌اند. 

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از سطحی‌نگری بیرون بیایند و با نگاه عمقی نسبت به تحولات پیش روند. 

دکتر ملانظری راجع به انتظارات آینده از دانشگاه‌ها افزود: دنیا و دانشگاه‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و نیاز ذی نفعان نیز مرتب تغییر می‌کند و در تمام این سال‌ها دانشگاه‌ها به دنبال آن بوده اند که نیازها بر طرف کنند. 

رئیس سابق دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه‌ها هنوز به دنبال توجیح برخی اعضای هیات علمی برای انتقال از عصر آموزشی به پژوهشی هستیم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه باید جامعه محور باشد و در ثروت آفرینی اقتصادی، موثر باشد، عنوان کرد:  
رشد فزاینده علوم ییش از گذشته است و این رشد در دانشگاه های کشور باید در راستای علم بین‌المللی باشد. 

دکتر ملانظری افزود: اکنون فرایند آموزش عالی و دانشگاه‌ها جهانی‌تر شده و بعد از پاندمی کووید-۱۹ تاکید دانشگاه‌ها بر جهانی شدن افزایش یافته است. 

رئیس سابق دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: شدت رقابت در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است و این امر اهمیت رتبه‌بندی و برندسازی را مهم‌تر کرده است. همچنین، بروز و ظهور فناوری‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، آموزش عالی را دگرگون کرده است. 

دکتر ملانظری تصریح کرد: دانشگاه الزهرا برنامه خود را به عنوان برترین دانشگاه تک جنسیتی جهان تدوین کرده است و در این دوران تلاش کردیم تصمیم‌ها را برای چنین روزهایی بگیریم. تلاش ما این بود که تصویر دانشگاه الزهرا که عده‌ای میگفتند " مدرسه دخترانه بزرگسال" است، را اصلاح کنیم و بگوییم دانشگاه الزهرا دانشگاهی بزرگ است و دانشجویان باید با سربلندی آن را انتخاب کنند. 

دکتر ملانظری افزود: در دومین برنامه راهبردی دانشگاه، ابعاد کیفی و محتوایی تقویت شده است. در این راستا ما ۷ هدف کلان را برنامه ریزی کردیم که اولین مورد آن افزایش کمی و کیفی پژوهش‌ها بود. ضمن اینکه تلاش کردیم فاز اول علم‌سنجی را در دانشگاه پیاده کنیم. 

وی با بیان اینکه رشد محققین پسادکتری بسیار چشمگیر بوده، گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه الزهرا تقویت شهرت دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. 

دکتر ملانظری تاکید کرد: ما تلاش کردیم هر رشته‌ای را افزایش پذیرش نداشته باشیم، مگر اینکه بین‌رشته‌ای باشد و یا بازار کار خوبی داشته باشد. 
رئیس سابق دانشگاه الزهرا در پایان اظهار کرد:  ۱۲هزار متر مربع از زمین های دانشگاه در اختیار عده‌ای قرار گرفته بود و با پیگیری‌های حقوقی ۶ هزار متر از این زمین‌ها رفع تصرف شد و از دکتر زلفی گل وزیر علوم تقاضا دارم که دانشگاه الزهرا را در آزاد سازی این زمین‌ها یاری کنند.

دانشگاه الزهرا باید در حوزه مسائل زنان صاحب نظر باشد


سرپرست جدید دانشگاه الزهرا با بیان اینکه دانشگاه الزهرا باید در حوزه مسائل زنان، پیشنهاد دهنده و صاحب نظر باشد، گفت: مایه تاسف است که امکانات دانشگاه الزهرا، آن هم در قلب پایتخت،،کمتر بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشور باشد. 

به گزارش ایسنا، دکتر فریده حق‌بین در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید این دانشگاه که عصر امروز برگزار شد، در خصوص برنامه‌های خود گفت:  ریل‌گذاری‌هایی که توسط دکتر ملانظری رئیس اسبق دانشگاه الزهرا انجام شده، ادامه خواهد یافت و ما حافظ دستاوردهای ایشان خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه در چابک‌سازی دانشگاه، فرآیندها را اصلاح میکنیم، افزود: تلاش خواهیم کرد از ظرفیت‌های پنهان دانشگاه استفاده کنیم و در جایگاه تقویت علوم انسانی اقداماتی انجام دهیم.  

دکتر حق‌بین با بیان اینکه ماموریت دانشگاه الزهرا در ارتباط با مطالبات زنان در خانواده‌ها است، خاطرنشان کرد: این مطالبات مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و دانشگاه الزهرا باید اندیشکده‌ای باشد برای حل معضلات کشور. 

وی تاکید کرد: تلاشمان باید به صورت همه جانبه در این راستا باشد که دانشگاه الزهرا در حوزه مسائل زنان پیشنهاد دهنده و صاحب نظر باشد. 

دکتر حق‌بین تصریح کرد: جای تاسف است که دانشگاه الزهرا در قلب تهران است اما از نظر برخورداری از امکانات، از بسیاری از دانشگاه‌های کشور پایین‌تر است.

سرپرست جدید دانشگاه الزهرا عنوان کرد: انتظار ما در دانشگاه الزهرا توجهات خاص است و قول میدهیم که به ازای کوچک‌ترین قدمی که برای  الزهرا برداشته می‌شود، خروجی‌های چند برابر اتفاق بیفتد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha