• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: پژوهش

شناسایی یک ژن جدید مرتبط با بیماری پارکینسون

استاد دانشگاه علوم پزشکی گلستان و همکارانش با بررسی یک خانواده ایرانی، یک ژن جدید مرتبط با بیماری پارکینسون را شناسایی کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین درویش، طی یک پروژه مشترک با محققین دانشگاه Mount Sinai آمریکا، با مطالعه بر روی یک خانواده ایرانی، برای اولین بار ارتباط ژن ANXA1 را با بیماری پارکینسون نشان داده‌اند.

برای کشف این ژن از  تکنیک‌های توالی یابی کل ژنوم ، نقشه‌یابی بر اساس نواحی مشترک ژنوم  و در نهایت از مدل حیوانی ماهی گورخری استفاده شده است.

در این مطالعه نشان داده شد، نقص در فعالیت محصول پروتئینی ژن ANXA1، باعث اختلال در عملکرد سلول‌های میکروگلیا و به دنبال آن تجمع پروتئین‌ها و مواد زائد در سلول‌های عصبی ترشح‌کننده دوپامین شده و در نهایت منجر به مرگ این سلول‌ها و بروز بیماری پارکینسون می‌شود.

این مطالعه؛ نقش حیاتی سلول‌های میکروگلیا را در بیماری‌زایی بیماری پارکینسون نشان داد که می‌تواند راهگشای طراحی داروهای جدید و موثر در درمان این بیماری باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،  نتایج این مطالعه در مجله Annals of Neurology در سال 2021 به چاپ رسیده است.