• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400092116397
  • خبرنگار : 30054

روش های مقاوم سازی ساختمان با frp

روش های مقاوم سازی ساختمان با frp

مقاوم سازی یکی از مهم ترین و اساسی ترین بحث ها در رشته مهندسی عمران است. با توجه به لرزه خیز بودن کشورمان ایران و مشکلاتی که در اجرای ساختمان ها و سازه ها ممکن است به وجود بیاید، راهکارها و روش های خاصی برای مقاوم سازی نیز طراحی شده است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام رادیاب، با استفاده از مقاوم سازی می توان از سازه ها را در برابر بارهای لرزه ای و ثقلی مقاوم کرد و رفتار و عملکرد آن ها را بهبود بخشید. به همین دلیل این موضوع در میان مهندسان سازه بسیار مهم است. در این مطلب که وب سایت رادیاب برای شما تهیه کرده است، قصد داریم تا به بررسی روش های مقاوم سازی ساختمان با frp‌ بپردازیم و در این باره اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب رادیاب را یاری فرمایید.

مقاوم سازی یا تقویت ساختمان چیست؟

قبل از آن که به بررسی مقاوم سازی با frp بپردازیم، بهتر است که یک تعریف کلی درباره frp به شما عزیزان ارائه دهیم. لازم به ذکر می باشد که مقاوم سازی یک سازه، عملیاتی است که در طی آن سازه در برابر بارها و نیروهای وارده مقاوم شده و عملکرد و رفتار مطلوب تری در برابر عوامل آسیب رسان پیدا خواهد کرد. در کل مقاوم سازی به منظور ایجاد بهبود عمل کرد و شرایط ساختمان و هم چنین افزایش زمان قابلیت بهره برداری از سازه می باشد.

از آنجا که کشورمان ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و جزء مناطق لرزه خیز در دنیا حساب می شود، بسیار مهم است که ساختمان ها در برابر بارهای جانبی از خود مقاومت مناسب نشان دهند. در واقع در ایران به علت موارد زیر مقاوم سازی سازه ها را انجام می دهند تا در شرایط خاص نیز سازه دچار مشکل و آسیب نشود:

· طراحی قدیمی سازه های موجود

· عدم لحاظ بارهای لرزه ای (بارگذاری زلزله)

· فرسودگی سازه

· فرسایش مصالح

· اشتباهات طراحی و اجرا

روش های مقاوم سازی ساختمان با frp

روش و نحوه اجرا مقاوم سازی با frp:

مقاوم سازی با استفاده از الیاف frp هم برای سازه های بتنی و هم چنین برای سازه های فولادی انجام می گیرد. به علاوه مقاوم سازی را می توان برای سازه های بنایی نیز انجام داد. حال باید اشاره شود که هر کدام از المان های سازه ای سازه های بتنی و فولادی یک روش مجزا برای مقاوم سازی دارند. همچنین می توان از وال پست ها نیز برای مقاوم سازی دیوارها و سازه ها استفاده کرد.

در زیر به اشکال مختلف frp می پردازیم:

۱. ورق های FRP

۲. میلگردهای FRP

۳. مش های FRP

۴. پروفیل های FRP

انواع مختلف FRP بر اساس فیبر تشکیل دهنده نیز به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

· CFRP با الیافی از جنس کربن

· GFRP  با الیافی از جنس شیشه

· AFRP با الیافی از جنس آرامید

· BFRP با الیافی از جنس بازالت

روش اجرای مقاوم سازی تیرها و ستون های سازه (سازه بتنی) به ترتیب زیر است:‌

· آماده کردن سطح تیر و ستون

این مرحله اول نحوه اجرای الیاف frp روی تیرها می باشد. در این مرحله باید مواد اضافی و گرد و خاک ها از سطح بتن پاک می شود و تمام ناهمواری ها با استفاده از وسایل مناسب باید صاف و یک دست بشود.

· چسب کاری سطح آماده شده تیر و ستون

یکی از مهم ترین قسمت های اجرای frp این مرحله است که باید از چسب بسیار با کیفیت استفاه کرد و نحوه زدن چسب به درستی انجام شود. لازم به ذکر می باشد که در صورت استفاده از چسب نامناسب و یا اجرای غلط و نامطلوب در سیستم FRP، امکان بروز مشکل در لایه چسب نیز وجود خواهد داشت. این مشکل در سطح مشترک چسب و الیاف FRP و یا در سطح مشترک بتن و چسب به وقوع می پیوندد و در هنگام نصب نباید اجازه دهید تا چنین مشکلاتی برای آن ایجاد شود.

· چسباندن ورق های frp

چسباندن این ورق ها نیز امری کاملا تخصصی است که باید آن را به کارشناسان ماهر در این زمینه بسپارید.

روش های مقاوم سازی ساختمان با frp

مزایای مقاوم سازی با frp چیست؟

مقاوم سازی با استفاده از الیاف frp مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:‌

· مقاومت کششی الیاف اف ار پی در حد بسیار مطلوبی قرار دارد.

· اجرای frp بر روی سازه های فولادی و بتنی باعث توقف کاربری نمی شود.

· الیاف اف ار پی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و این باعث می شود علاوه بر این که خود الیاف آسیب نمی بینند بلکه بقیه اجزای سازه را از خوردگی حفظ می کنند.

· ضخامت کم الیاف frp باعث شده در مقاوم سازی اضافه بر فضا نداشته باشد.

· مقاوم سازی با استفاده از frp نتایج بسیار مطلوبی را از خود نشان داده است.

اجرای frp نیاز به متخصصان بسیار ماهر در این زمینه دارد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رادیاب مراجعه فرمایید یا با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha