• شنبه / ۴ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400100402078
  • خبرنگار : 30054

کلسترول خود را کنترل کنید تا به بیماری‌های کبدی مبتلا نشوید!

کلسترول خود را کنترل کنید تا به بیماری‌های کبدی مبتلا نشوید!

بیشترین مقدار کلسترول بدن در کبد ساخته می‌شود. برخی از کلسترول‌ها می‌توانند مشکلات سلامتی مختلفی را مانند بیماری‌های کبدی ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام هومکا، کلسترول یک ماده چربی است که در برخی از غذاها نیز وجود دارد. کلسترول دو نوع مختلف دارد که یکی برای بدن مفید و ضروری است و دیگری برای بدن مضر است؛ اما عملکرد کبد چه ارتباطی با تولید کلسترول دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ما همراه باشید.

مقدار طبیعی کلسترول در بدن چقدر است؟

HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) و LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) دو نوع اصلی کلسترول هستند. دانشمندان سطح کلسترول برحسب میلی‌گرم در دسی‌لیتر خون اندازه‌گیری می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC مقدار طبیعی این دو کلسترول را به‌صورت زیر بیان کرده است:

  •  مقدار طبیعی HDL: ۴۰ mg/dl (۳۰-۸۰ mg/dl)
  •  مقدار طبیعی LDL: کمتر از ۱۰۰ mg/dl (۱۰۰-۱۳۰ mg/dl)

وظیفه HDL و LDL در بدن چیست؟

HDL کلسترول را از سلول‌های بدن به کبد می‌برد و بعد از تجزیه آن توسط کبد به‌عنوان یک ماده زائد از بدن خارج می‌شود. این فرآیند به سلامتی بدن کمک می‌کند به همین دلیل به HDL کلسترول خوب نیز می‌گویند.

LDL کلسترول را از کبد به سلول‌ها می‌برد. سلول‌ها از کلسترول استفاده می‌کنند اما مقدار زیادی از آن وارد شریان خون شده و در آن رسوب می‌کند. بالا بودن LDL زمینه ابتلا به مشکلات قلبی و مغزی را فراهم می‌کند. به همین علت به آن کلسترول بد نیز می‌گویند.

اثرات بالا بودن کلسترول در بدن

به بالا بودن سطح LDL در آزمایش خون کلسترول بالا می‌گویند. در این شرایط کلسترول می‌تواند در شریان‌ها که رگ‌های خونی اصلی بدن هستند ایجاد شود و در نتیجه خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها محدود می‌شود. تجمع کلسترول می‌تواند باعث باریک شدن رگ‌ها شود که این اتفاق می‌تواند خطر لخته شدن خود را افزایش دهد. اگر خون کافی به قلب نرسد، خطر ابتلا به بیماری‌های کرونری قلبی، حملات و نارسایی‌های قلبی را افزایش می‌یابد. همچنین اگر خون کافی به مغز نرسد خطر سکته‌های مغزی نیز افزایش می‌یابد.

آیا بیماری‌های کبدی باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود؟

بیماری‌های کبدی مختلفی وجود دارد مانند هپاتیت، کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی. بیماری‌های کبدی باعث ایجاد اختلال در کبد می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف کبد تجزیه کلسترول است. اگر کبد به‌درستی کار نکند تجمع کلسترول در بدن صورت می‌گیرد.

کلسترول خود را کنترل کنید تا به بیماری‌های کبدی مبتلا نشوید!

کلسترول چگونه بر کبد تأثیر می‌گذارد؟

اگر سطح کلسترول بالایی داشته باشید، رژیم غذایی نامناسب می‌تواند باعث تجمع چربی در اطراف کبد شود. در این شرایط خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) افزایش می‌یابد. این بیماری در درازمدت می‌تواند باعث آسیب رسیدن به کبد شود. بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند باعث بروز سکته مغزی یا دیابت شود. تشخیص و درمان به‌موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد زیرا در مراحل اولیه این بیماری می‌توان از بدتر شدن آن جلوگیری کرد. همچنین کاهش چربی کبد در مراحل اولیه بیماری ساده‌تر است.

کلسترول بالا و مشکلات کبدی چگونه درمان می‌شود؟

فرد مبتلا به کلسترول بالا و مشکلات کبدی با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و یا درمان دارویی مشکلات خود را برطرف کنند. به این افراد توصیه می‌شود به‌طور منظم ورزش کنند، رژیم غذایی سالم داشته باشند و وزن خود را کاهش دهند. ارگ این روش‌ها مؤثر نبود پزشک درمان دارویی را شروع می‌کند. درمان بیماری‌های کبدی به نوع بیماری بستگی دارد. ترک مصرف الکل و سیگار به فردی که بیماری کبد چرب دارد توصیه می‌شود.

رژیم غذایی تأثیر بسزایی در کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های کبدی دارد. وزن مناسب نیز اصلی ضروری برای حفظ سلامتی است. مصرف غذاهای پرچرب، فست فود و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی باید کنار گذاشته شود. خوردن پروتئین و کربوهیدرات کافی به سلامتی فرد کمک شایانی می‌کند. برخی از مواد غذایی مفید برای کبد عبارت‌اند از:

  •  گریپ‌فروت
  • زغال‌اخته
  •  انگور
  •  گلابی
  •  آب چغندر
  •  کلم بروکلی
  •  آجیل
  • ماهی پرچرب
  •  روغن‌زیتون

کلسترول بالا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کلسترول بالا معمولاً علائمی ندارد ولی با استفاده از آزمایش خون به‌سادگی می‌توان مقدار کلسترول در خون را اندازه‌گیری کرد. آزمایش کلسترول یک فاکتور روتین در چکاپ‌های سالانه است اما پزشک این آزمایش را به افرادی که خود یا خانواده او سابقه بیماری قلبی، دیابت و اضافه‌وزن داشته باشند توصیه می‌کند. در این آزمایش مقدار LDL، HDL، کلسترول و تری‌گلیسرید اندازه‌گیری می‌شود. اما LDL و HDL در آزمایش خون چیست؟ HDL در آزمایش خون نشان‌دهنده سطح کلسترول خوب در بدن است و LDL بیانگر مقدار کلسترول بد در بدن است.

بیوپسی و تست عملکرد کبد نیز از راه‌های تشخیص کلسترول بالا در بدن است. آزمایش‌های مختلفی برای بررسی سلامت کبد انجام می‌شود. یکی از آن‌ها آزمایش SGPT و AST است. فاکتور SGPT در آزمایش خون آنزیم‌های آسپارتات آمینوترانسفراز را اندازه‌گیری می‌گیرد و به‌وسیله آن مشکلات کبدی شناسایی می‌شود.

کلسترول خود را کنترل کنید تا به بیماری‌های کبدی مبتلا نشوید!

آزمایش و تفسیر آزمایش خون در منزل با هومکا

کبد نقش اساسی در بدن دارد و یکی از عضوهای بدن است که می‌تواند خود را ترمیم کند. به همین علت تشخیص به‌موقع بیماری‌های کبدی و اندازه‌گیری مقدرا کلسترول در بدن بسیار حائز اهمیت است. شما می‌توانید برای تشخیص بیماری‌های کبدی و یا اطلاع از مقدار کلسترول در بدن خود آزمایش خون بدهید. برای انجام آزمایش نیازی نیست که حتماً به آزمایشگاه مراجعه کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات هومکا این آزمایشات را در خانه یا محل کار خود انجام دهید. همچنین هومکا این امکان را فراهم کرده است که نتیجه آزمایش خون شما توسط پزشک تفسیر شود و نیازی به مراجعه به مراکز پرجمعیت درمانی ندارید. کافی است وارد وب‌سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir شوید و خدمت مورد نظر خود را درخواست دهید. همچنین می‌توانید با شماره ۹۱۰۲۵۵۹۵-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha