• چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۶:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400100704993
  • خبرنگار : 71463

یک خبر، چند پرسش؛

سموم علیه سلامت جسمی و روان مردم

سموم علیه سلامت جسمی و روان مردم

انتشار اخبار مربوط به برگشت خوردن محصولات مختلف کشاورزی ایران از سوی چند کشور متفاوت، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. نگرانی‌هایی که علاوه بر سلامت جسمانی مردم، سلامت روانی آنان را هم تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر خبر برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی ایران از سوی کشورهای مقصد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. در میانه‌های آذر ۳۷ کامیون فلفل دلمه‌ای ایرانی به علت بالا بودن میزان آفت‌کش‌های باقیمانده در آن از سوی کشور روسیه برگشت خورد. چند روز بعد سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به علت وجود ذرات سفید روی پوست کیوی صادراتی ایران به این کشور، این محصول را به ایران بازگرداند.

حالا هم ماجرای برگشت خوردن سیب‌زمینی‌های صادراتی ایران به ازبکستان پیش آمده است. هرچند علت این موضوع، حجم بالای خاک روی پوست این سیب‌زمینی‌ها عنوان شده و حتی مناقشه بر سر این است که ازبکستان محصولات ایران را مرجوع کرده یا آذربایجان! این که نام کشور برگشت‌دهنده محصولات کشاورزی ایران چه باشد تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند.

به هر حال تکرار برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایرانی از سوی کشورهای مقصد و سرنوشت این محصولات، نگرانی‌ها و پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. آیا قرار است این محصولات مرجوعی وارد چرخه غذایی ایرانیان شود؟

۲. در صورت نابودی این محصولات، سرنوشت هزینه‌های تولید آن چه می‌شود و از جیب چه کسانی پرداخت خواهد شد؟

۳. چطور می‌توان به سایر محصولات کشورزی موجود در بازار اطمینان کرد آن هم در حالی که محصولات صادراتی که معمولا باید کیفیت درجه یک داشته باشند به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند؟

۴. در سال‌های اخیر، آلودگی هوا، آلودگی‌های زیست‌محیطی، پارازیت، نبود واکسن و بسیاری از این موارد جان ده‌ها هزار ایرانی را گرفته و با خطر مواجه کرده که آمار دقیقی هم از آن وجود ندارد. آیا باید حالا آلودگی‌های کشاورزی را هم به این موارد اضافه کرد؟

۵. متولیان ورود این سموم و آفت‌کش‌ها به کشور و ناظران بر تولید این محصولات کشاورزی چه دستگاه‌هایی هستند و آیا با چنین نحوه نظارتی می‌توان به طریق اولی به سایر محصولات تولیدی در داخل کشور نیز شک داشت؟

۶. چرا دستگاه‌های نظارتی پیش از وقوع چنین مواردی به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند تا چنین آبروریزی‌هایی در سطح بین‌المللی برای کشور رخ ندهد؟

۷. چرا مدعی‌العموم و دستگاه قضایی در مباحث اینچنینی ورود نمی‌کند؟

۸. اگر دستگاه قضا در چنین مواردی ورود کرده، نتایج آن چه بوده است؟

۹. با توجه به گرانی محصولات پروتئینی، بسیاری از مردم رو به استفاده از محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی آورده‌اند اما با وجود چنین اتفاقاتی تکلیف سلامت سفره مردم چه خواهد بود؟

۱۰. آیا قرار است باز هم در بر همین پاشنه بچرخد و هر از چندی شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که علاوه بر سلامت جسمانی مردم، سلامت روانی آنان را هم به‌هم می‌ریزد؟

*شما مخاطبان ایسنا هم می‌توانید پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این موضوع در بخش نظرات مطرح کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۷:۲۲

قضیه پالم و مطرح شدنش در رسانه چه دستاوردی داش؟!.متاسفانه فرهنگ پاسخگویی یا مطالبه گری تا حصول نتیجه وجود ندارد.مطمئنا در این مورد هم بعد از مدتی،مشمول گذشت زمان و فراموشی همراه با بی مسوولیتی میشه و هیچ نتیجه ای که باعث ارتقا سطح سلامت غذایی مردم بیچاره باشه،اتفاق نمی افته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۹:۴۸

به دلیل کاشت بی رویه محصولات کشاورزی در بعضی استان‌ها متاسفانه خاک آن استان‌ها دیگر مساعدکشاورزی نبوده فلذا کشاورزان آن استان اقدام به اجاره زمین در استان‌های همجوار نموده و برای سود بیشتر از کود و آفت کُش بیشتر و قوی تری استفاده می نمایند که برای سلامتی ۱۰۰درصد مضر بوده و در این بین سازمان غذا و دارو و وزارت جهادکشاورزی هم فقط تماشاچی هستند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۷:۴۵

آنطور که در خبرها خواندم فلفل دلمه برگشت خورده را در ایران کیلویی.... تومان به مردم فروختند!!!!! به نظر شما دستگاه های نظارتی به وظایف قانونی خود عمل میکنند!؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۷:۵۳

....چه انتظاری از مدیران نابلد و ... ... دارید ....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۸:۲۸

با سلام متاسفانه وازارت بهداشت هیچگونه نظارتی بر تولیدات محصولات کشاورزی ندارد به همین دلیل کشاورزان برای تولید بیشتر چند برابر استانداردهای جهانی از کود و سم های بی کیفیت کیفیت استفاده می کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۸:۴۹

من از میوه فروشی محله خورمالو خریدم برای شب چله اما اصلا مزه خرمالو نمیداد ریختمش دور

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۸:۵۴

خبرنگار محترم وقتی در مورد مسائل به ظاهر سازی پرداخته میشود در ایران خریدار ممکن است داشته باشد ولی در خارج جایی از اعراب ندارد. وقتی تلوزیون BBC را مشاهده میکنید افراد ایرانی کاملا مطلع را با نظرات اغلب متفاوت از چهر کوشه جهان نیاورند و بحث میکنند. جالب اینکه آنها که بیش از چند دهه در خارج هستند کاملا فارسی حرف میزنند!/ ولی اغلب خبرنگار داخلی بدنبال مدیران و رئیسان هستند! والبته خوب هم مورد استقبال و پذیرایی میشوند! و وقتی واقعیت ها از دید مدیران باشد همه چیز خوب و قابل دفاع است. خداوکیلی چند درصد از مصاحبه های شما با کارشناسان مطلع که سمت ندارند صورت میگیرد؟ در مورد سفیدبالک توت که چند سال پیش در تهران بود از همه کس رئیس محیط زیست، معاون شهردار و... مصاحبه شما را میخواندم و افسوس میخوردم که چرا این مطلب اشتباه ارائه میشود. یکی میگفت از آشغال ها و پسماند ها است، است، یکی میگفت از گرد و خاک است یکی میگفت از کمال آباد و ... بعد از طوفان آمده، اما دریغ از نظر کارشناسان مطلع. یادم هست به یکی از استادان مورد سوال از طرف شما ایمیل زدم که عزیز این چه اطلاعات اشتباهی است که فرمودید: پاسخ این بود ما به شما استاد بزرگوار احترام میگزاریم و ...... خلاصه رندی می گفت جامعه به سان ساعت های عقربه ای می باشد. وقتی همه عقربه ها درست میچرخند، حرکت اشتباه کاملا هویدا است. در حالیکه وقتی همه عقربه ها اشتباه میچرخند حرکت درست اشتباه دیده میشود. شما میدانیدکه ردیابی نویسنده مطلب خلاف سیستم بسیار اسان است، پس چرا ایمیل و نام افراد معمولی را برای اعلام نظر مطالبه مبکنید تا خود سانسوری ایجاد شود؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۹:۱۸

.... جان و سلامت مردم هیچ ارزشی ندارد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۰۹:۲۶

متاسفانه هر نوع پرسشگری و مطالبه گری در هر زمینه ایی داشته باشیم و سوال بپرسیم مدیران ، اعضای کمیسیون کشاورزی و کمیسیون محیط زیست مجلس و … چه تخصصی دارند ؟ چه نظارتی بر تولیدات هست ؟ چرا به کشاورزان آموزش داده نمیشه ؟ چرا غذا و دارو به وظایفش عمل نمیکنه ؟ یا در هر مورد دیگه نه تنها این مورد ، دوستان مسئول و پشت میز نشین همه رو میکنن ، کافر ،عامل دشمن ، فتنه گر ، غربگرا و ضد انقلاب و هزار اتهام دیگه ! چی بپرسیم ؟ چی بگیم ؟ خودشون و بچه هاشون مه در خارج از کشور و بهترین مواد غذایی و زندگی رو دارن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۰:۱۴

ای بابا! از قبل هم دکترها همیشه می گفتند که علت بالا رفتن آمار سرطان و حتی سقط های ناخواسته، خوراک ناسالمی است که راهی جز خوردنش نداریم. اصلا چی بخوریم؟ فکر کن فست فود و روغن نمی خوری که سالم بمونی و فکر می کنی داری به بدنت خدمت می کنی. ولی در واقع فرقی نداره. اگر بخواهی سالم بخوری هم تکلیفت نامعلومه. گوشت و مرغ نمیخوری که هورمون و مزخرفات نخوری. شیر نمی خوری که وایتکس نخوری، ذرت نمی خوری که مسموم نشی، سبزی نمی خوری که فاضلاب نخوری، میوه نمی خوری که سم نخوری و ... چی باید خورد؟ تازه اگر پول خرید این مواد غذایی را داشته باشی. چون در وهله اول انقدر گران شده که قدرت خرید نداری.....خلاصه این که یکی از بهترین پزشکانی که می شناسم توصیه اش درباره خوردن تو این وضعیت ناسالم اندر ناسالم این بود: فقط این قدر بخوریم که از گرسنگی نمیریم. این تنها راه حله! می مانیم و سعی می کنیم زنده بمانیم و راه حل پیدا کنیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۰:۲۸

متاسفانه ....شیرازه امور از هم گسیخته

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۲

سلام. قدمت و تجربه کشاورزی ایران بالاست. باید بیشتری بهره را برد. جهادکشاورزی میبایست ایران را منطقه بندی کشاورزی نماید و برای هر منطقه محصول خاص آنجا را به کشاورزان پیشنهاد دهد. آموزش و پیشتیبانی لازم را بعمل آورد تا حداقل استفاده از منابع در کنار حداکثر بهره وری رخ دهد. ایران تنها با کشاورزی می تواند رتبه های بالای اقتصاد را کسب کند. متاسقانه جهادکشاورزی هیچ حمایتی از کشاورز و باغدار نمیکند و با این هزینه های بالا فقط دنبال این است که ببیند چه کسی باغ دارای محصول خود را از شر احشام و دزدان محصور کرده و بیایند حصار را تخریب کنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۶

همهش حرف میزنند؟؟؟....خودشون معلوم نیست از کجا غذاشون تهیه میکنند؟؟ ....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۷:۳۳

اونا که علیه واکسن هشتک زدن که میخان ما ایرانیهارو منقرض کنن احیانا در مورد این سموم خطرناک نظری ندارن ،یا اون چون منافعشونو بخطر مینداخت با این یکی فرق داره