• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400102518072
  • منبع : فضای مجازی

نقدی بر سخن امام‌جمعه اهواز درباره پوشش زنان

نقدی بر سخن امام‌جمعه اهواز درباره پوشش زنان

امام جمعه اهواز گفته است «منشاء بسیاری از مزاحمت‌ها برای زنان نوع پوشش آنهاست.» اما مسئله این است که «پوشش تحریک‌کننده»، مصداق فرازمانی ندارد. آنچه امروزه در جمهوری اسلامی حجاب مقبول قلمداد می‌شود، در عصر ناصرالدین شاه حجاب نامقبول یا همان «بدحجابی» بود.

به گزارش ایسنا، جمشید گیل در ادامه یادداشت خود در «عصرایران» نوشت: مثلا اگر زنی در عصر قاجار با پوشش زنانی که مجری برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی‌اند، در جامعه ظاهر می‌شد، حکومت قاجار و پیش از آن خود مردم با او برخورد می‌کردند.

بنابراین هیچ عجیب نیست پوششی که امروزه از نظر امام جمعه اهواز منشاء مزاحمت مردان برای زنان است، ۲۰ سال دیگر مقبول امام جمعه بعدی اهواز باشد.

مگر نه اینکه پوشش متعارف و مقبول در جامعه کنونی ایران، متفاوت از پوشش متعارف و مقبول دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی است؟

وانگهی، بسیاری از زنانی که در ایران زن بدحجاب قلمداد می‌شوند، حجابشان بیشتر از دخترانی است که به دلیل محجبه‌بودن حق ورود به فلان دانشگاه اروپایی را پیدا نمی‌کنند. این یعنی اگر آن دختر محجبه از اروپا به ایران بیاید، باز هم بابت پوشش‌اش مواخذه خواهد شد.

معمولا وقتی یک زن مسلمان به دلیل حجابش از ورود به دانشگاه یا محل کارش در فلان شهر اروپایی منع می‌شود، افرادی نظیر امام جمعه شهر اهواز، اروپایی‌ها را به اسلام‌ستیزی متهم می‌کنند. اما طنز ماجرا اینجاست که اگر آن زن با همان میزان حجاب اختیاری‌اش بخواهد مثلا در یکی از دانشگاه‌های ایران درس بخواند، در صورتی که بر نوع پوشش‌اش اصرار داشته باشد، متهم به ستیزه با اسلام می‌شود!

بسیاری از دختران مسلمان و محجبه فرانسوی، روسری یا مقنعه دارند ولی لباسشان آستین‌کوتاه است. آنها را به دلیل موی ناپیدایشان به این یا آن دانشگاه فرانسه راه نمی‌دهند، اما اگر در ایران هم باشند، به دلیل ساعد هویدایشان حق ورود به دانشگاه را نخواهند یافت! آنجا مقنعه دردسرساز است و اینجا آستین کوتاه.

مراد از مثال فوق این است که بگوییم حجاب عمیقا تابع زمان و مکان است. حجابی که در ایران امروز مقبول حکومت اسلامی است، در ایران عصر قاجاریه مقبول حکومت نه چندان اسلامی قجرها نبود. حجابی که در ایران برای امام جمعه اهواز نامقبول است، اگر در فرانسه رایج شود، مایه شادی امام جمعه اهواز خواهد بود.

واقعا اگر از فردا همه زنان انگلیسی و فرانسوی و آمریکایی با پوشش زنان به اصطلاح «بدحجاب» جامعه ایران در لندن و پاریس و نیویورک و واشنگتن قدم بزنند و در محل کارشان ظاهر شوند، آیا کسانی که در ایران مدام نسبت به رعایت حجاب اسلامی هشدار می‌دهند، از شادی فریاد سر نخواهند داد که زنان جهان غرب به اسلام روی آورده‌اند؟

حال که چنین است، پس چرا این قدر مته به خشخاش بگذاریم؟ آن دختری که به خاطر نوع پوشش‌اش راهی ماشین گشت ارشاد می‌شود، اگر پوشش‌اش در نیویورک فراگیر شود، نیویورک تبدیل به شهری می‌شود که رنگ و بوی اسلام فقاهتی به خود گرفته است.

در واقع امام جمعه اهواز و بسیاری از آقایان و خانم‌های حساس به مسئله حجاب، به این نکته توجه ندارند که در ایران امروز حداقل لازم پوشش اسلامی، در پوشش زنان وجود دارد. اگر اسلام شریعت سهله و سمحه است، چرا در پی حداکثری‌کردن این حداقل لازم باشیم؟

وقتی که تلاش برای حداکثری‌کردن این حداقل لازمِ پوشش اسلامی، آب در آسیاب دین‌گریزی می‌ریزد، چرا باید چنین سعی بی‌حاصلی در دستور کار قرار گیرد؟

چرا همیشه نیمه خالی لیوان را نگاه کنیم؟ در ایران هیچ زنی بدون روسری یا شال یا چادر یا مقنعه از خانه بیرون نمی‌آید. قانون چنین حکمی کرده و زنان هم، با هر عقیده‌ای، قانون را رعایت می‌کنند. چرا امام جمعه اهواز این قسمت قصه حجاب، یعنی نیمه پر لیوان را نمی‌بیند؟

وقتی که زن ایرانی با سر و بدنی بسیار پوشیده‌تر از زنان سایر کشورهای دنیا از خانه خارج می‌شود و باز هم عده‌ای در خیابان مزاحمش می‌شوند، آیا منصفانه است که به او بگوییم اگرچه محجبه بودی ولی حجابت محرک بود؟

زنی که قانون را رعایت می‌کند، چه با اعتقاد چه بی‌اعتقاد، آیا نباید در پناه قانون باشد و از این حیث احساس امنیت کند؟ اینکه امام جمعه اهواز، منشاء مزاحمت‌های خیابانی را پوشش پوشیده‌ترین زنان دنیا می‌داند، چه ربطی به قانونگرایی و نظم و امنیت برآمده از آن دارد؟

آیا زن مسلمان ایرانی یا هر زنی در جمهوری اسلامی، نباید احساس کند حمایت حکومت شامل اوست؟ اگر جواب مثبت است، پس چرا یک روحانی ذی‌نفوذ باید به گونه‌ای سخن بگوید که مردان مزاحم را خوش آید و آنان را جری‌تر سازد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۱:۲۰

چون ایشان یاحرف مهمتری برای زدن ندارند یا مصلحت نمیبینند حرفهای مهمتر روز را بزنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۲:۴۳

شرع مقدس و به تبع آن مراجع عظام ، حدود حجاب را مشخص کرده اند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۰۹

سلام خیلی بی منطق صحبت میکنید شما هر موقع توانستی از جنب یک رستوران یا چلو کبابی رد شود و بوی غدا رو احساس کنی و نگی وای عجب بوی و مدتها هست چلو کباب نخوردی ان موقع در این مورد بحث کنید وقتی جوانها در این شرایت اقتصادی و توقع بی حد اندازه پسران ودختران ان موقع بگید که دولت باید حمایت کنه و حفط امنیت کنه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۷

حجاب حداقلی یعنی چه. دین و قانون محدوده حجاب را مشخص کرده. پوشش لازم بدن و کامل بدون جلب توجه.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۸

متنی مغلطه آمیز نوشته ای مخالف با مضمون آیات و روایات و عقل. حجاب مکان و زمان ندارد، پوشش، جمهوری اسلامی و نیویورک نمیشناسد، به قبل از انقلاب و بعد از انقلاب ربطی ندارد. در همه زمانها و مکانها پوشاندن بدن و مو از نامحرم واجب بوده و هست. این واقعیت رو هم نمیشه انکار کرد که بسیاری از مزاحمتها(اگرچه نمیشه گفت همه) به خاطر پوشش بد هست، حجابی که علاوه بر اینکه پوشش درستی نبود و فقط شالی به سر و مانتویی به تن بود ولی عشوه گری هم داشت،هرچند برخی در قامت حجاب هم عشوه گری میکنند،یعنی حجاب علاوه بر پوشش نباید تحریک آمیز باشد. چه جوانها و نوجوانانی که به خاطر همین پوشش بد و ناکافی برخی، به مسیر بدی کشانده شدند، چه خانواده هایی که به خاطر حجاب کامل ولی تحریک آمیز برخی نابود شدند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۹

این وضع آرایش و نیمه لخت گشتن در ایران .خارج از کشور حجاب محسوب نمیشه بلکه زن روسپی به نظر میاد میفهمی؟حالا هدفت چی هست از این حرفا ؟؟؟؟؟البت خودم میدونم ..برو که رفتی تو هرزنامه ها

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۲۴

چقد نقد ضعیف و بی اساسی هست. لطفا در چیزی که علمش را ندارید سخن نگویید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۳:۲۶

مصداق حجاب زمان و مکان نیست بلکه شرایط و حدود حجاب برای زن طبق تعریف شرع مقدس ثابت و از صدر اسلام تا قیام قیامت باقی خواهد ماند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۰۳

چه جواب بی ربطی داده اید حجاب ربطی به شرایط نداره بلکه مربوط به باور قلبی اون انسان هست، شکل و نوعش هم کاملا علمی و روانشانختانه هست چون از سرشت الهی زن گرفته شده، به جای فرافکنی از اعمال گمراه کننده خودتان خجالت بکشید و خدا رو در نوشتن در نظر بگیرید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۰۶

حجاب من درآوردی نیست معیار و میزان آن هم با آیات صریح قرآن بیان شده و اگر غیر از آن باشد شرعی نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۲۰

محال است کسی در این مملکت درباره پوشش صحبت کند، و نقدی هر چند نابجا نشود بابا نصف جامعه تهران مطلقه شدند، بس عفتی بس نیست. البته می دانم که منتشر نمی کنید ولی اگر هم منتشر کنید، صدها نقد و ... نصیبم، می شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۲۴

عجب نگارنده عزیزشماموافق حجاب کنونی درجامعه هستی یانه ومیتونی قبول کنی دختروزنت ومادرت وخواهرت ووووبااین آپشنهاکه گفتی درانظارحاضرشون

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۲۸

حجاب به سلیقه افراد یا این زمان و آن زمان بستگی ندارد،فقه اسلامی حدود حجاب را مشخص می کند وآن گردی صورت ودست ها تا مچ است ولاغیر

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۳۰

چه پاسخ سطحی و سخیف . پوشش مناسب نشان دهنده شخصیت هر شخص و احترام به قانون .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۳۴

واقعا به ستاد نمازجمعه با این حرکت حساب شده ش باید تبریک گفت حضرت آقا راجع به غیرت دینی برای حفظ انقلاب صحبت می کنند وستاد وآقایان امام جمعه این غیرت دینی را در حد حجاب خانم ها محدود ومحصورمی کنند تا مبادا به حوزه های مهمتر وچالش برانگیزوارد نشوندومنافع شخصیشان به خطر نیفتد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۴۰

قوانین حجاب در اسلام و فقه شیعه مشخص است وقتی می گوید حجم بدن پوشیده باشد و بقیه بدن به جز صورت و دست تا مچ پوشیده باشد به زمان قاجار یا به مکان‌های دیگر مثل اروپا... ربطی ندارد.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۴۰

توخوبی چون خوب میبافی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۳۰ ۲۰:۰۹

من از نگارنده سوالی دارم تخصص شما چیست؟ به خودتان پاسخ دهید...