• شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401041107135
  • خبرنگار : 30188

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد

در متن اکثر مقالاتی که موضوع‌شان معرفی انواع ورق آهن است؛ اصطلاح ورق گالوانیزه به چشم می‌خورد. اما این ورق دقیقا چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوالات مهم را دریابید.

به گزارش ایسنا به نقل از آهنک،  پیش‌تر مطالبی با موضوع معرفی انواع ورق آهن و کاربرد آن در صنایع مختلف منتشر کردیم و جهت آشنایی بیش‌تر و یافتن پاسخ سئوالات مهم با ما همراه باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

در مطالبی که پیش‌تر با موضوع معرفی انواع ورق آهن و کاربرد آن در صنایع مختلف منتشر کردیم، دانستیم که ورق گالوانیزه یک نوع ورق آهنی است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مراحل تولید این محصول، غوطه‌ور کردن ورق در وان پر شده از روی مذاب است. در واقع با این روش یک لایه روی سطح ورق را پوشانده و از آن در برابر انواع آسیب‌دیدگی‌ها و خوردگی‌ها محافظت می‌کند. این لایه تقریبا تنها مزیتی است که ورق فولاد نسبت به دیگر ورق‌ها دارد. چرا که باعث می‌شود محصول در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی به دست آورد.

روی، ذاتا فلزی مقاوم است و اعمال آن روی هر نوع ورقی موجب جلوگیری از اکسیده شدن می‌شود. گالوانیزه کردن سبب تغییر درصد کوتینگ ورق می‌شود. این تغییر نیز به نوبه خود ورق را در برابر عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت مقاوم‌تر کرده و شانس زنگ‌زدگی و خوردگی فلز را کاهش می‌دهد. کوتینگ ورق‌های گالوانیزه چینی که به بازار عرضه می‌شوند؛ معمولا بین 100 تا 120 است. این در حالی است که کوتینگ ورق‌های گالوانیزه تولیدی در دیگر کشورها مانند کره، ژاپن و هند نزدیک به 180 است. بنابراین همین فاکتور نشان می‌دهد که ورق‌های کره‌ای و ژاپنی از ورق‌های چینی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری دارند.

کاربرد ورق گالوانیزه

انواع گالوانیزه

عرض اکثر ورق‌های گالوانیزه 1000 و 1250 میلی‌متر است. این در حالی است که ورق‌های تولید شده به روش فابریک با ابعاد 1000 در 2000 و 1250 در 2500 میلی‌متر عرضه می‌شود. وزن این محصولات تابعی از ضخامت آنهاست؛ اما معمولا هر یک رول ورق گالوانیزه بین 5 تا 7 تن وزن دارد. ضخامت استانداردی که برای تولید این ورق‌ها در اکثر کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بین 0.2 تا 6 میلی‌متر است.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه

ورق روغنی اصلی‌ترین ماده خامی است که برای تولید ورق گالوانیزه از آن استفاده می‌شود. این ورق بعد از ورود به خط تولید، برای تبدیل شدن به گالوانیزه مراحل زیر را طی می‌کند:

قطعات ورق‌های روغنی تولید شده به روش نورد سرد با استفاده از فرآیند جوشکاری به هم متصل شده تا یک نوار پیوسته تولید شود.

در مرحله بعد باید این ورق‌ها فرآیند اسیدشویی را به کمک مواد قلیایی طی کرده تا چربی‌زدایی شوند.

برای اینکه سطح ورق عاری از هر گونه ناخالصی شود؛ ابتدا روی آن برس زده شده و سپس با آب گرم شسته می‌شود. در نهایت نیز ورق‌ها در مجاورت هوای داغ خشک می‌شوند.

در مرحله آنیل، کلاف‌های تمیز توسط اتمسفر محافظت می‎شوند. این مرحله با توجه به کاربرد محصول طی 3 فرآیند پیش گرم، گرم کردن و هم دمایی و سپس خنک کردن انجام شده تا محصول آماده ورود به وان پر شده از روی مذاب شود.

کلاف‌های خارج شده از مرحله قبل، وارد این وان شده و با یک لایه محافظتی از روی پوشیده می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین مراحل تولید ورق گالوانیزه، کنترل ضخامت لایه روی محصول است. برای کنترل این فاکتور، ورق‌ها بعد از خروج از وان روی، وارد مرحله جت هوا می‌شوند.

مرحله جت هوا در واقع مرحله‌ای است که طی آن ورق در معرض هوای سرد قرار گرفته و کاهش دما را تجربه می‌کند. غوطه‌ور کردن محصول در تانک آب سرد و سپس قرار دادن آن در مجاورت هوا موجب می‌شود که ورق کاملا خنک و آماده ورود به مرحله بعد شود.

در مرحله بعد که نوعی کنترل کیفیت است؛ ضخامت پوشش روی با استفاده از دستگاه مخصوصی اندازه‌گیری می‌شود. اگر سطح ورق صاف نباشد؛ آن را وارد مرحله نورد پوسته‌ای و خط اصلاح می‌کنند.

در فرآیند نهایی تولید که معروف به مرحله کروماته است؛ یک لایه نازک از محلول کروم روی ورق پاشیده می‌شود تا در انبار دچار شورده‌زدگی نشود.

بعد از خروج ورق‌ها از مرحله پوشش کرومی، محصول کنترل کیفیت شده و به وسیله دستگاه روغن‌کاری الکتروستاتیک، با یک لایه روغن محافظ پوشیده شده و بسته‌بندی می‌شود.

فرایند تولید ورق گالوانیزه

مهم‌ترین مزایای استفاده از گالوانیزه

قطعا بعد از آشنایی با موارد زیر که به عنوان مزایای این محصول شناخته می‌شوند شک‌تان در مورد استفاده از آن برطرف خواهد شد.

  • گالوانیزه کردن علاوه بر اینکه ورق را در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کند؛ نسبت به سایر روش‌ها ارزان‌تر است و هزینه تولید و در پی آن قیمت محصول را زیاد دستخوش تغییر نمی‌کند.
  • این محصولات نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.
  • لایه روی پوشیده شده روی این ورق‌ها، مقاومت محصول را در برابر عواملی مانند خوردگی و زنگ‌زدگی به شدت ارتقا می‌دهد.
  • ورق‌های گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌ها ظاهر و کیفیت بهتری دارند.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

مزایایی که در بخش قبلی معرفی کردیم و اکثر آنها حاصل فرآیند مقاوم‌سازی هستند؛ باعث می‌شوند این ورق‌ها کاربردهای متنوعی داشته باشند. کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف عبارتند از:

  • تولید انواع لوازم خانگی مانند بخاری، لباسشویی، یخچال و...
  • ساخت تابلو و سینی کابل برق در صنعت برق
  • تولید قطعات کامپیوتری و الکترونیکی

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha