• سه‌شنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401050403260
  • خبرنگار : 30188

نکاتی که باید قبل از سونوگرافی بدانید

نکاتی که باید قبل از سونوگرافی بدانید

در این مطلب به بررسی سونوگرافی، انواع دستگاه سونوگرافی، روش‌های مختلف آن، کاربرد و نحوه دریافت نوبت سونوگرافی خواهیم پرداخت. به سوالاتی مانند: سونوگرافی به چه فرآیندی اطلاق می‌شود؟ انواع اسکن‌های سونوگرافی شامل چیست؟ مراکز تصویربرداری برای اخذ نوبت اسکن را از کجا بشناسم؟ آیا پلتفرمی برای دریافت نوبت اینترنتی سونوگرافی و تصویربرداری پزشکی در کشور وجود دارد؟ آیا مرکز جامعی هست که بتوان در آن توضیح کامل در مورد سونوگرافی در آن یافت؟ خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکن طب، در پلتفرم اسکن طب به صورت کامل و جامع جواب همه سوالاتی که در مورد سونوگرافی پیش می‌آید، آورده شده است. این مطلب به همت تیم تخصصی اسکن طب تهیه شده است تا بتواند بخشی از سوالات گسترده شما در مورد سونوگرافی را پاسخ دهد.

شاید کمتر کسی پیدا شود که در مورد سونوگرافی و برخی کاربردهای آن اطلاعی نداشته باشد. به طور کلی سونوگرافی روشی برای تشخیص گسترده‌ای از بیمارها و در برخی موارد دستگاه سونوگرافی جهت درمان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه در نظر داریم به طور کامل به بررسی انواع اسکن‌های بدن بپردازیم و راهنمایی لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع اسکن‌های بدن با ما همراه باشید. در بخش نهایی نیز، شرایط اخذ نوبت سونوگرافی را ارائه خواهیم داد.

در پلتفرم اسکن طب به بررسی کامل سونوگرافی، دستگاه سونوگرافی و انواع اسکن‌های سونوگرافی پرداخته‌ایم و برای دریافت نوبت سونوگرافی از مراکز مختلف کشور نیز توضیح داده‌ایم. سونوگرافی کاملا بی‌درد و البته بی‌خطر است. با استفاده از امواج صوتی می‌توان به تصاویری از بدن دست یافت. این تصویربرداری می‌تواند به صورت مستقیم از روی پوست با استفاده از یک مبدل کوچک و ژل انجام شود. اسکن‌های بدن کاربرد متفاوتی دارند. این ابزار تشخیصی اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی انواع سونوگرافی شامل موارد زیر است:

  • تخصصی
  • معمولی
  • سه بعدی
  • 4 بعدی یا 3 بعدی دینامیک
  • رنگی یا کالر داپلر

در سونوگرافی تخصصی که شبیه نمونه‌ی معمولی است. از تجهیزات پیچیده‌تری استفاده می‌شود که برای معاینه‌ی یک مشکل مشکوک مورد استفاده قرار می‌گیرد.  اسکن‌های معمولی برای تولید تصاویر مختلف از بدن و البته تصاویر دوبعدی از جنین به کار می‌رود. در تصویربرداری رنگی نیز تغییرات جزیی در فرکانس امواج صوتی مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. 

برای اسکن‌های سه بعدی نیز از  Probeهای مخصوص به نام پروب سونوگرافی استفاده می‌شود که در پلتفرم اسکن طب به بررسی انواع مختلف این پروب‌ها، کاربرد آن‌ها، خرید و مشاوره و تعمیر پروب سونوگرافی به طور کامل توضیح داده شده است. نرم افزارهای خاص نیز برای این مورد کارساز هستند. در صورت نیاز به ارزیابی حرکات کودک نیز می‌توان از اسکن 4 بعدی یا 3 بعدی دینامیک استفاده کرد.

نکاتی که باید قبل از سونوگرافی بدانید
سونوگرافی چیست؟

انواع اسکن‌های سونوگرافی

سونوگرافی دارای انواع مختلفی است. در ادامه در نظر داریم به طور کلی به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازیم.

بارداری

سونوگرافی بارداری به منظور بررسی سلامت مادر و البته جنین انجام می‌شود. اگر چه در برخی از مورد به دلیل مشاهده‌ی علائم مشکوک در مادر یا جنین توسط پزشک پیشنهاد می‌شود ولی به طور رایج به منظور تشخیص جنسیت نوزاد انجام می‌شود. این نوع از اسکن‌ها کاملا برای مادر و جنین بی‌خطر هستند. با این حال توصیه می‌شود فقط در موارد ضروری انجام شود. از انواع اسکن‌های بارداری نیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تایید قطعی بارداری
  • سه ماهه اول بارداری
  • چک کردن ضربان جنین
  • چک کردن رشد غیرطبیعی
  • چک کردن وقوع بارداری خارج از رحم
  • سه ماه دوم حاملگی

در این نوع از اسکن‌ها  امکان تشخیص احتمالی سقط جنین و نواقص مادرزادی نیز موجود است.

انواع سونوگرافی

سونوگرافی NT

سونوگرافی NT از جمله اسکن‌هایی می‌باشد که در پایان سه ماه اول دوران بارداری طبق دستور پزشک انجام می‌شود. در صورتی که پزشک احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی را تشخیص دهد، این تصویربرداری در اولویت قرار می‌گیرد. تمرکز این اسکن در ناحیه‌ی پشت گردن جنین است. در جنین‌هایی که احتمال اختلال کروموزومی بالا باشد در این ناحیه  آب میان بافتی تجمع می‌کند. البته تشخیص آب میان بافتی دلیل حتمی بر وجود این مشکل نیست. باید بعد از آن غربالگری ژنتیک نیز در اولویت قرار گیرد تا تصمیم نهایی گرفته شود.

داپلر

سونوگرافی داپلر یک روش سونوگرافی خاص برای نشان دادن حرکت خون در رگ‌ها است. داپلر با به کارگیری امواج صوتی در بدن انجام می‌شود. با استفاده از نتایج آن می‌توان اطلاعات مفیدی در مورد آنچه درون رگ بیمار در حال روی دادن است، دست یافت. با استفاده از این روش می‌توان به مشکلاتی مانند انسداد شریانی، لخته شدن خون، بیماری‌های مادرزادی قلبی، نارسایی وریدی و ... پی‌برد. اطلاعات بیشتر در مورد سونوگرافی و انواع اسکن سونوگرافی را از وب سایت اسکن طب مطالعه کنید.

سونوگرافی کبد چرب

تشخیص کبد چرب با استفاده از نتایج تصویربرداری یک روش سریع و ارزان می‌باشد. نتایج حاصل از این روش می‌تواند در 4 دسته بین خفیف تا خطرناک طبقه بندی شود. در صورتی که بخش مهمی از کبد از بین رود نیازمند جراحی پیوند کبد خواهید بود. کبد چرب به عنوان یکی از عارضه‌های شدید می‌باشد که سبب التهاب و از بین رفتن سلول‌های کبد می‌شود.

غده تیروئید

سونوگرافی غده تیروئید به منظور بررسی ناهنجاری‌های این غده و البته وجود هرگونه توده‌ی سرطانی در آن انجام می‌شود. اگر اقدامات شناسایی یک بیماری در اسرع وقت انجام شود، درمان نیز موثر خواهد بود. وظیفه‌ی غده‌ی تیروئید تولید هورمون اصلی برای سوخت و ساز است.

سونوگرافی آپاندیس

سونوگرافی آپاندیس به منظور تشخیص میزان التهاب و پارگی احتمالی در آپاندیس انجام می‌شود. آپاندیس یک زائده‌ی کوچک است که از روده‌ی بزرگ منشعب می‌شود. وجود التهاب در آن با استفاده از تصویربرداری بدن مشخص می‌شود.

نکاتی که باید قبل از سونوگرافی بدانید
نوبت سونوگرافی

دستگاه گوارشی

وجود ناهنجاری‌ها و مشکلات  شکمی در اندام‌هایی مانند کلیه، کیسه صفرا، پانکراس  با استفاده از تصویربرداری شکم انجام می‌شود. در صورتی که بیمار درد شدیدی در ناحیه شکم احساس کند، علاوه بر معاینه فیزیکی، سونوگرافی دستگاه گوارشی در اولویت قرار می‌گیرد.

رکتال

سونوگرافی رکتال یا مقعدی از رایج‌ترین تصویربرداری‌ها برای تشخیص وجود پروستات در آقایان می‌باشد. در این روش با استفاده از امواج صوتی می‌توان از اندام مقعدی تصویربرداری را انجام داد.

پستان

سونوگرافی پستان در بیشتر مواقع به همراه تست ماموگرافی انجام می‌شود. این روش یک تشخیص مناسب برای سرطان پستان در بانوان است. تست خودآزمایی در دوران قاعدگی برای بررسی هرگونه تغییر در پستان بسیار موثر است.

مرکز دریافت نوبت اسکن اینترنتی کجاست؟

به منظور دریافت نوبت سونوگرافی حتما مراکز معتبر و شناخته شده را هدف قرار دهید تا بتوانید به اطلاعات دقیق و مطلوب از تصویربرداری بدن دسترسی داشته باشید. هرگونه سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند دردسرهای بسیار زیادی به همراه داشته باشد. اگر تصویربرداری بدن با توجه به اصول لازم و به کارگیری دستگاه‌های مرغوب انجام نشود، نتایج حاصل از آن می‌تواند در ارزیابی پزشک نتیجه‌ی نامطلوب داشته باشد.

 شاید سوال بالا و سوالاتی مانند، مرکز دریافت نوبت اسکن کدام است؟ آیا می‌توان نوبت اینترنتی اسکن سونوگرافی، ماموگرافی، پت اسکن، اسکن قلب و ام ار ای و در کل اسکن‌های پزشکی را به صورت اینترنتی گرفت؟ مراکز تصویربرداری پزشکی نزدیک من کدام است؟ کدام مرکز تصویربرداری می‌تواند خدمات اسکن من را انجام دهد؟ دریافت نوبت سونوگرافی به صورت اینترنتی در شهر من چگونه است؟ و سوالاتی از این قبیل ذهن شما و اطرافیان شما را درگیر کرده باشد. جهت پاسخ به این سوالات می‌توانید به سایت اسکن طب مراجعه کنید.

 اسکن طب با آدرس اینترنتی www.scanteb.com به عنوان یک پلتفرم ارائه دهنده‌ی انواع خدمات تصویربرداری پزشکی و اسکن‌های مختلف پزشکی در خدمت شما عزیزان است. ما با بهره‌مندی از یک تیم حرفه‌ای و همکاری با مراکز تصویربرداری پزشکی سراسر کشور و البته استفاده از تجهیزات نوین و کارآمد نصب شده در این مراکز، توانسته‌ایم به معرفی انواع مختلف مراکز و دستگاه‌های سونوگرافی و تصویربرداری پزشکی پرداخته و بررسی تخصصی انواع اسکن سونوگرافی بپردازیم.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha