• چهارشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1401051913717
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

الگوی جامع عدالت سازمانی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

الگوی جامع عدالت سازمانی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یک استاد دانشگاه گفت: با توجه به بافت فرهنگی-اجتماعی سازمان‌های کشور، الگوی جامع عدالت سازمانی در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طراحی شد.

به گزارش ایسنا، محمود جعفرپور در یادداشتی به تبیین عدالت سازمانی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و نوشت: «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تعبیر رهبر معظم انقلاب  سندی بالادستی برای همه اسناد برنامه‌ای و چشم‌اندازی کشور خواهد بود.

این الگو، اجزای مختلفی دارد که عدالت به منزله روح سند، در تمام بخش‌های آن متجلی است. عدالت، در سازمان نیز نقش مهمی در پویایی‌های روابط سازمانی از جمله روابط رهبر-پیرو، رفتار شهروندی و ... ایفا می‌کند. بر اساس این و با توجه به بافت فرهنگی-اجتماعی سازمان‌های کشور، الگوی جامع عدالت سازمانی در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طراحی شد. در این فرآیند، با توجه به ‌ضرورت استنباط از اصلی‌ترین منبع دینی اجتهاد یعنی قرآن کریم، از راهبرد تحلیل محتوا مبتنی بر مبانی و ارزش‌های اسلامی بهره برده شد. گام‌های ۱۱گانه در طراحی الگوی مذکور عبارت‌اند از:

۱- مرور و تدبر در قرآن و شناسایی آیات مرتبط با موضوع پژوهش؛

۲- استخراج مضامین و پیام‌های مرتبط از تفسیر قرآن؛

۳- استفاده از ۲ کدگذار جهت اعتبارسنجی مضامین و پیام‌های استخراج‌شده؛

۴- اعتبارسنجی مفاهیم استخراج‌شده بر اساس تفسیر المیزان؛

۵- تبیین نهایی مفاهیم (شاخص‌ها) شناسایی‌شده؛

۶- کدگذاری مفاهیم (پیام‌ها) استخراج‌شده؛

۷- استخراج مقوله‌ها؛

۸- استخراج ابعاد؛

۹- ارائه الگوی مفهومی؛

۱۰- اعتبارسنجی الگو و فرایند اجرا بر اساس نظرهای خبرگان حوزوی

۱۱- اجرا و پیاده‌سازی الگو در سازمان مورد مطالعه.

نتیجه بررسی داده‌ها نشان داد که الگوی عدالت سازمانی با رویکرد اسلامی ایرانی، از ۱۳۰ مفهوم تشکیل ‌شده است ‌که آنها را می‌توان در ۱۰ مقوله عدالت توزیعی،  عدالت رویه‌ای،  عدالت اطلاعاتی، عدالت مراوده‌ای، عدالت فقهی ایجابی، عدالت فقهی سلبی، عدالت اخلاقی سلبی، عدالت اخلاقی ایجابی،  عدالت اعتقادی ایجابی و عدالت اعتقادی سلبی طبقه‌بندی کرد.

همچنین دو مقوله عدالت اخلاقی سلبی و عدالت اخلاقی ایجابی ذیل بُعد عدالت اخلاقی، دو مقوله عدالت فقهی سلبی و عدالت فقهی ایجابی ذیل بُعد عدالت فقهی و دو مقوله عدالت اعتقادی سلبی و عدالت اعتقادی ایجابی ذیل بُعد عدالت اعتقادی قرار گرفتند.

سپس شاخص‌های استخراج شده از طریق پیمایش، مورد آزمون قرار گرفت. امید است با استفاده از این شاخص‌ها و نتایج و با اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، وضع کشور از منظر عدالت در تمام ابعاد به‌ویژه عدالت سازمانی، بهبود یابد و جامعه اسلامی ایران به وضع مطلوب مورد نظر خود در بخش افق سند الگو برسد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha