• شنبه / ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401080704406
  • خبرنگار : 30165

در نشست رصد اشتغال دانش‌آموختگان اعلام شد؛

معرفی پول‌سازترین رشته‌ها و استان‌های با بیشترین ظرفیت اشتغال دانش‌آموختگان

معرفی پول‌سازترین رشته‌ها و استان‌های با بیشترین ظرفیت اشتغال دانش‌آموختگان

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نشست خبری رصد اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالی گفت: دانش‌آموختگان گروه علوم انسانی و فنی مهندسی سهم بیشتری در دهک‌های بالای درآمدی دارند و این گروه‌ها پول‌ساز ترین رشته‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌باقر طاهری نیا در نشست خبری با موضوع رصد اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالی که امروز در محل این موسسه برگزار شد، با بیان این‌که رصد اشتغال دانش‌آموختگان در دستور کار وزارت کار قرار دارد که با استفاده از سامانه جویندگان کار، وضعیت را رصد  می‌کنند. از چند سال پیش، این ماموریت به عهده موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه منابع این رصد، آمار و داده‌های سامانه رفاه ایرانیان و خوداظهاری دانشجویان است، گفت: آمار ارائه‌شده در این جلسه مربوط به چهار سال گذشته و در مورد دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ است. مجموع فارغ‌التحصیل چهار سال قبل ۷۷۲ هزار نفر بودند و مجموع تعداد کل دانش‌آموختگان شاغل ما نزدیک ۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: این آمار برای مردان ۵۶ درصد و برای زنان حدود ۴۰  درصد است.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی خاطر نشان کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ نیز ۴۵ درصد بوده است.

وی درباره شانس اشتغال دانش‌آموختگان بر اساس مقطع تحصیلی توضیح داد: در بررسی‌های انجام‌شده، بین تحصیلات بالاتر و شانس اشتغال بالاتر ارتباط وجود داشت و بیشترین نرخ اشتغال دانش‌آموختگان مربوط به مقطع دکترا و کارشناسی ارشد بوده است.

طاهری نیا با بیان اینکه این موضوع تنها به خاطر تحصیلات بالاتر نیست، توضیح داد: بخشی از آن ناشی از فرصت شغلی بیشتر، در طول زمان است.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین شانس اشتغال دانش‌آموختگان، مربوط به زیر گروه علوم پزشکی است و پس از آن علوم انسانی بیشترین شانس اشتغال را دارد و رتبه سوم مربوط به گروه فنی مهندسی است.

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد آمار اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی، توضیح داد: سهم دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیر دولتی، حدود یک درصد بیشتر از دولتی است و در تحلیل آن می‌توان گفت که چون دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیر دولتی بعضاً شاغل بودند و بعد دانشجو شدند، این آمار متفاوت است.

وی با بیان اینکه تقسیم‌بندی رشته‌ها از نظر یونسکو کمی متفاوت است، گفت: بر اساس تقسیم‌بندی یونسکو، بیشترین شانس اشتغال نیز مربوط به دانش‌آموختگان رشته‌های بهداشت است، پس از آن حوزه‌های بازرگانی، حقوق، علوم اداری رتبه دوم دارند و حوزه مهندسی ساخت و تولید در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان در رتبه سوم قرار دارد. حوزه علوم اجتماعی، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی نیز در رتبه چهارم است.

طاهری‌نیا در مورد ظرفیت پذیرش دانش‌آموختگان در وزارتخانه، اصناف و مشاغل آزاد و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و ... اظهار کرد: بیش از نیمی از دانش‌آموختگان ما جذب مشاغل دولتی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شوند و رتبه دوم مربوط به اصناف و مشاغل آزاد است.

وی خاطر نشان کرد: جزئیات آمار در مورد این‌که آیا اشتغال دانش‌آموختگان متناسب با رشته تحصیلی آن‌هاست، در دسترس نیست.

معرفی استان‌های با بیشترین ظرفیت اشتغال دانش‌آموختگان

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد رتبه بندی دانشگاه‌های استان‌ها بر اساس میزان اشتغال، توضیح داد: بیشترین اشتغال مربوط به دانشگاه‌های استان بوشهر است و دانشگاه‌های استان بوشهر در توانمند کردن دانشجویان از همه موفق‌تر هستند. پس از آن استان مرکزی است و استان سمنان و یزد رتبه سوم و چهارم را دارند. رتبه پنجم هم مربوط به استان تهران است.

وی در مورد تحلیل این آمار، گفت: جمعیت قابل توجهی از دانشجویان هر دانشگاه، بومی استان هستند و این آمار به ظرفیت اشتغال استان نیز بستگی دارد. برای مثال استان مرکزی، یک استان صنعتی است و ظرفیت اشتغال بالایی دارد.

طاهری‌نیا در مورد رتبه‌بندی بیشترین ظرفیت اشتغال دانش‌آموختگان، گفت: استان تهران بیشترین ظرفیت را در اشتغال دانش‌آموختگان دارد و پس از آن با فاصله زیاد استان اصفهان در رتبه دوم قرار دارد. استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و مازندران در رتبه سوم تا پنجم قرار دارند. این استان‌ها، استان‌های موفق در جذب دانش‌آموختگان هستند.

وی ادامه داد: دانش‌آموختگان گروه علوم انسانی و فنی مهندسی سهم بیشتری در دهک‌های درآمدی دارند و می‌توان گفت این گروه‌ها پول‌سازترین رشته‌ها هستند. یک بخشی از علوم انسانی چند مهارتی هستند و فضاهای درآمدی مختلفی دارند و در مشاغل نوظهور، کسب‌وکارهای کوچک، مشاغل حوزه آی‌تی و استارتاپ‌ها فعالیت بیشتری دارند و می‌توان گفت رشته‌های علوم انسانی انعطاف‌پذیری بیشتری در حوزه اشتغال دارند.

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در پایان تاکید کرد: مجموعه‌ای از متغیرها در این اتفاق نقش دارند. تحلیل داده‌های آماری تابع دلایل متفاوت است و این گزارش آماری تحلیل‌های مختلفی می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha