• دوشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1401080905930
  • خبرنگار : 90089

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم مطرح کرد

هیچ خط قرمزی برای طرح مسائل روز قائل نیستیم

هیچ خط قرمزی برای طرح مسائل روز قائل نیستیم

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب از راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها حمایت کرد و گفت: هیچ خط قرمزی برای طرح مسائل جاری کشور و یافتن راه‌حل‌هایی برای اصلاح رفتارها، نظام حکمرانی و ارتقاء نظام فرهنگی کشور در چارچوب نشست‌های علمی دانشگاه‌ها قائل نیستیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در یک نشست خبری با تشریح برنامه‌های  اندیشگاه تحت نظر برای برگزاری همایش بیانیه گام دوم، فکرورزی و آزاداندیشی در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سالجاری، گفت: تمایز بین فکرورزی و آزاداندیشی نیازمند یک مقاله پژوهشی قوی است اما اجمالا می‌گویم که افراد برای فکر کردن، آزاد هستند.

وی با بیان اینکه «فکرورزی» در برابر تعصب، خودخواهی و تحمیل نظر به رقیب مطرح شده است، گفت: برنامه‌ریزان فرهنگی کشور از گذشته برای مطرح کردن و  نهادینه کردن اندیشه‌ها و سلایق مختلف در جامعه تعلل کرده‌اند و ما در اندیشگاه گام دوم به دنبال یافتن راه‌های گسترش «فکرورزی» در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب متنی اندیشه‌ای و جمع‌بندی‌ایی از راه طی شده از وضعیت جاری کشور است که به عنوان دستاورد انقلاب در کنار راهی که در آینده باید پیموده شود، مطرح شده است که باید در پرتو اندیشه انقلاب اسلامی تبیین و نهادینه می‌شد اما متاسفانه به دلایل مختلف از دولت‌های گذشته تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

ذوعلم تنها راه سعادت بشر را پیاده‌سازی ارزشهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامی اندیشه‌ای جذاب باشد برای پیشرفت کشور راهی جز کاهش آثار وضعیت جاری و نیل به سمت حرکت مطلوب نمی‌توان یافت، این هدف دست نیافتنی نیست مگر اینکه بین جوانان و اندیشه انقلاب اسلامی فاصله انداخته شود. به نظر بنده شکل‌گیری عظم ملی مبتنی بر درک عمیق اندیشه انقلاب اسلامی تنها راه پیشبرد بیانه گام دوم انقلاب است.

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب سپس به تبیین اندیشه مقام معظم رهبری در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کرسی‌های آزاداندیشی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. ایشان در بهمن 1381 در پاسخ به مطالبات جمعی از نخبگان کشور این مسئله را مطرح کردند. مدیران و برنامه‌ریزان باید به نحوی در ساختارهای فرهنگی و آموزشی کشور بازنگری کنند که برادری و آزادی به عنوان باور در جوانان حرکت ایجاد کند.

مطالبه ما اصلاح نظام حکمرانی است

وی همایش 23 بهمن سالجاری اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب را بسترساز راه‌اندازی این مهم دانست و گفت: جوانان نخبه و انقلابی را فراخوان کردیم تا مقالات خود را تا پایان آذرماه سالجاری در زمینه فکرورزی و آزاداندیشی در نظام حکمرانی به دبیرخانه اندیشگاه ارسال کنند.

ذوعلم در تحلیلی از وضعیت موجود جامعه، گفت: تلقیم این استکه بخش‌هایی از جوانان‌مان برداشت درستی از آرمان‌های واقعی انقلاب اسلامی ندارند و به همین دلیل گرفتار روایت‌های کج‌اندیشانه می‌شوند. مطالبه اصلی ما شامل  اصلاح رفتارها، نظام حکمرانی، ارتقاء نظام فرهنگی و رسانه‌ای است. در حوزه عمل رسالت صدا و سیما و کنش‌گران فضای مجازی، جوانان و رسانه‌ها برای ورود به بحث جهاد تبیین اهمیت دارد.

هیچ خط قرمزی برای طرح مسائل جاری قائل نیستیم

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر اینکه هیچ خط قرمزی برای طرح مباحث روز قائل نیستیم، ادامه داد: برای بحث علمی در محیط دانشگاه‌ها درباره مسائل جاری و آینده کشور هیچ خط قرمزی قائل نیستیم، فضا برای طرح مباحث در اندیشگاه باز است. تاملات عمیق‌تر برای یافتن راهکارها و راهبردها براساس منطق و اخلاق و رعایت حقوق دیگران، کامل باز است. جهاد تبیین قطعا در گرو آزاداندیشی است. دولتها باید به این موضوع توجه می‌کردند. در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها این مباحث باید دلسوزانه و صمیمانه دنبال شود. اختلاف نظر در هر جامعه‌ای وجود دارد و این اختلاف نظر بین نخبگان، نشانه رشد جامعه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که با توجه به حوادث اخیر در دانشگاه‌ها  چرا کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها زودتر راه‌اندازی نمی‌شود، گفت: معتقدم در این زمینه کوتاهی شده است. جوانان 20 ساله کشورمان بعضا از نگرش نظام به آزادی و آزاداندیشی بی‌اطلاع هستند در حالی که اگر جواب رهبری به نام سال 1381 جمعی از نخبگان کشور را بخوانند متوجه موضوع می‌شوند.

ذوعلم با بیان اینکه بخشی از دانشگاهیان جوان کشور فکر می‌کنند آزادی اصلا جزو اهداف انقلاب نیست، گفت: دانشجویان در قالب تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها به جای تقابل میدانی باید بنشینند و گفت‌وگو کنند. جوانان فکر می‌کنند نظام اصلا آنان را نمی‌بیند. مقام معظم رهبری جوانان متعهد را محور حرکت و موثر در مشارکت عمومی می‌دانند.

شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه امنیتی را رفع کنند

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در پاسخ به این پرسش که چرا مسوولان به دانشگاه‌ها نمی‌آیند و چه موانع قانونی و امنیتی مانع حضور آنان در دانشگاه‌ها وجود دارد، پاسخ داد: مدیر دانشگاهی که در جمع دانشجویان دانشگاهش حضور نمی‌یابد اصلا صلاحیت مدیریت دانشگاه را ندارد. مدیر مربوطه در عرصه‌های فکری و نظری نباید با هیچ کس تقابل فکری داشته باشد. اگر جایی هم نگاه امنیتی وجود دارد این مسئله باید توسط شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی رفع شود.

وی ادامه داد: مطالبه دانشجویان هم اهرم موثری در روشن شدن موتور مسوولان برای حضور در دانشگاه‌هاست به خصوص در دولت رییسی.

ذوعلم تاکید کرد: رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب خود را موظف می‌داند زمینه‌ساز طرح نظرات اندیشمندان با هر خط و رهبط سیاسی باشد. نتیجه آزاداندیشی و فکرورزی باید به هم‌افزایی ختم شود.

رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در پاسخ به این پرسش که توجیه نبودن یا کم اطلاع بودن برگزارکنندگان کرسی‌های آزاداندیشی چه تاثیر در کاهش اقبال دانشجویان دارد، گفت: این موضوع یک آسیب جدی است. اخلاق و  توانمندی در کنار دانش باید به کار گرفته شود. این مسئله یک روند است که به زمان نیاز دارد و هر قدر کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر برگزار شود، نقایص شناسایی و قابل رفع می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا بهتر نیست که شخص مقام معظم رهبری موانع راه‌اندازی مجدد کرسی‌های آزاداندیشی را دنبال کنند، گفت: متاسفانه این نگاه یا از سر احاله کاستی‌ها به رهبری انجام می‌شود یا از سر دلسوزی نابخردانه انجام می‌شود. باید مسئله تبیین شود. در نظام امت و امام، نظامِ حاکم و محکوم نداریم. وظیفه امام رفع موانع فکری و اجرایی است. رهبری نگاه آرمانگرایانه برآمده از اسلام ناب را مطرح می‌کند و هر کس در جامعه متناسب با وزن و جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود باید براساس برداشت خودشان اقدام کنند. به همین دلیل اندیشگاه گام دوم انقلاب شکل گرفت تا اندیشگاه‌های مختلف را حمایت و تقویت کنند چرا که معتقدیم برخی تفکر ما را در این زمینه قبول ندارند. در ابتدای راه هستیم. جوانان حوزه و دانشگاه باید وارد میدان شوند. امیدوارم همایش بهمن ماه‌مان این کار را تسریع کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha