• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401081006741
  • خبرنگار : 71234

موافق استیضاح فاطمی امین

سیاهکلی: استیضاح محاکمه نیست/امروز روز اعلام استقلال مجلس است

سیاهکلی: استیضاح محاکمه نیست/امروز روز اعلام استقلال مجلس است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه استیضاح محاکمه نیست، من قاضی نیستم و فاطمی امین هم متهم نیست، گفت: امروز روز اعلام استقلال مجلس است پس نمایندگان این موضوع را با رای خود اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، لطف الله سیاهکلی در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان موافق استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: وقتی دولت و مجلس هم خط می‌شوند ده‌ها حسن دارد و در عین حال دارای عیب‌هایی است. اینکه ما با دولت همکاری می‌کنیم بدان معنی نیست که همه افعال دولت را درست می‌دانیم بلکه همکاری در جهت اصلاح و حل مسئله است.

وی افزود: ما با دولت همکاری می‌کنیم ولی این به معنای تذکر ندادن، سوال نکردن و استیضاح نکردن نیست؛ استیضاح محاکمه نیست، من هم قاضی نیستم و فاطمی امین هم متهم نیست. آنقدر موضوع سهل است که آئین‌نامه مجلس پیش بینی کرده که در صورت تقاضای ۱۰ نفر از نمایندگان امکان طرح استیضاح وجود دارد؛ پس چرا استیضاح را سخت می‌گیرید و اجازه ندادید که هشت ماه استیضاح وزیر صمت به جریان نیفتد؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد: تا کنون این اتفاق رخ نداده که دو بار وزیری در کمیسیون برای استیضاح حاضر شود و هر دو بار هم نتواند از کمیسیون رای بگیرد پس اگر ما نمایندگان به استیضاح رای ندهیم خودمان باید پاسخگوی مردم باشیم. مردم صاحبان حق هستند. ما نماینده مردمیم، حق مردم را از دولت‌ها گرفته و به مردم می‌دهیم. دولت و ما نوکر مردم هستیم، رئیس پذیری برای خودمان در نیاوریم.

سیاهکلی همچنین بیان کرد: تا می‌خواهیم یک کاری کنیم می‌گویند کشور در شرایط بحرانی است. ۴۰ سال است که ما این وضعیت را داریم و همه می‌دانیم که دشمنان چه کارهایی انجام می‌دهند و آنها نمی‌گذارند ما جراحی کنیم.

وی افزود: نفوذ فقط به معنای اینکه یک فردی از سوی دشمن گماشته شود نیست، نفوذ یعنی وزیر، مدیر و وکیل ناکارآمد؛ مردم منتظرند که ببینند نمایندگانشان چه تصمیمی می‌گیرند. امروز روز استقلال مجلس است.

سیاهکلی با اشاره باره وضعیت خودرو گفت: ۱۳ درصد به صورت میانگین مصرف سوخت داریم که این عدد در دنیا ۴ درصد و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا ۲ درصد است. اگر این ۱۳ درصد را به ۶ درصد کاهش دهیم حدود ۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام می شود که معادل آن یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم است. صنعت خودرو هم جان مردم و هم مال مردم را گرفته است.

وی با انتقاد از افزایش قیمت کالاهایی مانند آهن، گفت: قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۹ درصد و سیمان ۸۴ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۰ سیمان حدود ۲۲ هزار تومان به فروش می رفت که سود آن حدود ۱۰ هزار تومان بود.  قیمت سیمان از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و ادعا می کنند که آن را ارزان کرده اند.

سیاهکلی خطاب به رضایی کوچی، بیان کرد: اگر امروز در بازار سیمان و فولاد متقاضی نداریم به دلیل آن است که ۴۰ درصد پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده و تقاضایی وجود ندارد و ۵۸ درصد ظرفیت گروه ساختمانی فعال است.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین وعده ها و قول‌های بسیار می‌دهد؛ ۱۰ ماه پیش مجوز ۳۹ شهرک صنعتی را داد که پشتوانه اجرایی ندارد. بهتر بود وزیر شهرک های موجود را راه اندازی می کرد. از طرف دیگر قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است.

سیاه کلی درباره قیمت فولاد، گفت: فولاد یکی از محصولات مهم است و قیمت آن بر سایر کالاها نیز اثرگذار است. در ابتدای ۱۴۰۰ قیمت این محصول حدود ۸ تومان بود که در اردیبهشت به ۲۰ تومان رسید، اکنون مطرح می کنند که بهای این کالا به ۱۵ هزار تومان رسیده و ارزان شده که این موضوع عجیب است؛ قیمت فولاد در دنیا طی ماه های گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشته اما قیمت این کالا در ایران تنها ۲۶ درصد کم شده که این موضوع را به حساب مدیریت خود می گذارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید ۳ ماه پیش اعلام وصول می شد، گفت: آقای رئیس جمهور با آقای قالیباف تماس گرفت و گفت که دو ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به دو وزارتخانه تقسیم کنیم اما سه ماه گذشت و این اتفاق نیفتاد یعنی آقای رئیس جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده و فهمیده وزیرش نمی تواند اداره کند. قرار بود آقای رئیس جمهور دو وزیر معرفی کند که آقای فاطمی امین در این گزینه ها نبود.

سیاهکلی ادامه داد: تخصص آقای فاطمی امین آی تی است؛ ما از ایشان خواستیم که سامانه ها را راه بیندازد اما حتی یک سامانه را نتوانسته راه اندازی کند. سامانه فروش خودرو نابسامان شد و سامانه بهین یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی دانند به کجا مراجعه کنند پس در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به وضعیت مس، گفت: ما هفتمین رتبه از نظر دارا بودن مس هستیم اما براساس آمارهای ارائه شده در حوزه معدن، فلزات ما تنها ۱۵ درصد کار می کند؛ تولید یک تن مس حدود ۲۵۰۰ دلار هزینه دارد اما ۱۰ هزار دلار در نوبت خرید هستند یعنی ۳۵۰ درصد سود. همچنین در کشور ما قطار از ریل خارج می شود، هواپیما سقوط می کند، ساختمان های دولتی قبل از زلزله فرو می ریزد و همه را مقصر می دانیم به جز مدیر؛ در دنیا مدیر قبل از دیگران استعفا می دهد در حالی که در کشور ما به زور باید بگوییم وزیر برو.

وی در پایان گفت. امروز به جای اینکه ما پاسخگوی عملکرد خودمان باشیم باید پاسخگوی عملکرد دوستان باشیم، من از نمایندگان می خواهم برای اینکه استقلال مجلس رقم بخورد با استیضاح وزیر موافقت کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha