• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401092315786
  • خبرنگار : 71604

ارسال نخستین عکس هلال زمین توسط فرودگر قمری ژاپن

ارسال نخستین عکس هلال زمین توسط فرودگر قمری ژاپن

فرودگر قمری خصوصی ژاپن، چشمان خود را در اعماق فضا باز کرده و نخستین عکس‌ را به زمین فرستاده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، نمایندگان شرکت «آی‌اسپیس»(ispace) مستقر در توکیو، ۱۳ دسامبر اعلام کردند که فرودگر «هاکوتو-آر»(Hakuto-R)، نخستین عکس‌های خود را از زمان پرتاب بر فراز موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) در صبح روز ۱۱ دسامبر گرفته است.

آی‌اسپیس در یک توئیت نوشت: اگرچه عملیات بررسی اولیه در مرکز کنترل ماموریت آی‌اسپیس هنوز ادامه دارد اما ما نخستین تصاویر گرفته‌ شده با دوربین نصب‌شده روی فرودگر را دریافت کرده‌ایم. این تصویری از زمین حدود ۱۹ ساعت پس از جدا شدن فرودگر از پرتابگر خود است.

این شرکت در توئیت دیگری نوشت: چیزی که در این عکس مشابه هلال ماه به نظر می‌رسد، در واقع زمین است. در سمت راست پایین عکس می‌توانید صفحه‌ای را ببینید که شرکای ما را در پروژه هاکوتو-آر نشان می‌دهد.

ارسال نخستین عکس هلال زمین توسط فرودگر قمری ژاپن

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر هاکوتو-آر در ماه آوریل به ماه خواهد رسید و نخستین فرود نرم روی ماه را برای یک فضاپیمای ژاپنی انجام خواهد داد. سپس فرودگر، یک ماه‌نورد کوچک به نام «راشد» (Rashid) را برای «آژانس فضایی امارات متحده عربی»(UAESA) مستقر خواهد کرد.

با وجود این، آی‌اسپیس هنوز آن قدر هم پیش نرفته است. این یک پرواز آزمایشی و نخستین ماموریت برای آی‌اسپیس است و این شرکت به آرامی کارها را پیش می‌برد.

این گروه تا به امروز ارتباط‌هایی را با فرودگر برقرار کرده و آن را با یک منبع تغذیه ثابت در جهت پایدار قرار داده است. آی‌اسپیس در توئیت روز ۱۲ دسامبر نوشت: اعضای گروه تایید کرده‌اند که هیچ نقصی در سیستم‌های اصلی فرودگر وجود ندارد.

اگر همه چیز طبق برنامه‌ آی‌اسپیس پیش برود، سفر فرودگر هاکوتو-آر، پایه و اساس بسیاری از ماموریت‌های بعدی را بنا خواهد کرد. این شرکت قصد دارد دومین ماموریت خود را در سال ۲۰۲۴ به سطح ماه و سومین ماموریت خود را که پروازی برای برنامه «خدمات باربری تجاری ماه»(CLPS) ناسا است، یک سال بعد انجام دهد.

«تاکشی هاکامادا»(Takeshi Hakamada)، بنیان‌گذار و مدیرعامل آی‌اسپیس اخیرا در مصاحبه با اسپیس گفت که این شرکت در نظر دارد پس از آن، سالانه دو ماموریت ماه را انجام دهد. وی افزود: چشم‌انداز ما ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی پایدار در فضا است.

هاکوتو-آر روز یکشنبه به تنهایی به فضا نرفت. فالکون۹ یک فضاپیمای ناسا موسوم به «لونار فلش‌لایت»(Lunar Flashlight) را که به اندازه یک کیف است نیز به سوی ماه فرستاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha