• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401120604136
  • خبرنگار : 30165

طرح پزشک خانواده، داده‌های مورد نیاز مرکز تحقیقات را فراهم کند

طرح پزشک خانواده، داده‌های مورد نیاز مرکز تحقیقات را فراهم کند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عدم تحرک و عادات غذایی نادرست باید در نظام ارجاع و پزشک خانواده مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید بسترهایی طراحی شود که طرح پزشک خانواده داده‌های مورد نیاز ٩۰۰ مرکز تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای دیده‌بانی سلامت و حل چالش‌های پیش روی سلامت فراهم کند.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها که در مشهد برگزار شد، گفت: پیش‌بینی، پیشگیری، شخصی‌سازی و مشارکت چهار مؤلفه مدل پژوهشی p4 است که برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع کارایی بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های جدی حوزه تحقیقات این است که باید در حوزه سیاستگذاری سلامت مانند یک دیده بان عمل کند، گفت: اولین نکته پیش‌بینی تهدیدات سلامت، به طور مشخص است؛ زیرا بر اساس اطلاعات موجود آمار و ظاهر بیماری‌ها از سال ١٩٩٩ تا ٢۰١٩ تغییر کرده است و در حال حاضر بیماری‌های قلبی، نورولوژی، سرطان، تنفسی و تروما در راس علل مرگ و میر قرار دارند، این در حالی است که در گذشته بیماری‌های عفونی و ویروسی بیشترین نقش را در درگیری سلامت جوامع ایفا کرده‌اند.

دکتر پناهی با بیان اینکه وظیفه حوزه پژوهش بررسی تهدیدات حوزه سلامت با کمترین مداخله و بیشترین اثربخشی است، گفت: داده‌های سلامت را باید از خانواده و جامعه به دست آورد، این در حالی است که در حال حاضر داده‌ها از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بعد از ابتلای مردم به بیماری به دست می‌آید.

وی تاکید کرد: داده‌های سلامت باید در خصوص سبک زندگی بررسی شود، زیرا ٩۰ درصد فاکتورهای خطر در سبک زندگی مردم لحاظ شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عدم تحرک و عادات غذایی نادرست باید در نظام ارجاع و پزشک خانواده مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید بسترهایی طراحی شود که طرح پزشک خانواده داده‌های مورد نیاز ٩۰۰ مرکز تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای دیده‌بانی سلامت و حل چالش های پیش روی سلامت فراهم کند.

دکتر پناهی با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری اکثر مطالعات کوهورت بر اساس داده‌های بیمارستانی است، در حالی که طرح پزشک خانواده می‌تواند بیومارکت تشخیصی ارائه دهد، گفت: در حوزه شخصی‌سازی اطلاعات دقیق و صحیح افراد در طرح پزشک خانواده جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت ساده‌ترین راه برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در حوزه سلامت است؛ در دنیا تقسیم‌بندی داده‌ها شخصی سازی شده و این موضوع در طرح پزشک خانواده به خوبی دیده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سیستم ارجاع می‌تواند قدم خوبی برای ایجاد دانشگاه نسل چهارم باشد، گفت: به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند و متناسب با زیر ساخت‌ها ١٨ ماموریت برای دانشگاه‌ها دیده شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی گفت: تحقیقات باید دو مؤلفه مرجعیت علمی و راهکاری برای حل مسائل کشور به دست آورد، بنابراین باید مراکز تحقیقات را فعال کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha