• جمعه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401121913392
  • خبرنگار : 30165

تلاش برای تجاری‌سازی حسگرهای فتونیک اندازه‌گیری مداوم قند خون

تلاش برای تجاری‌سازی حسگرهای فتونیک اندازه‌گیری مداوم قند خون

برگزیده علمی ششمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در بخش فیزیک، در مورد ویژگی حسگرهای فتونیکی اندازه‌گیری قندخون گفت: از اهداف بلندمدت ما این است که بتوانیم از طریق حسگرهایی که زیرپوست کاشته می‌شوند، به افراد دیابتی کمک کنیم که به صورت بلندمدت بتوانند قندخون خود را اندازه‌گیری کنند.

دکتر اسماعیل حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد طرح پژوهشی در زمینه «ساخت حسگر فتونیکی برای اندازه‌گیری گلوکز خون» توضیح داد: فعالیت اصلی ما در زمینه توسعه پلتفرم فوتونیکی برای اندازه‌گیری اکسیژن و قند خون برای کاربرد در حوزه پزشکی است و بیشتر بر استفاده از این پلتفرم برای اندازه‌گیری قند خون افراد مبتلا به دیابت تمرکز داریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در آزمایشگاه دانشگاه خوارزمی از حسگرهای نانوفتونیک در این زمینه استفاده می‌کنیم و حدود ۷- ۸ دانشجو در این زمینه فعالیت می‌کنند. همچنین ما در یک مجموعه دانش‌بنیان، روی توسعه این فناوری در مقیاس صنعتی کار می‌کنیم.

برگزیده علمی ششمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در بخش فیزیک درباره چشم‌انداز استفاده از این حسگرها گفت: قصد داریم که گلوکز خون را به صورت آنی و بی‌درنگ (real time) و پیوسته اندازه‌گیری کنیم. از اهداف بلندمدت ما این است که بتوانیم از طریق حسگرهایی که زیرپوست کاشته می‌شوند، به افراد دیابتی کمک کنیم که به صورت بلندمدت بتوانند قندخون خود را اندازه‌گیری کنند.

وی در مورد تجاری‌سازی حسگرهای فتونیکی طراحی‌شده گفت:: در حال تجاری‌سازی بخشی از این پلتفرم هستیم و گواهی دانش‌بنیان برای حسگر اندازه‌گیری اکسیژن خون را دریافت کردیم.

حیدری در مورد این که آیا این محصول مشابه داخلی یا خارجی دارد؟ گفت: نمونه خارجی این حسگر وجود دارد که البته از نظر فناوری کمی متفاوت است، ولی ماهیت آن هم فتونیکی است. در داخل کشور تصور نمی‌کنم کسی در حوزه فتونیک در این زمینه فعالیت کند؛ ولی در زمینه حسگرهای الکتروشیمی شرکت‌هایی هستند که فعالیت می‌کنند.

برگزیده علمی ششمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، بزرگ‌ترین چالش در زمینه فعالیت پژوهشی خود را مسائل مالی عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیروهای فعال و علاقه‌مند زیاد هستند، ولی از نظر جذب سرمایه و نوسان‌های اقتصادی دچار مشکل می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۲۰ ۰۴:۵۰

تمام نوک انگشتانم انقدر تست قند خون گرفتم ...کاشکی دستگاهی در این زمینه ساخته می شد با حس حرارت انگشت دست قند خون را نشان می داد...من تالاسمی مینور هستم قطره خونی کیمیا است برای بدنم