• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402011607048
  • خبرنگار : 71594

پورابراهیمی: تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید اولویت اصلی کمیسیون اقتصادی است

پورابراهیمی: تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید اولویت اصلی کمیسیون اقتصادی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید برای مهار تورم و رشد تولید اولویت اول کمیسیون اقتصادی در سال جدید است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه - ۱۶ فروردین) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرمان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید برای مهار تورم و رشد تولید اولویت اول کمیسیون اقتصادی در سال جدید است. بر اساس این مهم روز گذشته اولین جلسه مشترک با وزیر اقتصاد برای تدوین برنامه های مشخص در خصوص موضوع مهم و فرمانی که رهبر معظم انقلاب دادند در دستورکار قرار گرفت و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده برنامه های مشترک ما که مبنای نظارتی در طول سال ۱۴۰۲ خواهد بود، عملکرد مرتبط با این حوزه را مشخص کند.

وی یادآور شد: البته ما در سال های گذشته نیز در راستای این مهم اقداماتی را انجام دادیم، از جمله موضوع اصلاح قانون بانک مرکزی که مراحل نهایی خود را در شورای نگهبان طی می کند، یکی از اقدامات مهم مجلس و کمیسیون اقتصادی در راستای ایجاد اقتدار برای نظام حوزه فعالیت های بانک مرکزی جهت نظارت بر شبکه بانکی کشور برای امر مهم ناترازی بانکی که امروز یکی از مسائل مهم ما در تولید تورم در نظام اقتصادی و افزایش حجم نقدینگی است. موضوعاتی همانند مالیات بر سوداگری که یکی از اقدامات مهمی است که امروز چند ماده آن تصویب شد نیز یکی دیگر از اقدامات مهم سال گذشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسلما در سال جاری چند نکته باید مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: اولین نکته این است که هرگونه سیاست ضد تورمی در شرایط کنونی کشور که منجر به سرکوب قیمتی در سیاست های ارزی و سرکوب قیمتی در حوزه کالا و خدمات که منجر به کاهش تولید در اقتصاد کشور شود بر اساس فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری مخالفت صریح با آنچه است که ما به عنوان ماموریت هایمان در سال جدید می خواهیم پیگیری کنیم. لذا کمیسیون اقتصادی مخالف قطعی با هر سیاست ضد تولیدی است که از منشأ سیاست سرکوب قیمتی در حوزه ارز و همچنین در حوزه کالا و خدمات قرار است انجام شود.

پورابراهمی نکته مهم بعدی را موضوعات مربوط به راهکارهای میانبر دانست و عنوان کرد: آنچه که در حوزه نرخ رشد اقتصادی از برنامه چهارم تا به امروز مبنا قرار گرفته و بارهای در مجلس نیز مورد تاکید بوده است استفاده از ظرفیت تولید از حوزه بهره وری در اقتصاد کشور است. یک سوم از سهم رشد تولید در اقتصاد کشور بر اساس آنچه که تکالیف قانون بوده از محل بهره وری است که متاسفانه به دلایل مختلف انجام نشده است. لذا پیشنهاد کمیسیون اقتصادی این است که دولت، مجلس و دستگاه قضائی با تشکیل کارگروه تخصصی موضوع را به عنوان یک نکته مهم مد نظر قرار دهند، البته از هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که ماموریت اصلی‌شان اینگونه موارد است انتظار داریم گزارش های تخصصی‌شان را ارائه کنند که تاکنون هیچ گزارشی در ارتباط با دلایل عدم تحقق رشد گردشگری و پیشنهادات مرتبط با آن اجرایی نشده است که از این جهت باید پیگیری شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل استانی نیز گفت: پیشنهاد ما به استاندار کرمان این است که برنامه ریزی کنند برای اینکه معین های اقتصادی در استان مجددا فعال شود و خروجی آن بتواند محرومیت های منطقه را پوشش دهد و نتیجه اقدامات بتواند منجر به افزایش وضعیت بهبود معیشت به ویژه در جنوب و شرق استان شود.

وی در تذکر به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بابت توجه به بحث اماکن تاریخی استان با توجه به جایگاه سردار سلیمانی که قطب مقاومت در منطقه است، گفت: افتخار ما کرمانی ها این است که استان کرمان گردشگری مقاومت است، لذا تکمیل اماکن تاریخی و همچنین بافت های فرسوده و بازار تاریخی را کرمان را از وزیر میراث فرهنگی انتظار داریم.

پورابراهیمی ورود وزیر کشور و استاندار کرمان به موضوع حاشیه نشینی کرمان حائز اهمی دانست و درخواست کرد رسیدگی جدی به این موضوع داشته باشند تا ظرف بازه زمانی یکساله شاهد حل این مشکلات باشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت راه های مواصلاتی حوزه انتخابیه اش به وزیر راه و شهرسازی نیز تذکراتی داد و خواستار دوبانده شدن کرمان به رابر شد.

وی در خصوص صندوق بازنشستگی مس به وزیر تعاون نیز تذکر داد و گفت: بر اساس فرمایشات رهبری قرار است بخش دولتی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، این چه تصمیمی است که صندوق بازنشستگی را می خواهید دولتی کنید؟ این اقدام خلاف است و قطعا در برابر این قضیه خواهیم ایستاد.

پورابراهیمی در پایان از وضعیت کارگران و تولید در شرکت ذغال سنگ نیز ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۶ ۱۳:۱۴

آقای پور ابراهیمی بورس را درست کنید