• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1402021308026
  • خبرنگار : 90089

رحیم پورازغدی مطرح کرد؛

بین مذهبی عافیت طلب و انقلابیِ وسط میدان تفاوت هست

بین مذهبی عافیت طلب و انقلابیِ وسط میدان تفاوت هست
همایش دانشگاه تراز انقلاب اسلامی

یک استاد دانشگاه گفت: اگر بنیادها و نهادهای انقلابی نبودند جمهوری اسلامی تاکنون هفت کفن پوسانده بود و این‌ها از نبوغ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش ایسنا، در همایشی که دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برای تجلیل از آیت الله شهید دکتر مرتضی مطهری برگزار کرد چالشهای انقلاب اسلامی توسط حسن رحیم پورازغدی به تفصیل آسیب شناسی شد.

بین مذهبی عافیت طلب و انقلابیِ وسط میدان تفاوت هست

وی محتوای این همایش را به ارزیابی وضعیت موجود اختصاص داد و در پایان این نشست به رییس و سایر مسوولان دانشگاه جامع انقلاب اسلامی دانشگاه توصیه کرد: چهار دهه است که شعار «ما می‌توانیم» سر داده‌ایم و وضعیت امروز کشور همین است که مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیرشان با صنوف مختلف بیان کردند. حالا وقت آن است که شعار «ما می‌دانیم » و «ما می‌خواهیم» را بر این شعار مقدم کنیم تا از کلی‌گویی خارج شویم و برای رفع چالشها و مشکلات کشور برنامه و نقشه راهِ کاربردی ارائه دهیم.

رحیم پورازغدی با تفکیک قائل شدن بین نیروهای ستادی و نیروهای پای کار و زحمتکش، گفت: زمانی که کشور گرفتار مشکل و چالش می‌شود تا مشخص می‌شود که چه کسانی پای کار هستند و چه کسانی شعار پای کار بودن را می‌دهند. سررشته امور باید دست افرادی باشد که همواره در بطن مشکلات به مجاهده مشغولند. خدا هم مومنان عابد و مجاهدان و رزمندگان را هم سطح و هم مقام نمی‌داند. روحیه چمران، تمدن ساز است. او با این‌که در آمریکا بهترین رفاه و زندگی را داشت اما دنیا را رها کرد و به میدان سخت و رزم رفت و جان و فکرش را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که «افراد در شرایط سخت محک می‌خورند»، گفت: بین مذهبی عافیت‌طلب و انقلابیِ وسط میدان تفاوت هست.

وی متذکر شد: بین دو قطبی نظام و انقلاب باید راه میانه که  نظام انقلابی است در پیش گرفته شود و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی باید همانطور که مقام معظم رهبری مطرح کردند سراغ علم نافع برود.

رحیم پورازغدی در ادامه با بیان اینکه علم ما متناسب با مشکلات و شرایط کشور نیست، گفت: هنوز بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هیچ کس نتوانسته به این چهار سوال پاسخ دهد که چه تعداد دانشجو، در چه سطحی، در چه رشته‌هایی و با کدام بازار کار در آموزش عالی ما جذب می‌شوند؟ می‌دانید پاسخ یکی از وزاری علوم به این سوالات چه بود. جوابش این بود که این کارها مربوط به ما نیست مربوط به سازمان برنامه و بودجه است.

وی ادامه داد: اگرچه دانشگاههای ایران در سطح جهانی تولید علم دارند اما حقیقت ماجرا این است که کفه ترجمه علم بر کفه تولید علم می‌چربد به عبارت روشن‌تر در دانشگاهها و نهادهای علمی آسیب‌پذیر ترجمه علم بیشتر از تولید علم است. تا وقتی ترجمه علم بیشتر از تولید علم باشد یا در حوزه اقتصاد واردات بر صادرات بچربد نمی‌توانیم ملت تمدن‌سازی باشیم. به تعبیر رهبری سالهاست دیپلم بیکار را به کارشناس ارشد و دکترای بیکاری تبدیل کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه متذکر شد: مجذوبیت و مرعوبیت داخلی در برابر تمدن غرب طی 100 سال گذشته از داخل خانواده‌های مذهبی و نام‌گذاری اسم بچه‌ها و مشابهت آن با نام‌های غربی شروع می‌شود. مشکل ما این است که همه چیزهای خوب را می‌خواهیم اما برای رسیدن به آنها برنامه نداریم. بهترین قوانین را در مصوبات دستگاه‌های مسوول داشته‌ایم اما معلوم نیست خروجی این قوانین چیست. مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیرشان از مسوولان مربوطه پرسیدند طرح تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چه شد؟ اگر به این سوالات پاسخ ندهیم تمدن‌سازی بیشتر از یک شوخی نیست.

رحیم پورازغدی ادامه داد: در تاریخ انقلاب اسلامی تا این حد افراد تحصیلکرده و با سواد نداشته‌ایم اما انسانهای به درد بخور زیاد نشدند. در مصوبات کشور هم تمام خوبی‌های عالم را هم گفته‌ایم اما برنامه و هدفی برای رسیدن به آنها نداشتیم و صرفا به بیان یک سری اهداف کلی بسنده کردیم. اکنون وقت مشخص شدن برنامه‌ها و جزییات است. از مرحله ما «می‌توانیم» باید با نقشه راه به «ما می‌خواهیم» برسیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اسرار غلبه غرب بر جهان مدیریت علم است. غرب وقتی دانشمندان و نوابغ را از سراسر جهان به سمت خود دعوت کرد می‌دانست که چه می‌خواهد و برای رسیدن به اهدافش برنامه و پروژه داشت و به این ترتیب طی چند سال در زمینه‌های مختلف ابرقدرت شدند. ما برای تمدن‌سازی نیازمند مهندس و نقشه راه هستیم و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی باید نقش نردبان رسیدن به اهداف کلان را ایفا کند. در دانشگاه شما باید رابطه هدف و وسیله مشخص شود تا چند سال بعد دانشگاه شما هم به سرنوشت نظام آموزش عالی فعلی دچار نشود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: همه دانشگاهها از جمله دانشگاه شما باید نوشتن مقاله برای مقاله را کنار بگذارند. سوالم این است که آیا هدف از نوشتن مقاله چاپ آن در کتابچه‌ها و روزنامه‌ها بود؟ ایدئولوژی‌ها و فناوری‌های فاسد از آزمایشگاه‌ها و دانشگاههای فاسد بیرون آمد. امام خمینی هم گفتند همه مفاسد و همه خوبی‌ها از حوزه‌ها و دانشگاه‌های بد خارج می‌شود. دین و دنیای مردم در گرو اصلاح این دو کانون تربیت کننده انسان است. شهید مطهری این انسان آینده‌نگر هم نسبت به شروع کارهای خوب و ناتمام گذاشتن آنها به شدت هشدار می‌داد. درست است که انقلاب ما موجب تغییر در رژیم سیاسی شد اما رژیم‌های خانواده، اقتصاد، فرهنگ، رسانه، هنر و سینما، تعلیم و تربیت و بین‌الملل تغییر نکرد.

رحیم پورازغدی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها درست هدایت و مدیریت شود همه چیز کشور درست می‌شود. نمونه تجربه شده این دیدگاه در جنگ تحمیلی بود. دستاوردها و خلاقیتهایی که در دفاع مقدس توسط رزمندگان به کار گرفته شد بی‌نظیر و کم نظیر بود. اکنون نیز در موشک‌های نقطه‌زن، هسته‌ای، نانو تکنولوژی و برخی دانش‌ها دیگر نیز شاهد پیشرفت هستیم. اما نظام دانشگاهی و آموزش و پرورش و اقتصاد کشور همچنان عقب افتاده است. امکانات و منابع و نیروی انسانی به وفور داریم اما فاقد قرارگاهی که اینها را به درستی به هم متصل کند و از طریق نقشه راه و نردبان به اهداف برساند هستیم.

وی گفت: رهبری حوزه نظامی و رشته‌های خاص مثل هسته‌ای و سلولهای بنیادین را دست گرفتند و با تعریف هدف و استراتژی و نقشه راهِ درست کشور را در این عرصه‌ها پیشرفته کردند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از دلایلی که انقلابهای مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و نهضت تنباکو جوانمرگ شدند این بود که رهبران آنها کوتاه فکر کردند. این انقلابها متوجه کار بزرگی که کردند نشدند و به همین دلیل به عقب برگشتند.

همایش دانشگاه تراز انقلاب اسلامی

در ابتدای این همایش حسین قدیانی رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی اسلامی در سخنانی، گفت: سعی داریم با ادبیات جدیدی در آموزش عالی نقش آفرین شویم. بیانات اخیر رهبری درباره تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب ملاک ما برای حرکت در مسیر تمدن سازی و تحقق نگاه مهدوی است. آموزش و تامین کادر دانشگاهها در تراز انقلاب اسلامی را آموزش و پرورش خواهیم داد.

وی ادامه داد: امیدوارم گفتمان جدیدی از مدل بومی برای اصلاح نظام آموزش عالی شکل بگیرد و قطعا با مشارکت اساتید دانشگاه نواقص و اشکالات رفع خواهد شد. امیدوارم در محیط فرهیختگی و علم سرآمد دانشگاههای کشور شویم.

همایش دانشگاه تراز انقلاب اسلامی

در پایان این همایش از پنج نفر از اساتید برتر دانشگاه جامع انقلاب اسلامی و حسن رحیم پورازغدی با اهداء لوح و هدیه تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha