• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402040402230
  • خبرنگار : 71533

اخبار سیاسی ۴ تیر؛ انفعال کانادا در پرونده خاوری/آغاز تحرکات انتخاباتی

اخبار سیاسی ۴ تیر؛ انفعال کانادا در پرونده خاوری/آغاز تحرکات انتخاباتی

امروزِ سیاستمداران و مسئولان در حالی گذشت که سخنگوی قوه قضائیه گفته پرونده خاوری با کم‌کاری دولت کانادا برای استرداد وی به جای تازه‌ای نرسیده و دادستان کشور خبر داده فنس‌کشی در پتروشیمی میانکاله غیرمجاز است. رئیس‌جمهوری از سفرای جدید خواسته دیپلماسی پرتحرک و هوشمندانه‌ای داشته باشند و وزیر کشور برای اجرای قانون جدید انتخابات اعلام آمادگی کرده است. در این میان ۹ نفر هم در جریان پرونده مسمومیت الکلی استان البرز دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز رهبری انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از خانواده شهدا، با تبیین جایگاه خانواده شهدا، قهرمانان برتر تاریخ کشور را شهدا دانستند و اهالی هنر و رسانه را به تلاش هرچه بیشتر در زنده‌ نگه‌داشتن هنرمندانه یاد شهدا و الگوسازی برای نسل جوان فراخواندند. ایشان در این دیدار همچنین انقلاب اسلامی را نجات‌دهنده ایران از سقوط به دره «انحطاط اخلاقی،‌ دینی و سیاسی» خواندند و افزودند: جوانان کشور بعد از پیروزی انقلاب هم در همه حوادث سینه سپر کردند و با شکست دشمن در توطئه‌های مختلف و تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها، به ایران عزت و سرافرازی بخشیدند.

مسعود ستایشی که روز گذشته میهمان خبرگزاری ایسنا بود در گفت‌وگوی خود درباره اقدامات دستگاه قضایی برای بازگرداندن محمودرضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی و از متهمان اصلی پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی  به کشور گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده رخ نداده است. درخواست استرداد و اعلان قرمز در خصوص خاوری انجام شده است، اما دولت کانادا همکاری لازم را در خصوص استرداد خاوری نمی کند و  او حسب موازین قانونی، تحت تعقیب قضایی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در دیداری با نمایندگان مجلس با بیان اینکه ما چیزی پنهان از نمایندگان مردم در مجلس نداریم، تاکید کرد: این فضا و بستر برای نمایندگان مجلس فراهم شده تا علاوه بر بازدید از مراکز و مراجع مختلف قضایی، بتوانند در چارچوب موازین قانونی از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها نیز بازدید به عمل آورند و از نزدیک و به صورت ملموس در جریان مسائل حوزه زندانبانی و تحولات این بخش قرار گیرند.

سیدابراهیم رئیسی هم امروز میزبان سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ کشور جهان بود که در این دیدار بر رویکرد دولت برای بازگرداندن تعادل به سیاست خارجی تاکید کرد و ارتقای روابط با کشورهای همسایه، دوست و همسو را یادآور شد و گفت: سیاست خارجی باید در خدمت افزایش قدرت ملی کشور باشد و در این راستا به‌کارگیری دیپلماسی پرتحرک و هوشمند ضروری است که در این راستا باید از ظرفیت‌ حضور و عضویت در سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای به بهترین شکل برای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بهره گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با لارس لوکه راسموسن همتای دانمارکی خود با اشاره به آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن، باردیگر موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ در اوکراین را یادآور شد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، مخالف جنگ است و راهکار سیاسی را برای حل این بحران پیشنهاد داده است. ما اعتقاد داریم هرگونه تسلیح یک طرف در جنگ، به تشدید تنش و کاهش ثبات در منطقه منجر می‌شود.

ماجرای فنس‌کشی پروژه پتروشیمی میانکاله هم واکنش دادستان کل کشور را به همراه داشت و محمدجعفر منتظری در این رابطه با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس سازمان محیط زیست درباره این موضوع، اظهار کرد: از وی سوال کردم آیا شما مجوزی به این آقا دادید تا بتواند در آن منطقه چنین تاسیساتی را به وجود بیاورد که پاسخ منفی داد و گفت ما مجوزی ندادیم. منتظری همچنین یادآور شد: آقای سلاجقه گفت دولت مصوبه‌ای دارد و این مصوبه باید یا اصلاح یا ابطال شود و قول داد این موضوع را در دولت مطرح کند. بنا بر آنچه گفته شد از نظر دولت این کار مجاز نیست و حتما مانع آن خواهند شد و چنانچه نیاز به ابطال یا اصلاح مصوبه دولت باشد حتما موضوع پیگیری می‌شود.

امروز جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برای هدفگذاری تولید ۱۹ میلیون کالای خانه در سال جاری و تامین ۱۵۰ هزار جهیزیه باکیفیت، ارزان قیمت و اقساطی جهت ازدواج جوانان در میان اقشار کم درآمد برگزار شد که محمد مخبر در این جلسه از رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی خواست ظرف چند روز آینده نیازها وانتظارات خود از دولت را احصاء و در جلسه آتی ارائه دهند تا تصمیمات لازم برای رونق بخشیدن به صنعت لوازم خانگی و تامین مطالبات دولت از این صنعت گرفته شود.

احمد وحیدی نیز در نشست ستاد انتخابات کشور با تاکید بر آماده‌سازی مقدمات برای برگزاری مطلوب انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲، تامین زیرساخت‌های فنی متناسب با طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی همچون سامانه پیش ثبت‌نام را امری ضروری دانست.

از طرفی منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم با اعلام اینکه شعار انتخاباتی این تشکل سیاسی بزودی رونمایی می‌شود، گفت: شورای وحدت برای انتخاب کاندیداهای لیست خود اول نمایندگان فعلی را ارزیابی می‌کند، بعد در برخی شهرها بر اساس چارچوب شورای وحدت، کاندیداهای جدید را گزینش خواهد کرد.

معاون اول قوه قضاییه هم در اظهاراتی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده مسمومیت الکلی در استان البرز، گفت: طبق آخرین گزارش در جریان بررسی این پرونده ۹ نفر که تعدادی از آن‌ها سرشبکه و تولیدکننده هستند دستگیر شده‌اند و ۱۷ نفر نیز فوت کردند. محمد مصدق با اشاره به اقدامات قضایی در دادگستری این استان برای پیگیری پرونده، اعلام کرد: در حال حاضر یکی از متهمان متواری است و به دنبال دستگیری وی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha