• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402052314419
  • خبرنگار : 71480

پاسخ کوهکن به ایسنا

چرا گاهی بخشی از جامعه پیشرفت‌های کشور را نمی‌پذیرد؟

چرا گاهی بخشی از جامعه پیشرفت‌های کشور را نمی‌پذیرد؟

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت روایت باورپذیر از پیشرفت‌های کشور، گفت: پیشرفت‌های کشور براساس آمار مستدل و ارقام و اعداد دقیق به جامعه و بخصوص جوانان ارائه شود.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت روایت پیشرفت کشور برای جامعه، اظهار کرد: این‌که پیشرفت‌های کشور برای بخشی از جامعه خیلی مشهود نیست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به نظر من یک دلیل این می‌تواند باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارائه همه خدمات برای مردم وظیفه ذاتی دولت تلقی شد بنابراین همه اقدامات دولت دیگر جلوه و نمودی نداشت. وقتی شما یک نابینا را از خیابان رد می‌کنید، کسانی که این صحنه را می‌بینند شما را تحسین خواهند کرد زیرا این کار وظیفه شما نبوده و کار اخلاقی انجام داده‌اید البته ممکن است به زبان هم نیاورند اما از کار شما  در نزد خود تقدیر می کنند. این مساله در مورد دولت صدق نمی‌کند.

مسئولان در ابتدای انقلاب گفتند که وظیفه دولت خدمات رسانی به روستاها و شهرهای دورافتاده است

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با یک کشور طاغوت‌زده مواجه بودیم و هزاران روستا آب، برق و جاده نداشتند و وضعیت شهرها هم مناسب نبود. همه مسئولان در آن مقطع گفتند انقلاب شده و وظیفه دولت این است که جاده،‌ آب و برق به روستاها و شهرهای دورافتاده بکشانیم به گونه‌ای که جهاد سازندگی با تلاش زیاد برای روستاهای کم‌جمعیت کیلومترها راه درست می‌کرد و می‌گفت خدمت به این مردم وظیفه ما است. در همان مقطع حجم گسترده‌ای از کارهای عمرانی و آبادانی شروع شد تا اینکه جنگ تحمیلی آغاز شد و اولویت کشور به سوی دفاع رفت.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مقطع دفاع مقدس با توجه به محدودیت اعتبارت، قرار شد کلنگ پروژه جدیدی به زمین نخورد و ابتدا حدود ۲۰ هزار پروژه نیمه تمام به سرانجام برسد اما ۵ یا ۶ سال بعد از این تصمیم، براساس آماری که گرفته شد پروژه‌های نیمه تمام ۲/۵ برابر شده بود چون مردم شهرها یا روستاها به فرمانداران مراجعه کرده و تقاضای اجرای پروژه‌ای داشتند و فرماندار پیشنهاد می‌داد که مردم بین خودشان پولی جمع کرده و پروژه‌ای را آغاز کنند تا در صف پروژه‌های نیمه تمام قرار بگیرد.

وقتی یک پروژه سر وقت تکمیل می شد، جشن می‌گرفتند

وی با بیان اینکه کار به جایی رسید که کل بودجه عمرانی کشور ۴۵ هزار میلیارد تومان بود اما هزینه پروژه‌های نیمه‌تمام حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان شده بود، تصریح کرد: نتیجه این شد که که تکمیل این پروژه‌ها به درازا کشید و این ذهنیت برای مردم شکل گرفت که این پروژه‌ها به زودی افتتاح نمی‌شود البته واقعیت هم همین بود و ساخت یک بیمارستان ۱۵ سال طول کشیده است. در این شرایط کار به جایی رسید که وقتی یک پروژه سر وقت تکمیل می شد، جشن می‌گرفتند. گاهی هم خواسته به حق مردم مثلا آبرسانی آنقدر طولانی می شد که گروه‌های جهادی پای کار آمدند و آن را تکمیل کردند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در مقطعی یک دولت تصمیم گرفت که اعتبارات را صرف پروژه‌هایی کند که بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارند یا اینکه پروژه‌ها را واگذار کند اما نمایندگان به دولت فشار آوردند که پروژه‌های حوزه انتخابیه آنها متوقف نشود و دولت هم به سمت این کار نرفت.

در ارائه آمار از پیشرفت‌های کشور کوتاهی شده است

کوهکن در ادامه با بیان اینکه پیشرفت در پروژه‌های عمرانی برای مردم ملموس است اما پروژه‌های بخش فناوری و صنعتی باید برای مردم تبیین و تبلیغ شود، گفت: گاهی در ارائه آمار از پیشرفت‌های کشور کوتاهی شده است. امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بارها تاکید داشتند که اقدامات انجام شده برای مردم بازگو شود اما مسئولان می‌گفتند ما این کارها را برای خدا انجام داده‌ایم و نیازی به تبلیغ آنها نیست. الان کاری که دستگاه‌ها می‌توانند برای بیان پیشرفت کشور انجام دهند این است که آماری مستدل و براساس ارقام و اعداد از اقدامات حوزه خود ارائه دهند و آن را با قبل از انقلاب مقایسه کنند.

وی همچنین افزود: در افتتاح پروژه‌ها فقط مسئولان و خانواده شهدا حضور نداشته باشند و از اقشار مختلف از جمله روسای مراکز آموزش عالی دعوت کنند تا آنها از نزدیک با این پروژه‌ها نزدیک شوند. به جای گزارش‌های یک سویه در صداوسیما، برنامه‌هایی مبتکرانه تهیه شود تا برای مردم جاذبه داشته باشد. فیلم‌هایی از پیشرفت کشور تهیه شود. قبل انقلاب در تهران حلبی‌آباد داشتیم اما الان تهران یکی از زیباترین و پاکیزه‌ترین شهرهای جهان است که هم در شمال و هم در جنوب آن پارک‌های زیبا تا خیابان و بزرگراه‌های مناسب دارد. با تهیه فیلم‌های جذاب این پیشرفت‌ها باید برای مردم بازگو شود.

وعده‌های غیرقابل تحقق یکی از دلایل سرخوردگی مردم است

کوهکن در ادامه با بیان اینکه وعده‌های غیرقابل تحقق یکی از دلایل سرخوردگی مردم از اقدمات انجام شده در کشور است، گفت: داوطلبان در زمان انتخابات وعده‌هایی می‌دهند که کارشناسی نبوده و قابلیت تحقق ندارد. نماینده بعد از رای آوردن هم نمی‌تواند وعده خود را محقق کند. گاهی هم از داخل شهرستان‌ها و استان‌ها برای دریافت اعتبار به دولت فشار آورده می شود در حالیکه اعتبارات محدود است. البته این وعده ها از سوی مسئولان غیرمرتبط داده می شود چون مسئولان دولتی از محدودیت‌ها اطلاع داشته و محتاط‌ترند.

جوانان معترض را با مجموعه‌ای از پرسش‌ها به اروپا بفرستیم

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به ایجاد موزه جنگ در مسکو و بازدید دانش آموزان روسی از این موزه، بیان کرد: ما اقدامات خود را به نسل جوان نشان نداده‌ایم. من پیشنهاد داشتم که دانش آموزان از تصفیه‌خانه اصفهان بازدید کنند تا از نزدیک ببینند چه زحمت و هزینه‌ای برای تهیه آب سالم می‌شود تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود. سال گذشته که در کشور اعتراضات شکل گرفته بود، من پیشنهاد دادم که تعدادی از همین جوانان معترض را با مجموعه‌ای از ۵۰ -۴۰ پرسش به کشورهای اروپایی یا استرالیا ببریم و از آنها بخواهیم جواب این پرسش‌ها را بدست آورند. نیازی هم به توجیه آنها نیست زیرا خودشان تحقیق کنند که ساعات کار، هزینه‌ها و درآمدها در این کشورها چگونه است. مثلا کشور قطر که جام جهانی را برگزار کرد را با ایران مقایسه کنند که چقدر جمعیت و منابع نفت و گاز دارد. چند شهر و روستا دارد و در کل این کشور چند ورزشگاه وجود دارد و آن را با جمعیت ایران و تعداد شهرها و روستاها و میزان منابع ایران مقایسه کنند. این جوانان را باید با مجموعه‌ای از پرسش به این کشورها بفرستیم تا به جای نقطه‌نگری، نگاه جامعی بدست آورند.

به شایعات در فضای مجازی پاسخ داده شود

وی در پایان با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد شایعه و ابهام در فضای مجازی، گفت: در حال حاضر یکی از تلاش‌های دشمن، انتشار فیلم‌های مستهجن از روحانیون است. یک فیلم را یک نفر برای من فرستاد. من به او گفتم قبای روحانیون تا ساق پا است نه زانو. به او فهماندم که این فیلم غیرواقعی و ساختگی است تا روحانیت را بدنام کنند. باید نسبت به این شایعات فضای مجازی، روشنگری کرد تا جوانان فریب دشمن را نخورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۴ ۰۷:۲۴

کامنت هات کجاست?!باید مخطبین کامنتهاروببینند