• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402061409426
  • خبرنگار : 71560

آذری:

دولت در ادامه راه چابک‌سازی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد

دولت در ادامه راه چابک‌سازی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مسائلی که باعث شده تلاش‌های شبانه‌روزی دولت در طول ۲ سال گذشته آنطور که باید دیده نشود، سنگینی بدنه دولت بوده و لازم است دولت در ۲ سال باقی مانده از عمر خود چابک‌سازی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

علی آذری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌هایی که دولت سیزدهم در سال سوم فعالیت خود باید به آنها بپردازد، بیان کرد: در مورد موفقیت دولت سیزدهم و تلاش هایی که انجام می‌دهد همه یک نظر بوده و همه بر این باورند که دولت تلاش‌های ارزشمندی را برای بهبود شرایط کشور انجام داده است، اما  از آنجا که کشور تحت تاثیر فشارهای خارجی و تحریم‌هاست، برخی از فعالیت‌های دولت تحت تاثیر این مشکلات اقتصادی قرار گرفته و موجب نارضایتی مردم را فراهم می کند. پیشنهاد بنده برای دولت این است که یک تفکر استراتژیک برای توسعه کشور تعریف کند. قبلا بحث جراحی اقتصادی مطرح شد، اما یک خروجی که مردم ببینند تا به امروز نداشته است.

تا زمانی که سنگینی بدنه دولت و تعداد بالای کارمندی که در سیستم دولتی جمع شده است ساماندهی نشود، تلاش های شبانه روزی دولت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائلی که باعث شده تا تلاش های شبانه روزی دولت در طول دو سال گذشته آنطور که باید دیده نشود، سنگینی بدنه دولت است. بارها بنده در خصوص ضرورت چابک سازی دولت به رئیس جمهور گفته‌ام. تا زمانی که این سنگینی بدنه دولت و تعداد بالای کارمندی که در سیستم دولتی جمع شده است، ساماندهی نشود، تلاش‌های دولت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. امروز یک کشور  که حدود ۸۵ میلیون جمعیت دارد نباید فقط ماهانه بالغ بر ۱۱۰ همت حقوق به کارمندان دولتی پرداخت کند.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر این ۱۰ میلیون کارمندی که اکنون در بدنه دولت فعال هستند، اجازه نمی‌دهند که کارها روی ریل ساده پیش برود؛ به عنوان مثال مجلس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را به تصویب رسانده است اما خروجی آن چگونه است. پیشنهاد بنده اعتماد به بخش خصوصی و جدا کردن بدون تعارف یک بخش از نظام اداری دولتی و اعطای آن به بخش خصوصی است. کارمندانی که امروز در دولت فعال هستند، اکثر آنان سن و سال بالایی دارند. این تفکر پیر اجازه نمی دهد که جراحی اقتصادی به درستی انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت بایستی چابک سازی را در عمل اجرایی کند. نظام اداری نیاز به چابک سازی دارد. دولت باید با شجاعت این کار را انجام دهد. از طرف دیگر ما یکی از کشورهایی هستیم که تراکم قوانین بسیار بالایی داریم. این موضوع نیز برای ما مصیبت شده است. قوانین متراکمی که در مجلس به تصویب می رسد برای دولت دست و پا گیر شده است. دولت و مجلس باید بنشینند و در وهله اول ساده سازی قوانین و مقررات را در دستورکار خود قرار دهند و انجام شود. امروز ما در حالت اضطرار هستیم و همه باید این را قبول کنیم.

تا زمانی که بیش از ۳۰ استان و بیش از هزار شهر و شهرستان کشور زندانی تهران برای تصمیم گیری باشد، راهی برای توسعه نداریم

وی افزود: از سوی دیگر تمرکز تصمیم گیری در تهران باید شکسته شود. تا زمانی که بیش از ۳۰ استان و بیش از هزار شهر و شهرستان ما زندانی تهران باشند، راهی برای توسعه نداریم. در وضعیت حاضر ما یک مشکل اساسی داریم. در حوزه صنعت به چند دلیل مشکل داریم. امروز اگر اقتصاد ما به نحوی است که اذهان عمومی را درگیر کرده و مشکلات اقتصادی منجر به نارضایتی عمومی شده است، ما در حوزه اقتصاد خوب عمل نکردیم. در شناخت مسائل و رفتار در حوزه اقتصاد به درستی پیش نرفته‌ایم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما پیچیدگی‌های اقتصادی زیادی داریم. از طرف دیگر اگر دولت نتواند مشکل آب را حل کند، وضعیت جدی می‌شود.علی رغم اینکه می دانیم کشور به سمت وضعیت گرم و خشک پیش می رود  اما همچنان چاه های کشاورزی حفر می شود و سیستم کشاورزی ما به صورت قدیمی است. یک ارگانی مانند جهاد کشاورزی باید راهکاری برای حکمرانی درست در حوزه کشاورزی ارائه دهد. دولت اگر در حوزه آب یک تغییر رفتار ندهد، ما در حوزه آب با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. میانگین بارش‌ها در جهان روبه کاهش است.

وی در پایان بیان کرد: در مجموع باید بگویم شخص رئیس جمهور و برخی از مجموعه های دولتی تلاش زیادی برای بهبود شرایط در طول دو سال گذشته انجام داده اند، اما نظام سنگین اداری از یک سو و از طرف دیگر عدم شناخت درست از مسائل سبب شده تا تمام این تلاش ها به نتیجه واقعی نرسد. هر نماینده شناسنامه منطقه خود است. باید از ظرفیت نماینده برای پیشبرد منافع ملی استفاده کرد. گام های دولت در حوزه سیاست خارجی و پیوستن به پیمان شانگهای و بریکس در وضعیت اقتصادی کشور و توسعه اقتصادی موثر است. یک قسمت کار فعالیت های بین المللی است. دولت باید دیپلماسی خارجی خود را پرقدرت ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha