• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402061710475
  • خبرنگار : 30057

رفع چالش‌های صنعت فرش ماشینی با اجرای پایان‌نامه‌های نیازمحور

رفع چالش‌های صنعت فرش ماشینی با اجرای پایان‌نامه‌های نیازمحور

رییس مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد کاشان، منطقه کاشان و آران و بیدگل را بزرگترین قطب متمرکز فرش ماشینی کشور توصیف کرد و گفت: ما هم در قالب قراردادهای برون دانشگاهی و هم در قالب پایان‌نامه‌های کارشناس ارشد، نسبت به رفع چالش‌های صنعت فرش ماشینی اقدام کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر شایا محمودیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از سرای نوآوری فرش ماشینی دانشگاه آزاد کاشان با اشاره به آغاز فعالیت این مرکز از سال ۹۰، گفت: با توجه به اینکه منطقه کاشان و آران و بیدگل بزرگترین قطب متمرکز فرش ماشینی کشور است و با راه‌اندازی رشته مهندسی نساجی از سال۱۳۹۲ در این دانشگاه، وجود یک مرکز تحقیقات در حوزه فرش ماشینی احساس می‌شد و با توجه به پتانسیل دانشگاه و وجود اساتید و آزمایشگاه‌های مجهزی که داشتیم، تصمیم گرفته شد تا این مرکزتحقیقات را پایه‌گذاری کنیم.

محمودیان با بیان اینکه در این مرکز تحقیقات در سه حوزه فعالیت داریم، در این باره توضیح داد: یکی از حوزه‌ها، حوزه تحقیقاتی است که به پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت، اختصاص دارد، به این معنا که صنعت دارای چالش‌هایی است که باید مرتفع شود.

رییس مرکز تحقیقات فرش ماشینی، خط تولید، نقشه فرش، ماشین‌آلات و صادرات را از جمله این چالش‌ها نام برد و ادامه داد: این پروژه‌ها در قالب قراردادهای برون دانشگاهی و هم در قالب پایان‌نامه‌های کارشناس ارشد پیگیری می‌شود.

محمودیان،برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی فرش ماشینی را از دیگر اقدامات این مرکز دانست و گفت: مخاطبان این دوره‌ها که به صورت وبینار و سمینار برگزار می‌شود، فعالان صنعت نساجی، دانشجویان و اساتید است.

وی اضافه کرد: یکی از دوره‌هایی که به صورت مستمر برگزار می‌شود، دوره طراحی فرش است که دوره بیست و دوم آن در حال برگزاری است. این دوره از جمله دوره‌های بسیار مورد نیاز صنعت فرش ماشینی و مورد استقبال صنایع، دانشجویان و علاقه‌مندان و هنرمندان است. هنرجویانی که در این دوره ثبت نام می‌کنند و گواهی دریافت می‌کنند، پس از اتمام دوره، خیلی سریع جذب بازار و کارخانه‌ها می‌شوند.

محمودیان حوزه سوم را خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: آزمایشگاه این مرکز تحقیقات آزمایشگاه همکار استاندارد است و در این قالب، ۲۰ قرارداد ۳ ساله با صنایع داریم و به صورت مستمر خدمت رسانی می‌کنیم و همچنین خدماتی در قالب مشاوره و خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهیم،در این حوزه نزدیک به ۲ هزار خدمت آزمایشگاه به صنایع ارائه می‌دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با این فعالیت ها، گامی در جهت ارتقای صنعت ماشینی برداشته شود.

محمودیان با اشاره به خدمات آزمایشگاهی این مرکز تحقیقات خاطر نشان کرد: خدمات تخصصی ما در حوزه استانداردها و ویژگی‌های فرش است؛ چرا که فرش ها باید دارای استانداردهایی در حوزه ثبات رنگ، جنس نخ و ابعاد باشند.

وی تاکید کرد: ما به زودی استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را دریافت خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha