• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402061710495
  • خبرنگار : 30057

آزمایشگاه صنعت فرش ماشینی در انتظار دریافت ایزو/مقایسه دوام فرش اکریلیک با ابریشمی

آزمایشگاه صنعت فرش ماشینی در انتظار دریافت ایزو/مقایسه دوام فرش اکریلیک با ابریشمی

مدیر آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی دانشگاه آزاد کاشان با بیان اینکه این آزمایشگاه، آزمایشگاه همکار اداره استاندارد است، اعلام کرد: این آزمایشگاه در نوبت اخذ ایزو ۱۷۰۰۲۵ است و اولین آزمایشگاه دانشگاهی است که چنین استانداردی را در حوزه صنعت فرش ماشینی اخذ می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر توانا، عضو هیات علمی گروه تکنولوژی نساجی دانشگاه آزاد کاشان با بیان این‌که آزمایشگاه تخصصی که آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد است، در سه سطح، خدمات آزمایشگاهی را به صنعت و پژوهشگران ارائه می‌دهد، گفت: پایین‌ترین سطح خدمات این آزمایشگاه اجرای یکسری از آزمایش‌ها برای استانداردهای اجباری مورد درخواست اداره استاندارد برای فرش ماشینی است.

وی افزود: اداره استاندارد کاشان با شرکت بازرسی طرف قرارداد، نمونه‌برداری‌های سر زده دارد تا بر روی این نمونه‌ها آزمایش‌های کنترلی انجام دهد. در این آزمایش‌ها مسائل ایمنی و بهداشتی کمرنگ است و بیشتر مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان فرش ماشینی می‌شود تا آنچه که در پشت فرش نوشته می‌شود، با واقعیت تطبیق داشته باشد. همکاری ما با اداره استاندارد در راستای انطباق نوشته‌های پشت فرش با واقعیت است.

توانا، سطح دوم خدمات این آزمایشگاه را انجام تست‌های مربوط به استانداردهای تشویقی فرش ماشینی ذکر کرد و ادامه داد: اگر شرکتی بخواهد فرش تولیدی خود را صادر کند و یا از برچسب استاندارد استفاده کند، ما خدمات مربوط به این نوع آزمایش‌ها را اجرایی می‌کنیم.

مدیر آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی دانشگاه آزاد کاشان، استانداردهای تشویقی فرش ماشینی را شامل نخ و آهار و رنگ دانست و یاداور شد: سطح دیگر خدمات رفع اختلافات قضایی است. به این معنا که اظهار نظرهای فنی آزمایشگاه و کمیته فنی آن به ما ارجاع می‌شود و ما در خصوص بعضی از مسائل که حتی دستورالعمل استانداردی در استاندارد ملی وجود ندارد، کمیته فنی تشکیل می‌دهیم و با انجام آزمایشات و بحث و بررسی فنی در نهایت نظر کارشناسی ارائه خواهد شد.

انجام تست‌های استاندارد فرش ماشینی در کاشان

توانا با اشاره به استقرار استاندارد ایزو ۱۷۰۰۲۵ در این آزمایشگاه گفت: آزمایشگاه تخصصی فیزیک نساجی و فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان الان در نوبت اخذ ایزو ۱۷۰۰۲۵ است و اولین آزمایشگاه دانشگاهی است که چنین استانداردی را اخذ خواهد کرد.

وی آزمایشات مربوط به فیزیک نساجی را شامل مواردی چون آزمایش‌های رطوبت، رسانایی، اصطحکاک و الکتریسته عنوان کرد و ادامه داد: یکی از تجهیزات این آزمایشگاه مربوط به فشار پذیری فرش ماشینی است. این تست، بارگذاری استاتیکی فرش ماشینی است که در واقع معادل فشار وارد شده از سوی اجسام قرار گرفته بر روی فرش ماشینی مانند پایه دکور و مبل است.

توانا این آزمایش را نوعی شبیه‌سازی عنوان کرد و گفت: نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که فرش تا چه مدت زمانی بعد از فشرده شدن توسط پایه اجسام، به ضخامت قبل خود می‌رسد.

وی دستگاه بارگذاری دینامیکی را از دیگر تجهیزات این آزمایشگاه نام برد و یادآور شد: این دستگاه نوعی شبیه‌ساز پا خوری فرش است که طی آن فرش به مدت ۲۴ ساعت تحت فشاری به میزان ۷ کیلوپاسکال قرار می‌گیرد و بعد از ۲۴ ساعت استراحت، بررسی می‌شود که فرش چه میزان ضخامت خود را به دست می‌آورد.

به گفته وی، بر اساس استانداردها فرش بعد از ۲۴ ساعت باید ۸۰ درصد از ضخامت خود را به دست آورد.

توانا، ثبات رنگ فرش در مقابل نور، شست و شو و حلال‌های آلی و مالش را از دیگر تست‌های این آزمایشگام نام برد و یادآور شد: در صورتی که رنگ مورد استفاده در نخ فرش استاندارد نباشد، بر اثر تماس لباس و کفش رنگ آن از بین می‌رود، ضمن آنکه در برخی مواقع موجب پس دادن رنگ بر روی لباس‌های رنگ روشن خواهد شد. از این رو ثبات رنگ در مقابل مالش یکی از استانداردهای فرش ماشینی محسوب می‌شود که در دستورالعمل ویژگی‌های استاندارد ملی ایران هم موجود است.

وی انجام آزمایشات مربوط به ثبات رنگ در مقابل شامپو کردن را از دیگر تست‌های این آزمایشگاه دانست و اظهار کرد: ابعاد فرش نیز نباید درصدی بیشتر از ابعاد اسمی مندرج شده در برچسب پشت فرش، انحراف داشته باشد؛ ضمن آنکه ضخامت فرش و استحکام ریشه و خواب فرش نیز باید منطبق با برچسب آن باشد.

استقرار یک استاندارد بین‌المللی

تونا با بیان اینکه دستورالعمل ایزو بسیار دشوار است، گفت: اکنون آزمایشگاه‌های انگشت‌شماری در زمینه فرش ماشینی، ایزو ۱۷۰۰۲۵ را دریافت کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان در خصوص نخ‌های مورد استفاده در فرش‌های ماشینی، توضیح داد: عمده فرش ماشینی داخل ایران از نخ اکریلیک تولید می‌شود که کمتر از ۱۰ این نوع نخ وارداتی است و گریدهای خاصی از این نخ با تراکم بافت بالا، از خارج به‌ویژه از ترکیه وارد می‌شود، اما بقیه نخ‌های مورد استفاده در کاشان تولید می‌شوند.

وی اضافه کرد: الیاف پلی‌اکریلیک نیز در اصفهان تامین می‌شود. این شرکت ظرفیت تولید ۴۰ درصد اکریلیک ایران را دارد، اما هنوز این ظرفیت اجرایی نشده است. در مدیریت جدید تلاش می‌کنند این ظرفیت را اجرایی کنند.

توانا در خصوص الیاف فرش‌های ابریشمی، گفت: فرش‌های ابریشمی که می‌بینیم، در واقع از الیاف پلی استر است که قیمت ارزان‌تری دارد، چون ۱۰۰ درصد الیاف آن داخلی است و حتی زنجیره پلیمری آن در داخل وجود دارد. این نوع فرش‌ها هر چند ارزان‌تر و با نقش و نگارهای زیباتر هستند، ولی دوام کمتری دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha