• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402062012206
  • خبرنگار : 30057

قائم‌مقام انجمن رمز ایران عنوان کرد

نگرانی از کم شدن رغبت دانش آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی

نگرانی از کم شدن رغبت دانش آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی

قائم‌مقام انجمن رمز ایران،با اشاره به نیاز کشور به تامین نیروهای متخصص در حوزه فناوری افتا، گفت: با توجه به آمارهای مرتبط با کاهش تعداد دانش‌آموزان و کم شدن رغبت آنها برای تحصیل در رشته ریاضی طی چند سال گذشته و نگرانی‌های شدید از تداوم این وضعیت، لازم است با هدف جذب دانش‌آموزان و ترغیب خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان در علوم ریاضی به عنوان علم پایه برای توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های مورد نیاز آینده کشور از جمله فناوری افتا، به موضوع عمومی‌سازی آموزش رمزشناسی و افتا به عنوان یکی از زمینه‌های شغلی جذاب برای فارغ‌التحصیلان این علوم توجه شود.

دکتر محمود سلماسی‌زاده دبیر و قائم‌مقام انجمن رمز ایران در گفت‌وگو با ایسنا، علاقه‌مند سازی دانش آموزان به حوزه افتا را از طریق ایجاد قطب «رمزشناسی و افتا» در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، برگزاری مسابقات دانش‌آموزی رایانشی و سایبری مانند «دهکده امنیت و رمز» که دو دوره آن قبلاً توسط انجمن رمز ایران با موفقیت برگزار شده است و اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان ریاضی آموزش‌و پرورش برای توسعه و تعمیق آموزش‌های پایه رمزشناسی و امنیت اطلاعات و ارتباطات در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه دانست.

دبیر انجمن رمز ایران ادامه داد: این انجمن با ایجاد محیط علمی‌آموزشی و همکاری با عموم فعالان حوزه افتای کشور توانسته است نقش مؤثری در بیان مسائل و مشکلات کلان حوزه افتا (امنیت سایبری) ایفا کند و راهکارهای مورد نیاز این حوزه را نیز ارائه دهد.

وی افزود: با تأکید بر اهمیت این نقش‌آفرینی، انتظار از مراجع ذی‌ربط این است که در تصمیم‌گیری‌های خود برای حوزه افتا به یافته‌ها، راهکارها و پیشنهادهای ارائه شده از سوی این انجمن توجه بایسته داشته باشند.

دبیر انجمن رمز ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی، زندگی تمام افراد جامعه تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و امنیت دنیای واقعی با امنیت دنیای مجازی آنها پیوند خورده است، گفت: ساده‌ترین تأثیر این پیوند، مخاطراتی است که از ناحیه سودجویان به صورت فزاینده‌ای متوجه کاربران ناآشنا با این فضای جدید می‌شود؛ از این رو انجمن رمز ایران در کنار مسئولیت علمی و دانشگاهی که برعهده دارد، وظیفه اجتماعی خود می‌داند در راستای آگاهی‌بخشی عمومی و همگام با نهادهای تصمیم‌ساز، اقدامات موثر علمی، آموزشی و ترویجی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در این مسیر توجه به تدوین استانداردهای ملی بر اساس تجربیات جهانی برای آموزش امنیت سایبری در کشور و همچنین اشاعه دانش اولیه و فرهنگ استفاده امن از فضای مجازی در سطوح مختلف، به ویژه برای معلمان و دانش‌آموزان، از جمله ضروری‌ترین اقداماتی هستند که باید مورد توجه دقیق و حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های حاکمیتی ذی‌ربط قرار گیرند.

سلماسی‌زاده با تاکید بر اینکه مفهوم امنیت با پیشرفت در فناوری‌های ارتباطی نوین و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دستخوش تغییرات بارزی شده است، اظهار کرد: امروزه با مفهوم جدیدی از امنیت به نام «امنیت نرم» مواجه هستیم که نه صرفاً بر مبنای قدرت بازدارندگی یا کنترل سلبی، بلکه بر اساس «اعتماد» افراد به یکدیگر شکل گرفته است. این نوع امنیت بر مبنای کنترل‌های ایجابی عمل می‌کند و در کنار امنیت سخت، یک مکمل اجتناب‌ناپذیر برای امنیت سامانه‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی محسوب می‌شود.

دبیر انجمن رمز ایران با تاکید بر ضرورت پرداختن به مفاهیم نظری امنیت نرم توسط جامعه علمی و پژوهشگران حوزه افتای کشور، تاکید کرد: در این راستا ضروری است نهادهای مسئول، ایجاد و توسعه سامانه‌های رصد و مقابله با تهدیدات نرم سایبری را نیز که تاکنون به نحو بایسته به آنها پرداخته نشده است، در دستور کار خود قرار دهند.

قائم‌مقام انجمن رمز ایران اضافه کرد: امروزه جنگ نرم و به ویژه نوع رسانه‌ای آن در ترکیب با جنگ اقتصادی و سیاسی، به جنگ ترکیبی پیچیده‌ای تبدیل و به جوامع تحمیل می‌شود لذا مقابله و دفاع در مقابل آن با دیدگاه «امنیت نرم» بسیار حیاتی و ضروری است. رویکرد اصلی دشمنان در جنگ نرم، فریبکارانه (مانند انتشار شایعه در فضای مجازی) و مبتنی بر اغوای مخاطبین است.

وی راهکار اصلی و پایدار برای مقابله با جنگ نرم را رویکرد ایجابی و مبتنی بر امنیت نرم دانست و یادآور شد: به عبارت دیگر، در مقابله با ناامنی‌های ناشی از جنگ نرم سایبری، "دفاع ایجابی" یعنی بصیرت افزایی، روشنگری، تلاش برای بالا بردن سطح آگاهی و سواد رسانه‌ای جامعه، بسیار تأثیرگذار است و باید در قالب یک حرکت تبیینی بر روی آن تمرکز شود که در گذشته نیز با مفهوم «جهاد تبیین» مورد تأ‌کید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

توسعه شبکه ملی اطلاعات

سلماسی‌زاده با تأکید بر اهمیت توسعه شبکه ملی اطلاعات کشور به همراه الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن برای بهره‌گیری از ثبات زیرساختی لازم در ارتباطات بین‌المللی، افزود: لازم است در این زمینه به گونه‌ای عمل شود که تمامی کسب و کارهای بومی از امنیت حضور و فعالیت در این شبکه اطمینان خاطر ایجاد شود. در این راستا، یکی از اولین قدم‌ها، آگاهی‌رسانی و اغنای عمومی کاربران در مورد امنیت، پایداری و مزیت این شبکه برای حفاظت از حریم خصوصی و دارایی‌های اطلاعاتی آنها است که باید در بخش تنظیم و اجرای ضوابط حاکمیت داده و حفظ داده‌های خصوصی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اهمیت پایداری و تداوم خدمات مبتنی بر تبادل داده در شرایط کنونی، ضرورت امن‌سازی زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت شناسه‌ها و حفظ حریم خصوصی را بیش از پیش ایجاب کرده است، به گونه‌ای که عدم توجه به این موضوع می‌تواند زمینه را برای انجام حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، نشت اطلاعات حساس و سو استفاده گسترده از نقض حریم خصوصی آحاد جامعه را به دنبال داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به مخاطرات و الزامات امنیتی برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و استفاده صحیح و امن از خدمات ارائه شده در فضای مجازی ضروری است. از این رو لازم است نهادهای ذی‌ربط ضمن توجه کافی به تأمین و ارتقاء امنیت زیرساخت‌ها، از اقدامات نهادهای علمی و آموزشی کشور و همچنین مراکز فعال آموزشی در بخش غیردولتی برای کسب و گسترش دانش‌های مرتبط و آگاهی بخشی عمومی و تخصصی در حوزه افتا حمایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۰:۰۹

سلام. درسها را سخت نگیرید تا رغبت برای خواندن ریاضی هم مطلوب شود.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۴:۵۵

بدون نام

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۳ ۱۹:۴۴

درسها حداقل در سطح دبیرستان واقعاً سخت نیست حداقل در مقایسه با رشته تجربی و انسانی، میشه گفت رشته ریاضی ساده تره اما در ادامه و در دانشگاه بچه ها نسبت به زحمتی که می‌کشن نتیجه نمیگیرن یه دلیلش اینه که ما مصرف کننده علم و تکنولوژی هستیم نه تولید کننده اون و رشته های علوم پایه و فنی در مقاطع عالی وظیفه تولید علم و تکنولوژی را دارند از طرف دیگه پزشکی در ایران مصرف کننده علم و تکنولوژی ه جدیدترین دستگاهها و ابزارها را وارد میکنن و در دوره های بازآموزی جدیدترین تکنیک‌ها را یا میگیرن و بعد پولش را چند برابر از بیمار بدبخت میگیرن

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۲:۰۹

فارغ التحصیلان علوم پایه رو سرکار ببرید خودبه خود دانش آموزان به سمت رشته ریاضی میرن

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۲۰:۴۶

سلام.پسر 15ساله من امسال دهم را در رشته ریاضی فیزیک شروع می‌کند. به امید ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا. می‌گوید که برای رشته ریاضی فیزیک در ایران زمینه کاری مطلوبی ندارد .

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۲۳:۴۵

وقتی همه یه این نتیجه رسیدن که زحمت یک مهندس اصلا کمتر از یک دکتر نیست ولی تفاوت درآمدی بسیاری دارند پس تصمیم میگیرن برن دکتر بشن.وقتی به زحمت مهندس ها ارزش نمیدن پس چرا آینده شونو خراب کنند و برن مهندسی

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۳ ۱۶:۳۹

من خودم مهندس عمرانم و ریاضی فیزیک خوندم اما الان حقوق یه مهندس توی شرکتی که بخواد کار کنه ۲۰ تومن بزور بهت میدن ،در حالی که آرماتوربند روزی ۱ تومن هم میگیره که ۳۰ تومن میوفته براش،چرا بچه مردم الکی ریاضی بخونن اونم سخترین رشته که فردا کارگر بیشتر از اونا حقوق بگیره؟

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۰۵:۲۹

حالا ماها که ریاضی خوندیم کجای دنیارو گرفتیم که بقیه بخوان بخونن،من شخصا به همه توصیه میکنم برن کار یاد بگیرن به جای درس های الکی

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۰۸:۲۴

از بس تو مدرسه و دانشگاه ریاضی افتضاح تدریس میشه و بعد فارغ التحصیلی دانشجویان بیکار میمونند مردم ترجیح میدم برن کارشناسی مامایی بخونند تا بیکار نباشند

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۱۷:۵۱

دانش آموز ریاضی با این همه سختی درس بخونه تا مهندس کامپیوتر یا عمران یا ....بشه همون رشته رو تو هنرستان ها کیلویی میفروشن مگه مردم دیوانه شدن برن رشته ریاضی

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۱۹:۴۷

وقتی منی که با کارشناسی ارشد مهندس کارخانه بودم با کارگری که دیپلم داره یک اندازه حقوق میگرفتم دیگه چه فرقی میکنه درس بخونی یا نخونی همه قانون کار حقوق میگیرن.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۰۰:۳۶

وقتی طوری ریاضی رو سخت پر پیچ خم میکنید وقتی یک فرمول ساده رو از دانشگاه هم بدتر پیچش میدید منی که به عنوان دانش آموز بشه برام یه کابوس اونوقت دلتان میخواد دانش آموز بره سمت رشته ریاضی؟ اگر مثل بقیه رشته ها و مثل بقیه درس ها راحت بگیرید اینطور نمیشه .

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۰۱:۳۲

وقتی با ارشد ریاضی اون هم با معدل خوب و مقاله و...۱۵ سال بیکار باشی توقع دارید نسل بعدی گرایش ‌پیدا کنند وقتی امثال ما رو می‌بینند

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۰۷:۴۱

بخشهای بسیارسخت ریاضیاتی رو از کتب دبیرستان به دانشگاهی منتقل کنید.دروس زیست شناسی و زمین شناسی رو بصورت دروس عمومی در اختیاردانش اموز ریاضی بگذرید و اجازه بدین با احتساب یک ضریب در دروس فوق مستقیما و با ضریب معدل بالاتر در کنکور پزشکی یا هنر شرکت کنن و یاشرایط سهل تر برای پسرهاو یاامکان اشتغال به کار راحت تری براشون در نظر بگیرین

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۰۸:۱۸

خواهشن جای درس خوندن برین کار یاد بگیرین شاگردی کنین و کسب و کار خودتون رو راه بندازین چون فردا مثل من پشیمون میشین و الکی وقت و هزینه رو هدر میدین

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۰۹:۴۸

دخترم امسال کنکورریاضی داد.قبل ازامتحانات نهایی اینقدرشوق وذوق برای رفتن به دانشگاه داشت که بااین امتحانات سخت نهایی ذوق وشوقشی براش نموند.اینقدرامتحان نهایی روسخت گرفتن.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۲ ۱۲:۰۶

والا من دهم و یازدهمم و ریاضی خوندم هر روزم مجبور بودم از این کله شهر برم اون کله شهر برای مدرسه چون رشته خودمو شهرم نداشت بعدم برای برگشت مجبور بودم با اوتوبوس برگردم اوتوبوسم هرموقع دلش میخواست میومد مجبور بودم با اوتوبوس یه محل دیگه برم بقیه راه و تا محل خودمون پیاده برم گاهی تا ساعت ۴ میرسیدم خونه اخرشم تغییر رشته دادم یال دوازدهم رو تجربی توی شهر خودم خوندم الانم از ریاضی وحشت دارم و روحیم خراب شده

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۳ ۲۱:۴۰

خیلی رشته بیخودی هست نرید و توصیه بکنید نروند به این رشته اگر خیلی به مهندسی علاقه دارید از فنی حرفه ای مراجعه کنید هم آسون هست و مطالب سخت نیست و اینکه عملی یاد می گیرید خلاصه ریاضی نروید