• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402080100307
  • منبع : بازار

بلوک سبک سیمانی، هفتاد درصد از دیوارچینی‌ها را تصاحب کرد!

بلوک سبک سیمانی، هفتاد درصد از دیوارچینی‌ها را تصاحب کرد!

۷۰ درصد دیوارچینی‌های امروزی با بلوک سبک سیمانی انجام می‌شود، ۳۰ درصد باقی مانده، به ترتیب به لیکا، سفال، آجر و هبلکس اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت بتن آلوکا، بلوک سبک، آجر، لیکا، سفال و هبلکس، مشهورترین مصالح دیوارچینی در حال حاضر ایران هستند و تقریبا همه ی ساختمان سازها، یکی از این موارد را برای دیوارچینی ساختمان خود انتخاب می کنند، اما سؤال اینجاست که نقش هر کدام از این مصالح دیوارچینی در ساختمان سازی امروزی چقدر یا چند درصد است؟

دانستن پاسخ این سؤال، به ما کمک می کند تا میزان محبوبیت هر کدام از مصالح دیوارچینی پرکاربرد رایج را تشخیص دهیم و همگام با انتخاب عموم جامعه پیش رویم. این که درصد استفاده از هر کدام از مصالح دیوارکشی، چقدر است، به طور دقیق قابل تخمین نیست، اما از روی تجربه و میزان استفاده عمومی مردم می توان آماری داد که نزدیک به واقعیت باشد.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مشتریان، در همه ی بازارها و مصالح فروشی های آنلاین و حضوری، بلوک سبک را برای دیوارچینی خرید می کنند. برای اثبات این مورد کافی است که یک دور در منطقه ی زندگی خود بزنیم و نیم نگاهی به ساختمان های در حال ساخت داشته باشیم. به ندرت جز بلوک، سایر مصالح را در دیوارها خواهیم دید.

دلیل این انتخاب عمومی مسلم است، بلوک سبک سیمانی از پوکه معدنی ساخته شده است، پوکه یا پومیس یک ماده معدنی طبیعی و تقریبا ارزان قیمت است که در دسترس همگان قرار دارد. این ماده ی معدنی، سازگار با محیط زیست بوده و بلوک های حاصل از آن، با دستگاه اتوماتیک و تحت پرس بالا تولید می گردند و از لحاظ کیفیت، فوق‌العاده عالی هستند.

پوکه معدنی عایق صوت و حرارت است، در نتیجه بلوک های ساخته شده با آن نیز عایق صوت و حرارت می باشند و دارای مقامت بالا در برابر بلایای طبیعی چون زلزله، باد، باران و آتش می باشند. به همین خاطر، بلوک سبک توانسته است، علامت استاندارد ایران را اخذ کند و درصد بالایی از ساخت و ساز دیوارها و حتی سقف های ساختمان ها و سوله ها را از آن خود کند.

بعد از بلوک پوکه ای، بلوک لیکا که با دانه ی لیکای صنعتی ساخته شده است، کاربرد بیشتری و در حدود ۱۵ درصد در دیوارچینی های امروزی دارد، بلوک لیکا را همه با رنگ قرمز آن می شناسند و عموما کسانی این بلوک را می خرند که دوست دارند متفاوت باشند. قیمت بلوک لیکا از قیمت بلوک پوکه  حداقل ۳۰ درصد گرانتر است.

از دیگر مصالح دیوارچینی که در گذشته کاربرد فراوانی داشت اما اکنون، محبوبیت قبل را ندارد، آجر است. آجر در گذشته و قبل از اینکه استفاده از بلوک سیمانی رایج شود، کاربرد گسترده ای داشت اما در عصر حاضر، این محصول شناخته شده دیوارکشی، به دلیل ابعاد کوچک و قیمت نسبتا بالایی که دارد به جز در دیوار چینی های داخلی، کاربردی ندارد که برای این مورد نیز عموما بلوک سبک ۷ سانتی یا ۱۰ سانتی را جایگزین می کنند.

البته سفال نیز برای تیغه چینی خرید می شود که علاوه بر قیمت، کیفیت آن جای تامل دارد! سفال از جمله شناخته شده های چند سال پیش در دیوارکشی بود، با شناخته شدن بلوک های جدید، این محصول نیز به خاطر نداشتن عایق صوتی، حرارتی و ضد آب نبودن، می توان گفت جز برای تیغه چینی، خرید نمی شود.

یکی دیگر از مصالح دیوارچینی مطرح که به آن اشاره می‌کنیم بلوک هبلکس می‌باشد، این بلوک از جمله مصالح ساختمانی گران‌قیمت می‌باشد که از پودر آلومینیوم ساخته شده است و کتر از ۵ درصد در ساختمان سازی امروزی نقش ایفا می کند. به دلیل قیمت بالای بلوک هبلکس، درصد کمی از ساختمان سازی از آن استفاده می کنند. به خاطر آسیب های زیست محیطی، استفاده از بلوک هبلکس در کشورهای پیشرفته، از  چند سال پیش منسوخ شده است.

با توجه به سابقه فعالیت چندین ساله بتن آلوکا در حوزه فروش بلوک ساختمانی و مصالح دیوارچینی، تقاضا و درصد استفاده از بلوک سبک سیمانی مخصوصا در شهرهای بزرگ چون تهران، مشهد، رشت به دلیل کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن، از همه مصالح دیوار چینی دیگر بیشتر است. قیمت بلوک سیمانی سبک از همه ی انواع بلوک ها، آجر، لیکا، سفال و هبلکس به نسبت ابعاد، کمتر و با صرفه تر است.

ساخت و ساز از حوزه های مهم می باشد و بیشتر از همه ی حوزه های دیگر به موضوعات بلایای طبیعی چون زلزله واکنش نشان می دهد. تمامی فعالان حوزه ی ساختمان سازی، نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا باید مصالح استاندارد را برای ساخت و ساز استفاده کنند و با جان و مال مردم بازی نکنند.

سازندگان باید در انتخاب خود دقت کنند و سعی کنند در انتخاب مواد و مصالح ساختمانی همگام با پذیرش عمومی جامعه پیش روند، تولیدکنندگان بلوک، آجر و سفال نیز باید با انتخاب مواد اولیه مناسب، تمام اهتمام خود را بر تولید مصالح با کیفیت و استاندارد بگذارند و کیفیت را فدای کمیّت نکنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha