• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402082215752
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیست و ششمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیست و ششمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیست و ششمین روز و چهل و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

در هفته گذشته هم جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیست و ششمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب تبصره ۱ بند ت ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند تا نحوه و میزان تأدیه بدهی دولت بابت تسهیلات بر عهده دولت را به صورت سالانه در جدول لوایح بودجه سنواتی درج کند.

* با تصویب بند الف ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ در مصوبه‌ای ضمن الزام وزارت نیرو به اصلاح تعرفه مشترکان خانوارهای کشور، مقرر کردند که تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ تنظیم مقررات ارتباطات را به عنوان مسئول صدور پروانه کلیه خدمات ارتباطی، خدمات فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و سکوهای پیام‌رسان، تدوین و تصویب جداول تعرفه و تعیین حق اشتراک (آبونمان) آنها در چهارچوب قوانین و مقررات کشور تعیین شد.

* با تصویب بند ج ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت بهداشت را مکلف کردند سالانه به میزان ۱۲ درصد نسبت به افزایش ظرفیت تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ در راستای توسعه خدمات بشردوستانه، کمک اشخاص حقیقی و حقوقی به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۵ ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی مجوز داده شد تا در راستای اجرای اصل هشتم قانون اساسی و استقرار فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، برنامه مردمی سازی این فریضه را با استفاده از ظرفیت مساجد و هماهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اجرا کنند.

* با تصویب بندهای الحاقی ۴ و ۵ ماده ۹۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  هزینه کرد خیرین در ساخت، تکمیل و تجهیز طرح‌های عمرانی دارای مجوز، مشمول هزینه قابل قبول مالیاتی می شود.

* با تصویب جزء ۲ ماده ۹۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مؤسسات و مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی موظف شدند تا پایان برنامه هفتم توسعه حداقل بیست درصد (۲۰%) ظرفیت اولویت‌های پژوهشی سالانه خود و موضوع‌های جهاد تبیین را به انجام برسانند.

*‌ با تصویب بند ث ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را در طول اجرای برنامه هفتم توسعه مکلف به بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های پیشران و اقتدار آفرین از جمله هوش مصنوعی کردند.

در جریان بررسی ماده‌ای از لایحه‌ برنامه هفتم توسعه که به افزایش ظرفیت در تمامی رشته‌های تخصصی پزشکی بر می‌گشت، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان کرد: یکی از مشکلات کشور این است که امروز پزشکان متخصص داخلی به سمت رشته‌های زیبایی گرایش پیدا کرده‌اند چرا که پول دارد، اگر اکنون ما افزایش ظرفیت در تمامی رشته‌های تخصصی پزشکی را لحاظ کنیم دولت مکلف می‌شود سالانه در همه رشته‌ها ۱۲ درصد ظرفیت را افزایش دهد که این امر غیرمنطقی است.

حذفیات

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، نمایندگان با حذف بند پ ماده ۲۷ این لایحه با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص منابع حاصله به منابع عمومی دولت و آموزش و پرورش مخالفت کردند.

همچنین با حذف بند چ ماده ۲۷ این لایحه، با اختصاص بخشی از منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی هر استان به همان استان مخالفت شد.

نمایندگان با حذف بند ث ماده ۹۶ لایحه برنامه، با اجازه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص پذیرش و تربیت دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی با مشارکت بخش غیردولتی و یا خصوصی مخالفت کردند.

ارجاعیات

با تصمیم رئیس مجلس ماده ۳۵ لایحه برنامه مربوط به واگذاری اراضی قابل سرمایه گذاری و بهره‌برداری در زمینه‌های مرتبط با امنیت غذایی و خودکفایی در کالاهای اساسی، احیای مراتع (چرای دام) و جنگلها برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، درخواست استعفای الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

عباس گودرزی  هم در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم برخورداری کارگران از امنیت شغلی خواستار اهتمام وزارت کار به امنیت شغلی کارگران و ارائه‌ گزارشی در این زمینه از سوی وزیر کار به مجلس شد.

حسن نوروزی در تذکری خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس خواستار تعیین تکلیف ایثارگران در برنامه هفتم توسعه شد که قالیباف در پاسخ به او گفت: مسائل مربوط به ایثارگران و بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه کشور حل و فصل می‌شود.

در تذکر دیگری سید جلیل میرمحمدی میبدی با انتقاد از عدم همراهی با هیئت تحقیق و تفحص از اوقاف از ریاست مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شد که رئیس مجلس در پاسخ به او گفت: امورات وقف نیازمند مجوز بوده و در این زمینه نیز یک جلسه هماهنگی برگزار شده است و در حال دنبال کردن موضوع هستیم.

حبیب الله ده‌مرده هم از وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان و بی توجهی‌ها به این شرایط انتقاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha