• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402091208553
  • منبع : بازار

پیشنهاداتی برای مدرّسان کلاس‌های آنلاین

پیشنهاداتی برای مدرّسان کلاس‌های آنلاین

بعد از کرونا، کلاس‌های آنلاین دیگر مساله‌ای عادی شده‌اند. بسیاری از مدرسان این نوع کلاس‌ها را چالش متفاوتی می‌بینند. این مساله طبیعی است، چون نوع تعاملات در این کلاس‌ها به شکل متفاوتی شکل می‌گیرند. اما راه‌هایی وجود دارند که بتوان این نوع کلاس‌ها را به شکلی بهبود داد که هم تدریس بهتر در آنها پیش رود و ساده‌تر شود و هم فراگیران بهتر مطالب را درک نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از مجله دیوند، بعد از کرونا، کلاس‌های آنلاین دیگر مساله‌ای عادی شده‌اند. بسیاری از مدرسان این نوع کلاس‌ها را چالش متفاوتی می‌بینند. این مساله طبیعی است، چون نوع تعاملات در این کلاس‌ها به شکل متفاوتی شکل می‌گیرند. اما راه‌هایی وجود دارند که بتوان این نوع کلاس‌ها را به شکلی بهبود داد که هم تدریس بهتر در آنها پیش رود و ساده‌تر شود و هم فراگیران بهتر مطالب را درک نمایند. در اینجا برخی از این راهکارها را پیشنهاد می‌کنیم:

۱- تعامل بصری

یکی از ویژگی‌های کلاس‌های حضوری داشتن تعامل بصری بین افراد است. در کلاس‌های آنلاین به طور طبیعی این تعامل کاهش پیدا می‌کند و زمانی بدتر هم می‌شود که برخی معلمان کلا پخش تصویر خودشان را قطع می‌کنند و فقط به اسلایدها اکتفا می‌کنند. این کار اصلا توصیه نمی‌شود. استفاده از دوربین و وبکم و دیدن چهره می‌تواند کلاس را پویاتر کند و ارتباط بهتری بین معلم و دانش آموزان به وجود بیاورد. به همین خاطر نه تنها بهتر است معلم تصویر خود را پخش کند بلکه مناسب است، دانش آموزان را هم تشویق کند که تصاویرشان پخش شود. اینطوری هم نظارت بر کلاس بهتر می‌شود، هم کلاس شکل رسمی‌تری پیدا می‌کند و هم تعاملات پویاتر خواهد شد.

۲- نوشتن و رسم کردن

در کلاس‌های درس معلم معمولا از تخته برای نوشتن مطالب و رسم اشکال و توضیح مفاهیم و مسائل استفاده می‌کند. در کلاس‌های آنلاین هم باید این رویه را ادامه داد. اسلایدها خوب هستند ولی در استفاده از آنها نباید زیاده‌روی کرد و نباید نوشتن و رسم کردن را کنار گذاشت. برای این منظور مناسب هست در هنگام تدریس در کلاس از یک تبلت گرافیکی و قلم نوری استفاده کنید. اگر نمی‌دانید این وسیله چیست و به چه دردی می‌خورد می‌توانید به مقاله آشنایی با تبلت‌های گرافیکی و بررسی ۱۰ نکتهٔ مهم در هنگام انتخاب و خرید مراجعه کنید. قیمت این وسایل بالا نیست ولی می‌تواند به شکل بسیار خوبی کار تدریس را ساده‌تر کرده و کلاس‌ها را پویا نماید. برای اینکه قلم نوری مناسبی انتخاب کنید می‌توانید به این فهرست از بهترین قلم‌نوری ‌های سال مراجعه نمایید.

۳- استفاده اصولی از اسلایدها

اسلایدها کمک بسیار بزرگی برای کلاس‌ها هستند که با آنها می‌توان مطالب را به شکل قابل فهم‌تری ارائه داد. به لطف نرم‌افزارهایی مانند پاورپوینت ساخت اسلایدها بسیار ساده شده‌اند و استفاده گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. ولی برای اینکه اسلایدها تاثیر مناسبی داشته باشند باید قواعد آنها را رعایت کرد. از قرار دادن حجم زیادی از متن در اسلایدها خودداری کنید. قرار نیست کسی مطالب را روی اسلاید یاد بگیرد و بخواند. اسلاید برای تفهیم بهتر مطلب هستند نه خواندن آنها. بنابر این به جای متن از دیاگرام‌ها، نمودارها و اشکال استفاده کنید.

۴- استفاده از فیلم‌های کوتاه

فیلم‌های مرتبط با موضوع کلاس می‌توانند هم کلاس را جذاب‌تر کنند و هم آموزش را بهبود بخشند. ولی توجه نمایید که فیلم‌ها برای اثربخشی باید کوتاه و مختصر و مفید باشند. استفاده از فیلم‌های بلند برای کلاس خسته کننده است و می تواند باعث قطع ارتباط دانش آموزان با کلاس شود.

۵- تمرکز روی کلاس

درست هست که معلم و و شرکت‌کنندکان در کلاس‌های آنلاین در یک کلاس واقعی حضور ندارند ولی این نباید باعث شود که حالت رسمی کلاس از بین برود. در تمام مدت، همانند یک کلاس حضوری، تمرکز افراد روی کلاس باشد. مدرس هم باید به طور مستمر از اینکه همه حواسشان به کلاس هست بازخورد بگیرد.

۶- مشارکتی کردن کلاس

مدرس به جای آنکه تمام مدت کلاس را تک‌گویی کند و به نشان دادن اسلاید بگذراند، بهتر است دانش‌آموزان را در فرایندها مشارکت دهد. از آنها بخواهید در خصوص مطالب بازخورد بدهند، سوال بپرسند و نظراتشان را مطرح نمایند. تکرار متناوب این کار باعث می‌شود آنها تمرکز بیشتری روی کلاس بگذارند و کلاس‌ هم از خشکی و خسته‌کنندگی در بیاید.

۷- استفاده از سرویس‌های آنلاین

بسیاری از سرویس‌های آنلاین می‌توانند کمک کنند تا کلاس‌ها بهتر برگزار شوند. سعی نمایید آنها را بیابید و از آنها استفاده کنید. مثلا خدمات ذخیره فایل‌ها روی اینترنت، یعنی سرویسی که اکثر شرکت‌های بزرگ مثل مایکروسافت یا گوگل ارائه می‌دهند و رایگان هم هست، می‌تواند برای اینکه همه نتایج فعالیت‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین نسخه‌های آنلاین نرم‌افزارهای پرکاربردی مانند اکسل یا ورد می‌توانند برای انجام تیمی فعالیت‌های کلاسی استفاده شوند.

۸- اطمینان از امکانات دانش‌آموزان

درخصوص اینکه دانش‌آموزان کلاس با چه امکاناتی در کلاس شرکت می‌کنند اطلاعات به دست بیاورید. اینکه برای حضور در کلاس از کامپیوتر استفاده می‌کنند یا گوشی هوشمند؟ آیا وب‌کم یا قلم نوری دارند؟ آیا از میکروفون، اسپیکر و یا هدست مناسبی بهره می‌گیرند؟ از خانه متصل می‌شوند یا محل کار؟ سرعت و کیفیت اینترنت‌شان چطور است. اینها مطالبی هستند که در برنامه‌ریزی کلاس به شما کمک می‌کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha