• شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402091812695
  • خبرنگار : 71038

/نشست ۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکای لاتین/

دستیار وزیر خارجه: در تلاش هستیم روابط با آمریکای لاتین را از حاشیه به متن بیاوریم

دستیار وزیر خارجه: در تلاش هستیم روابط با آمریکای لاتین را از حاشیه به متن بیاوریم

دستیار وزیر خارجه اظهار کرد: در دولت آقای رئیسی در تلاش هستیم که روابط با آمریکای لاتین را از حاشیه به متن سیاست خارجی کشورمان بیاوریم.

به گزارش ایسنا، عیسی کاملی، مدیرکل آمریکای وزارت خارجه صبح روز شنبه ۱۸ آذر ماه در نشست گرامیداشت ۱۲۰ سال روابط ایران و آمریکای لاتین که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با حضور تعدادی از سفرای منطقه آمریکای لاتین در ایران و همچنین پژوهشگران این حوزه جغرافیایی برگزار شده بود طی سخنانی با اشاره به اراده مقامات جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای آمریکای لاتین گفت: ما برای گسترش روابط با این کشورها هیچ محدودیتی نداریم و در واقع در دولت آقای رئیسی در تلاش هستیم که آمریکای لاتین را از حاشیه به متن سیاست خارجی کشورمان بیاوریم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما کشورهای آمریکای لاتین را یک مجموعه واحد با ارزش‌های مشترک می‌بینیم، گفت: اما همزمان در عین وحدت یک کثرت نیز در این منطقه وجود دارد و سطح تعاملات ما با کشورهای آمریکای لاتین مشابه و یکسان نیست.

کاملی در همین ارتباط افزود: ما با برخی از کشورها در این حوزه روابط ممتازی داریم. با برخی دیگر از کشورها روابط متوسط اما رو به جلویی داریم و روابط‌مان با تعدادی از کشورها در این حوزه نیز ضعیف است و ما تلاش می‌کنیم که این روابط را گسترش دهیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب افزود: مثلا روابط ما با کشورهایی مانند کوبا، بولیوی، ونزوئلا، برزیل، نیکاراگوئه و ... در سطح خوب و ممتازی قرار دارد. روابطمان با کشورهای قدرتمندی مثل مکزیک و آرژانتین در این حوزه جغرافیایی متوسط است و با برخی از کشورها نیز همانطور که اشاره کردم روابط ضعیف است و ارتباطات کم است و ما نتوانسته‌ایم روابط دیپلماتیک و سیاسی گسترده‌ای داشته باشیم و در همین چارچوب به دنبال این هستیم که این مسئله را نیز برطرف کنیم.

کاملی تاکید کرد: ما به دنبال فعال‌سازی تمام عناصر رسمی و غیر رسمی کشورمان در تعاملات با کشورهای آمریکای لاتین هستیم و در همین چارچوب به دنبال تدوین یک نقشه راه برای تعامل با آمریکای لاتین هستیم.

مدیرکل آمریکای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چشم انداز کار برای ما روشن است، گفت: برای پیشبرد هدف‌مان به منظور گسترش روابط با کشورهای آمریکای لاتین چالش‌هایی وجود دارد اما ظرفیت ما بیش از این چالش‌ها است.

دستیار وزیر خارجه با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما در ایران برای گسترش روابط با آمریکای لاتین هیچ محدودیتی نداریم، اظهار کرد: ایران دارای تجربیات زیادی است که می‌تواند با کشورهای آمریکای لاتین به اشتراک بگذارد. ما می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به آمریکای لاتین ارائه کنیم.

دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دستاوردهایی که در دو سال اخیر در حوزه تعامل با آمریکای لاتین به دست آوردیم منحصر به فرد است، گفت: در این مدت تعاملات تجاری ایران با کشورهای این منطقه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. خانه‌های علم و فناوری ایران در بخشی از کشورهای این منطقه شروع به کار کردند. ناوگان دریایی ایران برای اولین بار در آمریکای لاتین حضور پیدا کرد و در بندر برزیل پهلو گرفت.

کاملی گفت: ما خوشحال هستیم که اکنون خودرو، مواد غذایی و تکنولوژی ایران در خیابان‌ها، منازل و فروشگاه‌های کشورهای این منطقه حضور دارند و مورد استقبال مردم این منطقه قرار گرفته است.

دستیار وزیر خارجه با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم که روابطمان را با کشورهای این منطقه در چارچوب منافع متقابل و مشترک به پیش ببریم، گفت: امروز ۱۲۰ سالگی روابط ایران و آمریکای لاتین در این جلسه گرامی داشته شده است. بنابراین حضور و نفوذ ایران در این منطقه محدود به پنج الی ۱۰ سال اخیر نیست که برخی از مقامات در آمریکای شمالی در این ارتباط ادعاهایی را مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha