• شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402100200584
  • خبرنگار : 71560

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک درخواست بودجه می‌کردند

دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک درخواست بودجه می‌کردند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چرا دستگاه های متولی قانون هوای پاک که به بهانه کمبود بودجه از انجام تکالیف خود سر باز می‌زنند، تاکنون درخواست بودجه از دولت و سازمان برنامه و بودجه نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«دستگاه‌های متولی در بحث ‎قانون هوای پاک همه از کمبود بودجه می‌نالند در حالی که در تمام مدت مسئولیتشان حتی یک بار هم در این موضوع درخواست بودجه از دولت نکرده‌اند و یا در لایحه بودجه به سازمان برنامه و بودجه نگفته‌اند که من برای اجرای تکلیفم در بحث قانون هوای پاک نیاز به پول دارم.»

 قانون هوای پاک از جمله قوانینی است که در مجلس دهم برای مقابله با پدیده آلودگی هوا به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. بر اساس این قانون وظایف هر دستگاه برای پیشگیری و مقابله با پدیده آلودگی هوا مشخص شده است، اما تاکنون اجرای این قانون چندین بار مورد ارزیابی قرار گرفته و آمارهای خوبی از اجرای این قانون دیده نمی‌شود.

مجلس یازدهم نیز از بعد نظارتی به این موضوع ورود داشته و تاکنون جلسات متعددی در مجلس برای بررسی علل کوتاهی دستگاه‌ها برای اجرای این قانون تشکیل شده است. آنچه که محرز است دستگاه های متولی به بهانه‌های مختلف از اجرای این قانون سر باز زده و هر کدام تقصیر را بر گردن دیگری می اندازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۱۵:۴۲

۱- مشکل اصلی آلودگی هوای تهران، در فصل سرد سال، تبدیل گازهای NoX (نیتروژنی) به ذرات ۲.۵ میکرونِ مه دود فوتوشیمیایی است. گازهای NoX با احتراق سوخت‌های فسیلی (چه بنزین، چه گازوئیل و چه گاز) تولید می شوند و دقیقا اینکه چه مقدار (معادل چند میلیون لیتر) در این شهر سوخت فسیلی سوزانده شود، مستقیما تعیین کننده حجم NoX و نتیجتا حجم و غلظت ذرات ۲.۵ میکرونِ مه دود است. ۲- طبق همین منطق، در فصول سرد سال، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران، مربوط به گرمایش منازل (با سوزاندن معادل میلیون ها لیتر گاز طبیعی) است. ۳- شهرهای دیگر دنیا هم که در فصل سرد سال، مثل ما به صورت انبوه در شهر گاز می سوزانند، دقیقا همین مشکل آلودگی سنگین هوا ناشی از ذرات ۲.۵ میکرون را گزارش کرده اند‌. ۴- خودروها با نصب (و تعویض به موقع) کاتالیستهای با کیفیت، به آلودگی یک دهم در تولید NoX می رسند. چند میلیارد دلار پول می خواهد. ۵- برقی کردن گرمایش منازل، برای اقتصاد کلان ما، کاملا به صرفه و از نظر در دسترس بودن فناوری و گزینه ها، ممکن است (چه توربینی، چه خورشیدی و چه هسته ای). این هم از مرتبه حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد (ولی زود بر می گردد).