• یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402100301672
  • منبع : بازار

همه چیز درباره انواع میلگرد

همه چیز درباره انواع میلگرد

با انواع مدل های میلگرد و نقش تعیین کننده هرکدام از آنها در ساخت و ساز آشنا شوید. در روش های نوین ساخت و ساز، میلگردهای ساده، آجدار، کلاف و غیره در تمام ساختمان های شهر به کار گرفته می شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت آهن ۵۰۵، میلگردها نوعی مقاطع فولادی پرکاربرد در بازار هستند که از آن ها به صورت گسترده در پروژه های گوناگون ساختمانی و صنعتی بهره گرفته می شود. استفاده از میلگردها به دلیل برخورداری آن ها از طراحی منحصر به فرد، موجب افزایش قابل ملاحظه مقاومت بتن می شود و در نهایت کمک شایانی به استحکام و ایمنی سازه می نماید. میلگردها به طور کلی دارای انواع گوناگونی هستند که از متداول ترین آن ها می توان به میلگردهای ساده، میلگردهای آجدار، میلگردهای کلاف، میلگردهای آلیاژی و میلگردهای ترانس اشاره نمود. این میلگردها هر یک با داشتن ظاهر و ویژگی های خاص، از کاربردهای متفاوتی برخوردار هستند. در ادامه به معرفی این مقاطع فولادی می پردازیم تا در صورت نیاز، بتوانید با اطلاعات بیشتری نسبت به خرید آن ها اقدام نمایید.

میلگرد ساده و ویژگی های آن

میلگردهای ساده که با نام میلگردهای داکتیل یا A۱ نیز شناخته می شوند، دارای انواع مختلف اروپایی، فولادکربن، پلیمری، گالوانیزه، فولاد استیل ضد زنگ و میلگرد ساده با پوشش اپوکسی هستند. سطح مقطع این میلگردها صاف است و در قطرهای شش الی دویست میلی متری ساخته می شوند. ویژگی مهم میلگرد ساده این است که این مقاطع فولادی حاوی کربن زیادی نیستند. این میلگردها به دلیل بهره مندی از خاصیت انعطاف پذیری مناسب، فرم پذیری ایده آلی دارند و به همین سبب آن ها را در دسته میلگردهای نرم قرار می دهند. میلگردهای ساده همچنین از مقاومت کششی مناسبی برخوردار هستند و از آن ها می توان به سادگی در پروسه جوشکاری استفاده نمود. مزیت دیگر میلگردهای ساده قابلیت گالوانیزه کردن آن ها به کمک آبکاری است. برای به دست آوردن قیمت میلگردهای ساده نیز می توانید از جداول مخصوص اشتال کمک بگیرید. برای این منظور تنها نیاز است تا وزن درج شده در جدول اشتال را در طول شاخه میلگرد ساده مورد نظر ضرب نمایید و با انجام این کار، قیمت آن را محاسبه کنید.

میلگرد آجدار و ویژگی های آن

این نوع از مقاطع فولادی پرکاربرد، داری سطحی آجدار هستند که از فرو رفتگی و برجستگی های بسیاری تشکیل شده است. خرید میلگرد در گریدهای A۲، A۳ و A۴ ممکن است و هر یک از ویژگی خاصی برخوردار هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

- میلگرد آجدار گرید A۲: میلگردهای گرید A۲ دارای سطح مقطعی شیادار به حالت مارپیچ هستند که تمام سطح میلگرد را در برگرفته است.

- میلگرد آجدار گرید A۳: این نوع از میلگردها که به آن ها میلگرد آجدار جناغی نیز گفته می شود، عمدتا در صنعت ساختمان سازی بکار گرفته می شوند. از آنجایی که این نوع از میلگردهای آجدار جزو میلگردهای سخت به حساب می آید، بهتر است در آن ها تغییر فرم ایجاد نشود.

- میلگرد آجدار گرید A۴: این نوع از میلگردهای آجدار، دارای سطح مقطعی با آج های خاص هستند و طراحی آن ها به گونه ای است که از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

همه چیز درباره انواع میلگرد

میلگرد کلاف و ویژگی های آن

این دسته از مقاطع فولادی به شکل کلاف هایی در هم پیچیده به فروش می رسند و از آن ها برای پروژه های مختلف ساختمانی و صنعتی بهره گرفته می شود. میلگردهای کلاف انعطاف پذیری قابل توجهی دارند. این نوع از میلگردها با توجه به فرم و ظاهر خود، به انواع میلگردهای کلاف ساده و میلگردهای کلاف آجدار تقسیم می شوند که هر یک از کاربردهای متفاوتی برخوردار هستند. میلگردهای کلاف همچنین از نظر درصد کربن، به سه دسته میلگرد کلاف کم کربن، میلگرد کلاف پر کربن و میلگرد کلاف کربن متوسط تقسیم می شوند. برای نگهداری از این میلگردها در انبار، بهترین راه استفاده از خرک هایی از جنس چوب است. این کار باعث می شود تا این مقاطع فولادی با زمین و رطوبت در تماس نباشد و دچار زنگ زدگی نشوند.  

میلگرد آلیاژی و ویژگی های آن

این نوع از میلگردها برخلاف سایر میلگردهای موجود در بازار، علاوه بر آهن و کربن دارای آلیاژهای مختلفی همچون مس، روی، منگنز، کروم، منگنز و نیکل هستند و به همین دلیل نیز به آن ها میلگردهای آلیاژی گفته می شود. نکته حائز اهمیت درمورد این میلگردها این است که نوع و میزان این آلیاژها در میلگرد، موجب می شود تا هر یک ویژگی و کاربرد متفاوتی داشته باشند. میلگردهای آلیاژی با توجه به درصد آلیاژ به دو دسته میلگردهای آلیاژی پر آلیاژ و کم آلیاژ تقسیم می شوند که پرکاربردترین انواع میلگردهای آلیاژی کم آلیاژ عبارت اند از: میلگردهای آلیاژی CK۴۵، ST۳۷، MO۴۰ و ST۵۲.

میلگرد ترانس و ویژگی های آن

میلگردهایی که در بازار با نام میلگردهای ترانس شناخته می شوند، دسته ای از مقاطع فولادی فاقد آج هستند که به لطف بهره مندی از سطح مقطع صاف و زیبا و مقاومت بالا، عمدتا کاربرد تزئینی دارند. دلیل صاف بودن سطح مقطع این میلگردها این است که این مقاطع ابتدا از طریق پروسه نورد گرم ساخته می شوند و پس از آن چندین بار پولیش داده می شوند. این میلگردها دارای کاربردها و انواع گوناگونی هستند که از جمله آن ها می توان به ملیگردهای ترانس چهار پهلو، میلگردهای ترانس تک پولیش، میلگردهای ترانس دو پولیش، میلگردهای ترانس کششی، میلگردهای ترانس بلبرینگ خور، میلگردهای ترانس سنگ خورده، میلگردهای ترانس تسمه، میلگردهای ترانس مفتول و میلگردهای تراس شش پر اشاره کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha