• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402100402763
  • خبرنگار : 30057

مقیمی در افتتاحیه شبکه نخبگانی اساتید دانشگاه تهران؛

جوان‌گرایی بدنه علمی دانشگاه تهران در راستای طرح تحول است/ اساتید با ویژگی‌های نسل زد آشنا شوند

جوان‌گرایی بدنه علمی دانشگاه تهران در راستای طرح تحول است/ اساتید با ویژگی‌های نسل زد آشنا شوند

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به طرح تحولی این دانشگاه با بیان اینکه جوان‌گرا کردن بدنه علمی دانشگاه در راستای این طرح اجرایی شده است، گفت: در حال حاضر مرجعیت اساتید به چالش کشیده شده و برای نفوذپذیری بیشتر اساتید در دانشجویان لازم است ویژگی‌های نسل جدید که از آن با عناوین نسل زد و شهروندان دیجیتال یاد می‌شود، بشناسیم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد مقیمی در آیین افتتاحیه شبکه نخبگانی اساتید دانشگا تهران گفت: یکی از دغدغه های اصلی این است که دانشگاه های کشور به تراز دانشگاه های تمدن ساز ارتقا یابد و دانشگاه تهران در این زمینه نقش آفرینی کند و برای تحقق آن اساتید نقش محوری دارند.

وی با بیان اینکه در این زمینه لازم است برنامه ها به گونه ای اجرایی شود که سایر کارکردهای دانشگاه از طریق اساتید محقق شود، افزود: امروز برای آنکه نقشه محوری در زمینه ایجاد دانشگاه تمدن سازی را محقق کنیم، با چالش های متعددی مواجهیم که از آن با نام "چالش رهبر آموزش" یاد می شود.

مقیمی با بیان اینکه دانشگاه تهران برای ایجاد دانشگاه تمدن ساز برنامه های زیادی را در دستور کار قرار داده ایم، اظهار کرد: این برنامه ها در راستای تحول آموزشی در دستور کار معاونت آموزشی است و در این طرح تحولی پازل‌های مختلفی که متناسب با دانشگاه کارآفرین است، تعریف می شود.

رییس دانشگاه تهران یکی از برنامه های این طرح تحولی را جوان گرا کردن بدنه علمی این دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: این اساتید جوان جزو بهترین اساتید کشور هستند.

مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت اتخاذ رهبری آموزشی گفت: در این زمینه شهید سلیمانی یکی از بهترین نمونه هاست؛ به گونه ای که مقام معظم رهبری از وی با عنوان "معلم در حد اعلای خود بود" یاد کرده است.

وی با بیان اینکه در محیط دانشگاه می توان دو رویکرد مدیریتی را اتخاذ کرد، گفت: یک روش مدیریت آموزشی اتکا به قدرت قانونی است که در آن روابط رسمی حاکم است و دانشجویان باید از آن تکمین کنند. این همان شیوه ای است که آموزش عالی از آن تبعیت می کند.

مقیمی با بیان اینکه این روش مدیریت آموزشی دارای تاثیرات سطحی و روبنایی است، روش دوم مدیریت آموزشی را روش تعاملی ذکر کرد و افزود: امروز روش نمره دهی و بیرون کردن دانشجو از کلاس هر چند می تواند برای مدیریت کلاس کافی باشد؛ اما در حال حاضر با چالش مرجعیت مواجهیم؛ به این معنا که مرجعیت اساتید به چالش کشیده شده و رابط استاد و دانشجو و تعامل با آنها از مسیر خود منحرف شده است؛ از این رو ما امشب در این نشست دور هم جمع شده ایم تا روش های تعاملی را مورد بحث قرار دهیم.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه روش های تعاملی آموزشی یک روش واحدی ندارد، گفت: برای اجرای این روش نیاز است تا ویژگی های نسل جدید که با عنوان مختلفی چون نسل زد و شهروندان دیجیتالی از آنها یاد می شود را بشناسیم.

وی تاکید کرد: نمی توانیم با الگوی تفکر خودمان با دانشجویانی که دارای الگوی واژه های متفاوتی دارند، عمل کنیم؛ مگر آنکه بگوییم قانونمداری باید حاکم باشد که این امر موجب افزایش شکاف  استاد و دانشجو خواهد شد یعنی همان اتفاقات پاییز سال گذشته.

مقیمی برخی از ویژگی های نسل جدید را برشمرد و افزایش سواد دیجیتالی، را یکی از آنها دانست و اظهار کرد: اساتید باید از این قابلیت استفاده کننده و روش های تدریس مرتبط با آن را تعریف کنند تا بتوانند بر دانشجویان نفوذ داشته باشند.

وی دارا بودن اعتماد به نفس بالا، تمایل زیاد به خلاقیت و نوآوری، تمایل به تمایز داشتن، ریسک پذیری بالا را از دیگر ویژگی های نسل جدید دانست و تاکید کرد: ما به عنوان اساتید اگر می خواهیم اثر گذار باشیم و نفوذپذیری بالاتری در دانشجویان داشته باشیم، باید این ویژگی ها را بشناسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha