• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402100603760
  • خبرنگار : 71664

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا:

 دانشگاه سیاسی باید احیاء شود/برخی افراد به دنبال سوءاستفاده انتخاباتی از دانشجویان هستند

 دانشگاه سیاسی باید احیاء شود/برخی افراد به دنبال سوءاستفاده انتخاباتی از دانشجویان هستند

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه احیاء دانشگاه سیاسی با حمایت از افراد و تشکل‌های خاص سیاسی شکل نمی‌گیرد، اظهار کرد: جنبش دانشجویی به‌عنوان قشر پیشرو باید به سطح دانش سیاسی و آگاهی سیاسی جامعه و قشر دانشجویی بیفزاید. جنبش‌های دانشجویی نباید به سراغ افراد و احزاب سیاسی بروند.

امیرحسین شمشیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود بر مشارکت در انتخاب مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تأکید کرده‌اند، گفت: اصلاح‌طلبان بیش از اینکه بر مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید داشته باشند به مشارکت در انتخابات خبرگان تأکید دارند.

وی ادامه داد: رهبری در سخنان خود به این موضوع اشاره کردند که مشارکت در انتخابات به معنای رأی به ایران قوی است. ایشان در سخنان خود اظهار کرده‌اند که مشارکت در انتخابات به این معنا است که افراد دلسوز کشور خود هستند.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: برخی از طیف‌های سیاسی، مشارکت در انتخابات را به شیوه‌ای واژگون برای مردم تعریف می‌کنند، این مسیر باعث آسیب‌زدن به روند مشارکت می‌شود و در نهایت منجر به این می‌شود که شاید قشر خاصی از مردم در انتخابات شرکت نکنند. نکته درست و اساسی این است که باید این‌طور بیان کنیم مشارکت در انتخابات رأی به تحول و بهبود است.

شمشیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی چندی پیش خود انتظارات مدنظرشان از دانشجویان و قشر جوان را بیان کردند، افزود: ایشان از «مشارکت در انتخابات»، «رقابت» و «اصلح‌گزینی» جزو وظایف جوانان تلقی کرده‌اند. متأسفانه باور برخی از افراد حاضر در ساختار سیاسی و بدنه وزارت علوم این است دانشجو را چه به کار سیاسی و انتخاباتی است.

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: معتقدم که کار سیاسی و انتخاباتی با «سیاسی‌کاری» که به معنای منفی وجود دارد، متفاوت است. برخی از افراد به‌وسیله رسانه‌ها و ابزارهایی که در دست دارند دانشجویان مطالبه‌گر را به اصلاح زیر ضربه می‌برند و فشار رسانه‌ای زیادی به آنها وارد می‌کنند و در نهایت چنین افرادی به اسم شهدا، انقلاب، یار حاج‌قاسم بودن، عدالتخواهی و با شعار «دوباره ایران قوی» در دانشگاه میتینگ انتخاباتی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این افراد نسبت به حضور در دانشگاه‌هایی که جو سیاسی پرشوری دارند واهمه دارند، گفت: این افراد برای حضورشان در برخی دانشگاه‌های خاص با رئیس دانشگاه یا هیئت‌امنا هماهنگ می‌کنند به‌نحوی‌که آن دانشگاه را قرق می‌کنند که برای خودشان میتینگ انتخاباتی برگزار کنند. این افراد به این نحو از دانشجویان به نفع خودشان سوءاستفاده می‌کنند. بروز چنینی موضوعی خوب نیست.

شمشیری با بیان اینکه پررنگ‌تر شدن مشارکت در انتخابات با چند نکته همراه است، گفت: پدرخوانده‌های جریان‌های سیاسی که خود را عقل کل می‌دانند یکی از چالش‌های جنبش دانشجویی محسوب می‌شوند. آنها به‌جای جنبش دانشجویی تصمیم می‌گیرند؛ در شرایطی که جنبش دانشجویی می‌خواهد مستقل از آنها در راستای اهداف و آرمان‌های اسلامی عمل کند مقابل جنبش دانشجویی ایستادگی می‌کنند. ما باید بتوانیم این فضا را بشکنیم؛ اما چنددستگی جنبش‌های دانشجویی و عدم پویایی جنبش‌های دانشجویی سبب می‌شود که در برابر جنبش‌های دانشجویی ایستادگی کنند.

این فعال دانشجویی گفت: اگرچه جنبش دانشجویی با شرایط فعلی مواجه است؛ اما مسئله و نکته اساسی این است که دانشگاه سیاسی باید احیاء شود. جنبش‌های دانشجویی می‌توانند دانشگاه سیاسی را احیاء کنند. من بازهم تأکید می‌کنم که در حال حاضر جنبش‌های دانشجویی با عدم پویایی مواجه هستند و دلیل این موضوع است که جریان‌های سیاسی با منکوب کردن یا سوارشدن بر گرده جنبش‌های دانشجویی مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

وی در پایان گفت: عدم پویایی جنبش‌های دانشجویی در مسائلی مانند کرونا و حوادث سال گذشته نیز ریشه دارد. من بازهم تأکید می‌کنم آنچه که پیشرو است احیاء دانشگاه سیاسی است. احیاء دانشگاه سیاسی با حمایت از افراد و تشکل‌های خاص سیاسی شکل نمی‌گیرد؛ جنبش دانشجویی به‌عنوان قشر پیشرو باید به سطح دانش سیاسی و آگاهی سیاسی جامعه و قشر دانشجویی بیفزاید. جنبش‌های دانشجویی نباید به سراغ افراد و احزاب سیاسی بروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha