• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402100604224
  • خبرنگار : 30057

به رتبه ۱۷ جهانی در علوم اعصاب اکتفا نشود

به رتبه ۱۷ جهانی در علوم اعصاب اکتفا نشود

رئیس مؤسسه علوم شناختی با اشاره به وجود نیروی انسانی توانمند و امکانات کشور، گفت: در حال حاضر دارای رتبه ۱۷ جهانی در حوزه علوم اعصاب هستیم که نباید به این میزان اکتفا شود.

به گزارش ایسنا، سید کمال‌ خرازی در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اشاره به رتبه اول ایران در حوزه علوم اعصاب در خاورمیانه، گفت: ما نباید به این حد اکتفا کنیم و با توجه به استعدادهایی که در کشور وجود دارد، باید تلاش شود تا به رتبه‌های بالاتری دست یابیم.

وی برگزاری این کنگره را نقش مهمی در تشویق دانشجویان برای ورود به حوزه‌های مرتبط با علوم اعصاب دانست و ادامه داد: در حاشیه این کنگره نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برپا شده که نشان می‌دهد پایه‌های تولید و بهره‌برداری از امکانات تولید شده در کشور گذاشته شده است و فناوری‌های این حوزه رو به توسعه دارد.

خرازی با بیان اینکه نباید به این سطح از تلاش‌ها اکتفا شود، ادامه داد: مسؤولان باید به این حوزه تاثیرگذار توجه کنند، چرا که این علوم در نقشه جامع علمی کشور در ردیف الف قرار گرفته است و لازم است زیر ساخت‌های توسعه آن در کشور فراهم شود.

رئیس مؤسسه علوم شناختی با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین در حوزه‌های شناختی، یادآور شد: در دنیا حوزه هوش مصنوعی در زمینه‌هایی چون تشخیص در جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها نفوذ زیادی یافته است و اگر بتوانیم با استفاده از ابزارهای تصویربرداری داده‌های مربوط به انسان را جمع آوری و آنالیز کنیم، هوش مصنوعی می‌تواند خدمات وسیعی در تشخیص ارائه دهد و در این صورت پزشکان بالینی باید نگران آینده باشند.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه دروسی در دانشگاه‌ها در این زمینه، افزود: از زمانی که علوم گسترده و شاخه شاخه شد و تخصص‌ها به حوزه‌های مختلف خرد شدند، دیگر همانند گذشته یک پزشک درباره همه تخصص‌ها وارد نمی‌شود.

خرازی در ادامه با اشاره به تعامل پزشک و بیمار با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به مشکلات مغزی را با عملکرد مغز آشنا کنید، گفت: اینکه بیماران با عملکرد مغز آشنا باشند، بهتر می‌توانند به روند درمان خود کمک کنند؛ از رو است که علوم مراقبه مورد توجه قرار گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران با پوشش ۹ میلیون نفر جایگاه ویژه‌ای در تولید علم دارد

در ادامه این مراسم دکتر عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اهمیت سند جامع علمی کشور که در آن علوم اعصاب بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تحت پوشش داشتن جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر، جایگاه ویژه‌ای در تولید علم دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر خرازی برای ورود بیشتر حوزه بالین دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه علوم اعصاب در سند جامع علمی کشور که در سال‌های اولیه، دانشگاه‌های وزارت علوم زودتر ورود کرده بودند، افزود: با وجود اینکه در یک دهه گذشته اقدامات خوبی بر اساس این سند در کشور رخ داده است، اما یکی از انتظاراتی که از دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی می‌توان داشت، بازبینی پیش‌نویسی برای بازنگری سند جامع علمی کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha